Skrevet af: Kristina Strand, 27. juli 2015 kl. 20.21
Hej alle sammen
Jeg er ved at gøre mig og haven klar til at få høns, men jeg er stadig i stadiet om hvilke høns jeg gerne vil have. Lige nu er jeg blevet lidt vild med hønseracen sussex høns. Da det er en høne der ligger mange æg om året, og som også har noget meget lækkert lyst kød. De er nogle rolige høns, og det er godt da jeg halvvejs i min graviditet.
Men nu har jeg søgt og søgt og kan ikke finde noget svar på om hvor mange år de ligger flest æg, og hvornår de har den bedste alder i forhold til deres kød?? Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig.
Mvh Kristina
Skrevet af: Lars Holt, 27. juli 2015 kl. 20.29
Høns lægger flest æg i en ung alder. Industrien slagter hønsene efter én sæson. Jeg har mine to til tre sæsoner, lidt afhængig af hvordan generationsskiftet arter sig.
Kødkvaliteten afhænger af, om du ønsker kyllingesteg eller kogt høne/hane kogt i rødvin. Jo ældre de er, des længere tid skal de tilberedes for at blive møre.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juli 2015 kl. 21.01
Du kan slagte dem som kyllinger fra de er ca. 3-6 måneder :)
Lys Sussex er et fint valg - de lægger selvfølgelig ikke lige så mange æg som en decideret æglæggerrace, men de bliver pænt store og smager herligt!
Skrevet af: Kristina Strand, 27. juli 2015 kl. 22.12
Tak for svarenede.
Er der ikke sådan et tidpunkt hvor det er forsendt at slagte dem? Hvor kødet ikke smager så godt mere?
Skrevet af: Lars Holt, 27. juli 2015 kl. 22.18
Det er ikke kødet, der bliver noget galt med, når hønsene bliver gamle - det er tilberedningen, der skal passe til hønens alder.
Skrevet af: Kristina Strand, 28. juli 2015 kl. 9.44
Okay, tak for det. Det havde eg bare hørt noget om.
Skrevet af: Annabelle Pedersen, 28. juli 2015 kl. 13.30
Vores havehøns lagde stadig æg op i en alder af seks år vilket er rimeligt gammelt for en høne at være. Men de ligger selvfølgelig ikke æg om vinteren da der ikke er nok lys om dagen. Min erfaring er at hvis de får nogle gode forhold at gå på så bliver de ved med at ligge æg. Hvis du går mere op i æggene end i kødet
så vil jeg foreslå rasen (Isa Braun) som skulle være en god æglægger har dog læst at de kan være lidt kritiske for andre raser. Men ja Sussex er nok en god rase med blandede evner og er en god begynder rase.
Håber du du kunne bruge det😀
Held og lykke👍
Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2015 kl. 10.13
Kuriosum:
Vær opmærksom på, at frilandshøns laver huller i haven, som de lægger sig til hvile i.
Jeg har ikke selv høns, men genboens "landhønsxblomsterhønsxdværghøns" hjemsøger min have. Kattene tager dog en frygtelig hævn: hønsehullerne er velegnede til kattetoiletter! ;-D
Hvis jeg selv skulle holde høns, så er dværghøns rigtigt søde, og de skraber ikke alting op/galer som sindssyge. Men jeg skal ikke have høns, de ville dø af alderdom...
Mvh
Tine- og høns æder ukrudt, og kirsebærblade...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Sussex høns