Forum

En admirál på besøg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. august 2015 kl. 20.59

Her til aften sad der en sommerfugl i vores sommerfuglebusk. Det var en admirál. Det er godt nok mange år siden jeg sidst har set dem.

men hvordan med jer har i dem i jeres haver.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. august 2015 kl. 21.16

Jeps - pænt mange, faktisk :) Her bliver de nyplukkede tomater inspiceret!

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. august 2015 kl. 22.20

Denne lille sommerfugl er en trækfugl. Den trækker sydpå om efteråret og igen nordpå om foråret. Den overvintrer normalt ikke i Danmark.
Det er imponerende af en sommerfugl.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 23. august 2015 kl. 22.38

De bliver desværre sjældnere og sjældnere i min have. Har flere sommerfuglebuske, men lige meget hjælper det :=(

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. august 2015 kl. 6.46

vi har 9 sommerfuglebuske her på røsnæs - jeg ser nogle admiraler hver dag

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 24. august 2015 kl. 8.55

Jeg ser også dagligt admiraler.

Men har absolut flest dagpåfugleøje, nældens takvinge og kålsommerfugle.

Til gengæld er det IKKE mine sommerfuglebuske der er flest i. En af de absolutte favoritter hos mig er æblemynte, og herefter følger kæmpeverbena og merian, her kan nemt sidde 10 sommerfugle på én gang.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. august 2015 kl. 12.12

Mine frøsåede georginer er meget populære - og mine blomstrende mynter :)

Og - gnægge gnægge - de hvide ville meget gerne, men kan ikke komme ind til kålen!

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. august 2015 kl. 12.20

Det kunne måske tænkes, at klækningen af admiralernes årlige yngel her i landet er forsinket i år. Der er mange ting, som er 3 uger senere i år end normalt.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 25. august 2015 kl. 9.14

Her har vi mange sommerfugle. Har også bevidst plantet sommerfuglevenlige planter og ladet brændenælder gro. Merian, solhat, sommerfuglebusk, rød hjortetrøst, sct hansurt, anisisop er meget besøgte, men de er jo på det hele.

Kålsommerfuglene er så muntre når de flagrer i små flokke. Kålen er så til gengæld "pakket ind". Sidste år lykkedes det dem alligevel at finde en smutvej ind til kålen. De er ret ihærdige!

Ellers har vi Admiral, Nældens Takvinge, Dagpåfugleøje, Citronsommerfugl og Aurora.

Jeg var ved at tro at det slet ikke blev sommerfugleår. Måske er det indbildning, men jeg synes nu de plejer at være her tidligere.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 26. august 2015 kl. 9.13

Vi har rigtig mange sommerfugle i vores lavendler...
Men de står også et sted med god læ - sommerfugle flyver ikke hvis det blæser for meget

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. september 2015 kl. 6.02

jeg har dem tidligt forår, de kommer fra dem,der trækker og lægger æg. senere har vi de trækende, der kan lide saft af frugter på jorden. gen 1 er vist mere til træsaft. nogle år, som i år, har vi også den hvide admidral.
og pt de der elendige påfugleøjer og admidraler, der gerne vil ind og overvintre, og som blafrer mig om ørene.
mvhtine
tabletspasser

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. september 2015 kl. 23.05

Mere forståeligt: Admidralsommerfugle trækker meget langt, og ankommer i sensommeren. De kan lide saft af fx nedfaldsfrugt, og så lægger de æg. Disse æg klækkes og modnes til larver, der så overvintrer som pupper.

Derfor kan man i det tidlige forår også se admidralsommerfugle, de drikker så træsafter, fx fra blommetræer.

Jeg har kun et par gange set den hvide admidralsommerfugl i haven, i år er den anden gang. Den er modsat den røde admidralsommerfugl hvid i det bånd, der er nederst på bagvingerne, hvor den røde er- rød.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »En admirál på besøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > En admirál på besøg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider