Forum

Ufff- dræbersnegle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2015 kl. 3.18

ADRBVADR!
Hvad gør I? Jeg er efterhånen mest til sneglefælder, eftersom jeg synes, det er klamt at klippe dem/samle dem ind og hælde kogende vand over dem.
Sneglefælder, men jeg har også mange klamme vinbjergsnegle….

Sneglene har det med at hjemsøge planter i potter og græsafklip på kompostbunken.

Der er jo ænder, men de skal have vand- og gæs- kan jeg ikke, så skal hele haven hegnes ind, dyrt og besværligt.

Hvad gør man? Går ud med spaden?

Mvh
Tine- snegle er også dyr, og det er skuda synd for dem.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. juni 2015 kl. 8.50

du skal gå ta´ en saks i din ene hånd og så gå en tur tidlig morgen og sen aften og klippe alle de snegle du ser - og så kan du komme ferramol i mælkekartoner så kan vinbjergsneglene ikke æde ferramolen - her har det virket fint - men det tar´ megen tid - før i tiden kunne jeg klippe op til 300-400 på en tur nu er det kun 4-5 stykker

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kevin K., 19. juni 2015 kl. 17.45

Hej Tine.

Du kan prøve at se denne her video den kan måske hjælpe dig

www.youtube.com/watch?v=1mtQphphf3k

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 21. juni 2015 kl. 17.46

Hej Tine,

jeg har det ligesom dig og synes at det er umanerlig klamt at skulle have dem på nært hold! Selv det med at dræbe dem med en spade, bryder jeg mig bare ikke om, da det jo - alt andet lige - er levende væsner...

Min ulyst er dog omvendt proportionel med antallet af snegle, så jeg fik vist hakket ca. 3 over i dag;-)

Jeg har sat en sneglefælde op, som jeg fylder pilsner i (det skal være pilsner), hvor de så drukner sig selv.

Fælden skal dog tømmes, hvilket jeg gruer...

Den virker nu ikke specielt godt, vil jeg mene, da min lille have bare vrimler med dræbersnegle, men altså bedre end ingenting. Man kan måske kombinere flere løsninger...

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. juni 2015 kl. 19.57

Som der står ovenfor, kan overspringshandlinger som "snegle er også dyr" resultere i et ganske imponerende antal i løbet af ganske få år.
Når du så om morgenen går hen ad havegangen og er fokuseret på områder hvor der ingen snegle er og plads til din fod til næste skridt, så vil du forbande langt væk, at du ikke greb ind i tide.
Selv anvender jeg en lille let græssaks til opgaven.

Er der områder hvor det absolut ikke skal komme dræbersnegle, så er kaffegrums (ihverfald når det er fra hjemmemalede kaffebønner) effektivt. Det forcere sneglene ikke.
Men andet kan sikkert også gøre det.
F.eks. den slags grus der anvendes mellem fliser for hindre ukrudt.
Men ingen af disse ting dræber sneglene og holder dem blot væk.
Fælder har jeg prøvet i mange afskygninger og har, som Katrine Hvass heller ikke har det, specielt gode erfaringer med.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christel D., 19. juli 2015 kl. 10.52

Tja, sidste år klippede jeg 5300 dræbersnegle med en gammel havesaks og lod den ligge. Det tiltrækker nye snegle.
I år har jeg kun sakset omkring 60 indtil videre. Men tænk, hvis jeg ikke havde gjort den indsats sidste år...
De kan lægge 300 æg to gange om året. REGN den lige ud.
Grunden til at der ikke er så mange snegle i år hos mig, er at mindst 2 pindsvin guffer dem i sig hver aften og nat. Var ret hyggeligt at se, da jeg sad i min udestue og iagttage pindsvinen stoppe op hver 20 cm og gnaske en slimet fætter i sig.
Derfor holdt jeg op med at lægge sneglegift.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. juli 2015 kl. 9.14

den danske ferramol generer ikke pindsvinene - det er den tyske mesuorol som indføres ulovligt fra tyskland fordi den desværre er billigere og det tiltaler desværre nogle ikke pindsvinekyndige

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2015 kl. 11.24

I år har vi heldigvis ikke så mange, sidste år var der mindst et par pr par kvm. Jeg har fået klippet en lille snes/hakket dem med spaden. Men det er fortsat ret grænseoverskridende.

Pindsvin ved jeg faktisk ikke om vi har, vi havde da jeg (det er dumt! Gør det ikke!) fodrede katte ude. Pindsvin spiser gerne kattetørkost. Eller dåsefoder. Eller Avocado. De må bare ikke (som katte) få mælk, men giv gerne vand.

Det kan dog være at solsortene eller hønsene omsider gider æde de slimede kryb. Der ligger en (et ekskrement) l* på fliserne, med meget slim, hvor jeg nakkede to kryb i går.

Vidste I at de der snegle har blågrøn indmad?! (Nå, man bør heller ikke se efter...).

Mvh
Tine

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2015 kl. 12.17

Hej
Hvorfor hakke med en spade? et enkelt kirurgisk klip med en gammel saks er nok. Vi havde mange snegle for et par år siden. Nu kan jeg højest klippe 10-12 snegle efter regnvejr. Jeg bruger ikke gift. Har prøvet sådan en lille købt sneglefælde, som jeg fylder dåseøl i - uanset kvalitet og mærke!!! Jeg tror at det er "gærsmagen" de går efter, for særlig sød er øl efter min mening ikke (Jeg kan ikke lide øl overhovedet). Jeg vil prøve at hælde en vand/gær opløsning i en af fælderne for at se, hvad der sker. Men som skrevet, har jeg været meget flittig med saksen de tidligere år og har kun få snegle nu, til trods for at naboerne ikke "ordner" snegle og vi har en motorvejsskrænt til den 3. side.
Ingeborg.
@Tine - Mine børnebørn, som ikke er sadister, sloges om at klippe snegle. Hvad kan jeg så udlede af det?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2015 kl. 12.22

Ps. Jeg klipper ikke snegle på fliser etc, men anbringer og klipper dem et "grønt" sted, hvor de får lov til at blive liggende. Naturen ordner resten. Dengang jeg samlede dem op, gjorde jeg det med en grillpind. Der kan være mange på et "spyd" og så ind i en pose med dem og op i skraldespanden - hvis ikke jeg graver dem ned. De klippede snegle tørrer jo ind ret hurtigt. Har også på fornemmelsen at fugle = skader, måger og solsorte hurtigt tager sig af indtørrede snegle. Vi har også mange vinbjergsnegle, som er totalt fredede hos os. De ældste har en klat maling på huset - og vi genkender dem fra år til år.
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2015 kl. 13.03

Når vi er nogle, der bruger en spade (eller træsko) er det for at undgå at bukke os.
Jeg lader dem ligge, hvor de "faldt" og ser, om der kommer flere.

Nyt svar til emnet »Ufff- dræbersnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Ufff- dræbersnegle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider