Forum

Ung haner slagtning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisa Almerström, 23. august 2015 kl. 11.41

Hej,
Jeg er så heldig at have fået 2 unghane til slagtning. Nu er mit spørgsmål så hvor langt tid efter at det er blevet aflivet kan jeg vente med at plukke dem og fjerne tarmene?
Hilsen Lisa

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. august 2015 kl. 12.45

Du skal gøre det hele i én arbejdsgang. Af med hovedet. Skoldes passende i en gryde kogende vand. Af med fjerene. Svies for hår med en gasbrænder eller en smule sprit. Indvolde tages ud. Helst uden at der går hul på tarmsystemet (Salmonella). Vaskes i koldt vand og lægges til afkøling og tørring uden adgang for spyfluer.
Så får du prima kyllingesteg.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. august 2015 kl. 13.04

Og hvis det er en anden der afliver dem, må der højest gå en ½ dag før de tages ud. Især hvis det er frilandsdyr som har ædt en masse grønt, er dette vigtigt. Maveindholdet går meget hurtigt i gæring og vil ødelægge kødet. Fjerene kan godt blive siddende lidt længere afhængig af årstid og temperatur.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Almerström, 23. august 2015 kl. 17.44

Super, 1000-tak for det gode svar! De er nu plukket og renset og ser frem til at spise dem 👍🏻

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. august 2015 kl. 21.18

Nu har jeg ikke slagtekyllinger længere, man da jeg havde, blev de slagtet sidst på natten, så de stadig sov, da vi tog dem af pinden. Så blev de hængt til afdrypning, mens vi sov et par timer mere, og de blev plukket og renset efter morgenmaden.

Men altid først i oktober/november - de fik lov til at blive omkring 6 måneder gamle.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. august 2015 kl. 17.04

Nogen gange galer de bare før, og det kan give problemer i villakvarterer :0)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. august 2015 kl. 19.53

Hanekyllinger bliver ofte slagtet, inde de er så store, at de begynder at gale - man skal blot kunne se, hvad der er haner og høner.
Uanset, om de skal slagtes, eller fremover bo hos en anden ejer, sætter jeg dem i en kasse, inden jeg går i seng om aftenen.

Nyt svar til emnet »Ung haner slagtning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Ung haner slagtning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider