Forum

Hvem kan bo her

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 15.08

Hej jeg har opdaget at vi har et dyr i haven men kan ikke finde ud af hvilket. Den efterlader stor afførring og knækker oprette stive stauder men hullet i jorden er ikke større en 10-15 cm.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 15.08

Her er endnu et billede

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 15.09

Endnu et

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 15.10

Hullet med målebånd

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. juni 2015 kl. 15.45

En mår? Mest på baggrund af lortens udseende.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 15.47

Ok men vil den lave en så bred sti igennem stauder? Og ligefrem knække dem? Skal man have nogen og hvem?

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. juni 2015 kl. 16.10

Jeg tror ikke på mår. Mårdyr graver ikke selv huller i jorden.

Har du nogen fornemmelse af, hvor dybt hullet er? Bor dyret der , eller er det et hul efter at der har været gravet efter et eller andet?
Prøv at lægge et par græsstrå løseligt på tværs af hullet. Så kan du efter en nat eller to se om hullet bliver brugt eller det er tilfældigt.

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 16.17

Super takker prøver lidt også hvis det holder tørt vil jeg evt prøve med mel. Hvad med mårhund??

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. juni 2015 kl. 16.47

Tænker i retning af at den benytter sig af et hul, som af en eller anden grund var der i forvejen.

En mårhund ville, med lidt god vilje, kunne få det forreste af hovedet ind i et hul på 15 cm.

Er sikker på at det er et mårdyr af en slags. Kunne også være en mink. naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/dyr/pattedyr/rovdyr/mink/ her står
"Mink lever i bo som kan være en hule som minken graver i bredder eller brinker, men det kan også være en hulning under trærødder eller et leje mellem sten og krat. Græs, blade og hår fra byttedyr bruges ofte til at fore boet."

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juni 2015 kl. 16.55

Kunne det ikke være et pindsvin? Jeg ved godt de ikke graver huler, men jeg synes heller ikke hullet ser beboet ud. Det er dog svært at vurdere på foto.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 16.58

Den ligger kun ca 4 cm afføring ikke 8-10 cm og vælter ik stauder... pindsvin har vi haft.

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. juni 2015 kl. 17.41

Kunne du oplyse lidt om, hvilken biotop det drejer sig om? Det kan give et fingerpeg.
Er det i Jylland eller på Øerne?
Er det en parcelhushave inde midt i byen, eller er det i mere landlige omgivelser?
Er der vand og skov i nærheden?

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 17.45

Det er østjylland, byzone med 900 indbyggere dog beliggende ud til brakmark med højtgræs. Vi har en have med flisbed, frugttræer og bærbuske. Igennem byen løber en lille å den ligger dog ca 400-500 meter fra grunden. Jordbund er lerjord. Der er skovområder inden for kortere afstand, dvs en km og opefter. Vi ligger ca 4 km fra randers fjord.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. juni 2015 kl. 18.01

Gode oplysninger.
Det udelukker så bare ingenting :-).
Har du prøvet at mærke på den lort? Er den blød eller fast? Kan du se noget indhold ? Har den en speciel lugt f.eks. af moskus.

Jeg tror, det ender med. at du kommer til at observere lidt mere. Heldet følger tit de ihærdige.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 18.05

Har strøet mel ud.. men skal man have nogen id og tjekke. Tænker hvis det nu er mink skal den jo væk. Mår og andet er jeg ok med så længe de ik genere os.

By the way naboen har en kanin gående i fri indhegning uden top og bund og hegner er nok 60-70 cm og den er ikke rørt så ræv tror jeg ik det er.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 18.10

Den var rimelig fast nu men tror den har været blød. Tværede i den og der var et bĺad og resten var fuldstændig fortærret. Synes den ku lugte lidt af fisk men kan ik sige det 100%

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 18.12

Sku stå blad

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. juni 2015 kl. 18.12

Efter min mening udelukker det så også mår. Det kan være Ilder. Ilderen er ikke nær så meget "rovdyr" som måren. Ved du om der er ilder i området? Det svinger meget, hvor almindelig Ilderen er forskellig steder i landet.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 18.14

Det ved jeg ikke men kan undersøge.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. juni 2015 kl. 18.16

Der krydsede et par indlæg.
Hvis det lugter af fisk, skal vi nok over i enten Ilder eller Mink. Begge æder fisk. Din beskrivelse af området kan også pege i den retning.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 21. juni 2015 kl. 18.19

Ok super jeg får det undersøgt. Tak for hjælpen

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Eriksen, 5. april 2016 kl. 7.41

Det er ikke en mår. Som jeg kan se på billeder, så er husmår ekskrementer snoede og på størrelse med en lillefinger, som man kan se her på denne side chrisal.dk/maar/. Nu er det længe siden at indlægget er lavet, så er du ikke rar at fortælle, om du har fundet ud af, hvad det er ?
Jeg har nemlig et lignende tegn i haven.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 5. april 2016 kl. 7.56

Vi fandt ikke ud af hvem der boede lige præcis der, men senere på sæsonnen fik vi rotter så ved ik om det er dem og så evt rovdyr ekskrementer?

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2016 kl. 14.57

Rotteekskrementer er det i hvert tilfælde ikke. De er tilspidsede i begge ender og mere af form som et korn - stort set og ca. 3 gange så store som et korn.
Ingeborg

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 6. april 2016 kl. 15.25

Tænker at det måske er et rovdyr som har gået efter rotter eller mus der.

Nyt svar til emnet »Hvem kan bo her«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvem kan bo her

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider