Skrevet af: Helle *, 5. august 2015 kl. 17.38
Jeg har Jordhvepse i min have, og det bliver mere og mere skræmmende, fordi hullet bliver større og større. Der må være en million. Størst er angsten for at de måse også er der til næste år?
Men ca 2m i lige linje derfra, er der et lignende hul, og nu er der dukket endnu et hul op lige ved siden af. I disse huller er der ingen hvepseaktivitet. Hvilket dyr er det så?
I får lige et billede af hvepseboet.
Skrevet af: Helle *, 5. august 2015 kl. 17.40
Og nu de andre huller
Skrevet af: Tilde P., 5. august 2015 kl. 17.54
Det mest sandsynlige efter min mening: En hvepsedronning har i foråret overtaget en del af en mosegrisgang til sit bo. Hvepsene forsvinder i løbet af efteråret. Der er ingen til næste forår.
Mosegrisene har lavet nye gange og huller. Forskellen på muldvarpe og mosegrise er, at muldvarpe aldrig har åbne huller i jorden.
Skrevet af: Helle *, 5. august 2015 kl. 18.04
Tak for svaret, videre er så hvad spiser sådan en fyr? Jeg dyrker blomster og frugter? Hvis det nu er livretten, hvordan kommer jeg så af med dem?
Skrevet af: Helle *, 5. august 2015 kl. 18.12
Altså mosegrisen/ene 😄
Skrevet af: Tilde P., 5. august 2015 kl. 18.28
Mosegrisen er udpræget vegetar. Den æder rødder og nedfaldsfrugt af enhver art.
Du kan oprette en ny tråd med direkte spørgsmål om bekæmpelse af mosegrise. Så er der nok nogle kyndige der giver svar.
Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2015 kl. 14.57
Mosegrise æder rødder- har netop nu en poppel, der er ved at lægge sig. De æder også kartofler...
Mine katte er nu flinke til at nappe dem, men under jorden, kan meget ske.
Hvor store er de huller?
Mvh
Tine
Skrevet af: Helle *, 6. august 2015 kl. 18.35
Det lille hul er 3cm i dia. og det store hul er 6cm.
Jeg har ingen dyr, men der er mange katte på grunden. Har du et foreslag til hvad man kan gøre ved dem.
Min erfaring med fælder er ikke så god.
Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2015 kl. 21.42
Et råd mod katte?
Nja, der er mange råd, der ikke virker på alle katte, fra kaffegrums, Gå-væk-hund/kat, hjortetaksolie og at sprøjte på dem med vandslangen/vandgevær. (Det er lovligt at jage husdyr fra egen grund, fange dem ind, og forlange optagelsespenge (50 øre pr dag for høns,). Fælder skal røgtes dagligt (2x og der kan jo gå sagesløse pindsvin i...).
Det mest effektive er hegn! Min nabo har Harald Skrald havehegn (1,2 meter højde), men i starten hoppede et par af mine over- og kunne ikke komme tilbage... Så satte jeg selv 60 cm *grønt* op, som de har svært ved at se. Et par hoppede over- og måtte reddes tilbage, men nu er det væk -og de hopper ikke mere ind til naboen. Min have er også mere interessant for dem).
Hjortetaksolie: Det STINKER meget grimt! Spild ikke og brug handsker. Dette kan kommes på stof, der sættes på pinde, så virker det en tid.
Men jeg har egentlig koncentreret mig mere om, hvordan jeg holder kattene i min have... Der er nogen ting, man kan gøre.
Dine huller lyder lidt store til gedehams og mosegris, men ved de store huller er der næsten kun r-ordet, ved de små kan det være mus. Dog er halsbåndsmus ret store, og de kan forveksles med rotter. De er dog brunlige med hvid underside, store øjne og øren- og en lang nøgen hale. De springer godt!
Mvh
Tine
Skrevet af: Helle *, 7. august 2015 kl. 22.18
Så kik lige på det første hul, det er 8 cm i dia, det største af disse tre. Og det er gedehams, helt sikkert.
Skrevet af: Tine Horsum, 8. august 2015 kl. 2.05
Nåh okay.!
Jeg har så godtnok kun gedehamseboer i mine brombær, og Stor gedehams på loftet.
Mvh
Tine
"Pyt med det, sagde Mis med de blå øjne og travede videre, en fisk kan jo ikke vide alt".
Skrevet af: Tine Horsum, 8. august 2015 kl. 2.10
Det eneste, der vil overleve næste år er dronningen. Gehamse er ikke som bier, hvor der overlever nogen arbejdere, der hjælper dronningen med, at få reetableret boet.
Gedehamse dør.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mosegrise eller hvepse?