Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2015 kl. 12.16
Hej
Normalt ville jeg lade jordhvepsene passe deres job, men i år har de forkærlighed for terassefugerne lige ved vores siddeplads. Hvepsene er desværre ret agressive, men også fantastiske at betragte.
Jeg har googlet mig til mange råd - lige fra bål og brand og til officiel skadedyrsbekæmper.
I dag har jeg så prøvet noget andet: Vandglas ned i hullerne. Hvis hvepsen er hjemme, kommer den hurtigt op og man kan aflive den straks i stedet for at den skal lide. Hvis den ikke er hjemme, har vandglassen lukket hullet effektivt.
Jeg har kommet vandglasset i en brugt plastikflaske med lidt tud.
Sorry, men vi har betalt for matriklen og vil gerne sidde ude. Sidste år blev jeg stukket og det var væmmeligt længe om at hele.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 16. juli 2015 kl. 14.49
Jeg havde et af de første år vi boede her et hvepsebo i jorden, lige hvor vi skulle gå.
Der var et indgangshul på ca 2 cm.
Da de var gået til ro hældte jeg lidt benzin ned i boet og satte ild til. Det brændte i forbløffende mange timer, mere end der var hældt benzin til.
Vi har ikke set dem siden. Derfor har jeg heller ikke overvejet, om jeg skulle have fundet en bedre metode.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2015 kl. 17.19
Hej
Jeg har ikke et enligt bo, men nok 50 kratere mellem fugerne. Har læst at jordhvepsen lægger æg ved/i et myrebo under fliserne. Dens larve/larver lever så af myrelarverne. Derfor synes jeg også at de gerne må være der, hvor vi ikke bliver generet af dem. Jo, tak, jeg har skam stukket spaden i et bibo i jorden. Vidste ike at jeg kunne slå Wilma Rudolph!
Ingeborg
Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 16. juli 2015 kl. 21.10
Hej.
Jeg har også haft jordhvepse og blevet stukket ca. 30 stik på en gang da jeg tillod mig at forstyrre boet. Jeg forsøgte m forskellige ting, men det der virkede var at hælde kogende vand i hullet .. Jeg gjorde det tre gange,og så var der ikke flere hvepse tilbage.
Vh benedikte
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2015 kl. 22.03
Hej Benedicte
Det er også en mulighed som jeg prøvede sidste år, men hvepsene gravede bare nye huller. Jeg har også læst at de kan slæbe et "byttedyr" med ned i hullet til forråd for deres eget afkom. Jeg havde vandglas stående og det virkede jo fint. Her til aften er der kun et enkelt nyt krater i flisefugerne. (Da jeg for snart 15 år siden fik nye vinduer, fik vi samtidig skiftet skifer sålbænkene ud med mursten. Mureren var ikke meget for det og sagde at stenene hurtigt ville blive grimme. Så fandt jeg på at male vandglas på murstenene og de ser stadigvæk ud som nye.
Ingeborg
Skrevet af: Helle *, 16. juli 2015 kl. 22.30
Benedickte, var det i forsøget på at udrydde hvepsene med kogende vand, at du blev stukket 30 gange?
Det lyder ikke som en særlig smart måde at udrydde dem på.
Jeg har et hvepsebo, hvor indgangen bliver større og større, nu er diameteren ca 6 cm, og et andet hul ca 2 meter derfra er dukket op. Jeg må indrømme at jeg går forsigtigt forbi, de bliver meget aktive når jeg slår græsset.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2015 kl. 23.01
Her er et billede af et "hul i jorden" behandlet med vandglas. Hvepsen var i boet og kravlede ud. Den var selvfølgelig smurt ind i vandglas og måtte aflives.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Jordhvepse – agressive – bekæmpe