Forum

Bænkebiddere

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Britta Jensen, 18. august 2015 kl. 23.02

Har søgt på Bænkebiddere og om de gør skade i haven. Vi har rigtig mange af dem. Kan det være dem, der gør, at persille, radiser, løg mm går ud? Det er som om der ingen rødder er

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2015 kl. 6.56

Næppe!
Send et billede af skaderne og gerne et, hvor man kan se lidt af planternes omgivelser.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2015 kl. 8.18

Bænkebidere er nyttedyr.
Se afsnittet om deres biologi i dette link.
www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3515

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2015 kl. 8.51

Ikke udelukkende nyttedyr - de er også ret gode til at spise sig ind i frugterne i drivhuset :(

Men de bliver på jorden, hvis man sørger for, at der ligger lidt gamle blade til dem...

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2015 kl. 9.19

En frugt er biologisk en plantedel under nedbrydning.
Det er kun frøene, der skal overleve.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. august 2015 kl. 11.13

Jeg har oplevet at bænkebidere angriber rodfrugter. I hvert fald opholdt de sig i gnavede fordybninger i rodfrugterne.

Det skal siges at jeg havde nedmuldet en del nedfaldsblade for at løsne en ret tung lerjord. Det var nok derfor bænkebidderne overhovedet kunne komme til rodfrugterne.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2015 kl. 16.27

Har man sine planter i alt for sterile omgivelser, som Anja er inde på, så må selv bænkebidere og ørentviste forgribe sig på dine planter - hvad skulle de ellers spise?

Et drivhus med fliser på gulvet og kapillærkasser er en god opskrift på problemer med diverse skadedyr :)

Er der sygdom, revner eller andre skader på f.eks. rodfrugter, så vil du sikkert kunne se bænkebidere i gang med at fylde sækken om natten, men ellers ikke.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. august 2015 kl. 16.41

Det jeg så var gnavede fordybninger på ellers sunde jordskokker og søde kartofler. I alt andet end sterile omgivelser.

Jeg kan ikke sige 100% om bænkebiderne var det eneste skadedyr eller om skaderne var startet af et andet. Det var dog altid bænkebidere jeg fandt i fordybningerne.

Problemet, tror jeg, var adgangen til rødderne samt at bænkebiderne var blevet for mange i kraft af det nedmuldede organske materiale.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2015 kl. 17.33

Forekomsten af bænkebidere har intet med dyrkningsmåden at gøre. Det er alene et spørgsmål om der er fugtige steder og hulrum, hvor de kan opholde sig..

Bænkebidere er en form for krebsdyr som ånder med en form for gæller.
Derfor: Ingen fugtige steder = ingen bænkebidere.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2015 kl. 18.20

Hans, det er vi for så vidt enige i, men dyrkningsmåden / omgivelserne har indflydelse på om bænkebidere gør mærkbar skade eller ej.

Er det eneste mad på deres opholdssted de dyrkede planter, vil der være mærkbar / synlig skade ved større bestand af bænkebidere og er der anden mad i form af henfaldne plantematerialer, som de hellere tager, vil der ikke være angreb af betydning.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2015 kl. 18.23

Claus, er det ikke muligt, at de bænkebidere du fandt, blot brugte din afgrøde som skjul? Revner i rodfrugter er jo et ideelt skjul.

Bare en tanke.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. august 2015 kl. 18.43

Der var afgjort noget som havde gnavet i rodfrugterne og i de fordybninger fandtes hyppigt bænkebidere og intet andet. Det er hvad jeg kan sige med sikkerhed.
Jordskokker er jo også normalt en sund afgrøde, som jeg ikke ellers har haft skadedyr eller spontane revner i.

At bænkebidere kan gå tomater og andet over jorden er en kendt sag. Når jeg fik problemet under jorden skyldes det som sagt nok at jeg havde nedmuldet en betydelig mængde nedfaldsblade for at løsne jorden.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. august 2015 kl. 19.02

Hvis der er gnavet huller i rodfrugter, er det i mange tilfælde angreb af Knoporme ( Ageruglens larve ). Der er så lidt dødt væv og skjul for bænkebidere.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. august 2015 kl. 21.11

Du har måske fat i noget Tilde. I hvert fald ligner mine skader de fotos jeg kan finde af knoporme angreb. Jeg så dog ingen larver, kun bænkebidere.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2015 kl. 21.23

Ja, det har Hans nemlig :)

Nu har jeg googlet og googlet og slået op i mine analoge værker og jeg bliver kun bekræftet i min egen erfaring: Bænkebidere er harmløse og når de endelig gør skade, er det fordi der ingen førne er til dem.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.01

Her er bænkebidere ikke skadedyr, men vitaminpiller til hønsene.

Nyt svar til emnet »Bænkebiddere«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bænkebiddere

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider