Forum

Bier eller hvepse…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 5. juni 2015 kl. 13.20

OK, hvad pokker sker der lige.

Jeg gik indenfor for et kvarter siden og ville smøre lidt frokost, og nu står jeg og kigger ud af havedøren, der kredser mange hundrede bier eller hvepse rundt derude, næsten sort sol agtigt, men dog ikke så koordineret, de virker vrede eller forvirrede. Der er altså rigtig mange, og jeg skal ikke nyde noget....

Jeg kan ikke se om det er bier eller hvepse, synes dog det minder mest om hvepse..

Kan det være en nabo der har forstyrret et bo eller ?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 5. juni 2015 kl. 13.23

Nu har de fleste samlet sig lidt i en søjle nede ved hækken - der var lidt strejfere oppe ved huset jeg fik kigget på - det er hvepse - hvad gør de mon så nu ?

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. juni 2015 kl. 13.30

Det er meget sikkert en sværm honningbier. Dem skal du ikke være bange for. De stikker kun, hvis de kommer i klemme eller i håret.
De har sat sig nu, og har sendt spejdere ud for at finde et sted, hvor de kan bo. Lige pludselig letter hele sværmen igen.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. juni 2015 kl. 13.36

Tag det som en oplevelse. Det er nyttedyr, som vi skal passe på. Det er deres måde at videreføre slægten på.
Det er et af naturens små vidundere. :-)

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 5. juni 2015 kl. 14.15

Du har meget sikkert ret, fandt et skadedyrsfirma der siger at ved sværme i bebyggelse skal man kontakte falck eller politi, så jeg ringede til Falck.
De har en sværmliste - bi-avlere regner jeg med - den nærmeste titter forbi mig og henter sværmen sent i eftermiddag hvis den stadig er her. Han siger at der ikke er så mange hvepse på nuværende tidspunkt, men den jeg så tæt på var altså skriggul med sorte striber...

Falck siger de selv bruger dem, jeg vil spørge til hvad når han kommer.

Men bier der sværmer, skulle jeg lige sige - de stikker altså hvis de forstyrres i deres søgen efter bo, det vil sige hvis man kommer for tæt på :-)
Sværmen har sat sig, men stiller vi os ud på terrassen rejser den sig med det samme...

Og jeg passer på dem alle, planter massevis af bi-planter og har mange humle-arter - men gæster går altså igen når de er bespist...

PS: Ser ud til at svalerne fester - men de er for få ;-)

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. juni 2015 kl. 15.33

Er du sikker på det ikke bare er Svirrefluer ?

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 5. juni 2015 kl. 16.22

Ja sgu altså de er små, harmløse og støjer ikke :-) og hvis du havde set sværmen før den satte sig var du også blevet betænkelig...

den har sat sig helt til ro nu og er ligeglad med os nu, jeg anslår 8 liter bier da den er næsten så stor som min vandkande - prøvede at tage billeder men buskene grene er i vejen...

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. juni 2015 kl. 16.29

Hvis der er 8 l er det en god sværm, som en biavler vil blive glad for. Så tidligt på sommeren er det den gamle dronning der er gået med en stor sværm.
Hvis de sidder der endnu, går de ikke i luften i dag, og bliver nemme at få i en kube.
Hvis du tør, så kig med, når biavleren henter dem.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 5. juni 2015 kl. 17.13

Han er på trapperne Tilde, jeg er nysgerrig og vil se med hvis jeg må :-)

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. juni 2015 kl. 17.29

Lidt tips: Rolige bevægelser. Lad være med at slå efter dem. Ingen alkohol før indfangning, ellers stikker de. Tag et eller andet på håret. Det er så spændende at se dem løbe ind i kuben eller kassen, når hele hæren marcherer. Der er disciplin. :-)

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 5. juni 2015 kl. 18.22

Fik først læst din sidste kommentar nu Tilde, de havde desværre ikke ekstra dragt med, af bar forvirring da de har rendt efter bier flere gange i dag, men jeg stod 5 meter derfra og kiggede, og de var rimlig rolige men siden kun måske 3/4 kom ned var de sidste meget forvirrede, ser dig ud til nu at de er ved at sætte sig i kassen....tjekker efter maden :-) fik at vide at jeg havde en dejlig bi-have ;-)

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. juni 2015 kl. 23.24

Sikke en oplevelse!

Må man spørge, hvad du har i haven, der er bi-venligt?!

Normalt er sværme realativt fredelige- medmindre dronningen er kommet på afveje. Men danske honningerbier avles efter fredsommelighed. Dog kan det med både bier og hvepse være farligt, hvis man bliver stukket, det giver nogen feromoner, der øger kræenes aggresivitet= forøget risiko for stik.

Mvh
Tine

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. juni 2015 kl. 23.41

En enkelt oplysning: De bier, som er med i sværmen, har fyldt sig med honning inden de flyver hjemmefra. De har taget madpakke med ;-). En bi der er fyldt med honning er ikke nær så stiktosset som en tom. Hvis de lige er gået hjemmefra gør de næsten aldrig noget, hvis de ikke ligefrem bliver klemt eller kommer i håret.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 6. juni 2015 kl. 7.39

Ja da, den har for det første på to langsider, den ene som erstatning for hæk, buske i alle afskygninger hvoraf de fleste er blomstrende, inkl Ribes. Og lyng der blomstrer sent og tidligt, samt sene asters, lavendler og er det bjergknopurt der ligner kornblomster?. Alt det var der. Og vi lader meget af afklippet fra hæk og buske ligge imellem buskene, også fordi jeg håber at tiltrække pindsvin. Så min have som grund er til den vilde og frodige side fremfor til den ryddelige med belægninger. Det jeg så er i gang med selv, er at tæt-beplante ( det har noget med lugning at gøre, jeg har sgu ikke tid ) staudebedene som var lidt skraldede efter mig mening, her går jeg efter hvad der blomstrer længe og er bi og sommerfugle venlige planter eks de store indianermynte, purpur torskemund, skærmblomster, krydderurter som merian og vild timian osv. min mor har forsynet mig med digitalis, og jeg sår selv stauderne hvis det er, og det giver dejligt udvalg. Jeg taler også om de kortlivede og de to-årige. Planen er at få dækket ind så der er noget hele tiden. Jeg har mange flere navne med, men kan ikke huske dem lige nu, men internettet forsyner mig med ideer og viden.
Vi har rigtig mange slags humler og vilde bier til at besøge os, det lagde jeg mærke til få vi flyttede ind, og jeg vil bare gerne understøtte dem

Hvad angår deres opførsel i går, da de ankom, jeg begynder at tro de er blevet forstyrret andetsteds, for da de fik lov at sætte sig blev de næsten blide, og jeg kunne ærlig talt godt forestille mig nogle naboer reagere aggressivt hvis de havde fået besøg først, eller bare en hækklipper der kom for tæt på efter biernes mening, folk leger med maskiner her, jo større jo bedre, og larmen startede kort inden bierne ankom.
Men det er bare gæt. Måske misforstod jeg dem, hvem ved...
De var ikke alle nede i går aftes, så afhentningen af kassen blev udsat til tidligt i morges, og jeg fik en bøtte nyslynget honning ud af den midlertidige genhusning, mums :-)

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. juni 2015 kl. 8.18

Det er da et smukt syn, sådan en (eller flere) bisværme som lige har slået sig ned i et træ imens deres spejderbier søger efter et passende sted at flytte ind.
Jeg hentede sammen med gode venner 3 bisværme i går eftermiddags.
De er nu flyttet ind hjemme hos mig.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. juni 2015 kl. 8.19

-

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. juni 2015 kl. 8.22

-

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 6. juni 2015 kl. 8.35

Dejligt at høre at den gamle tradition at man giver et glas honning for en god sværm stadig bruges.

Mon den gamle regel med, at den som følger med en sværm i luften og lægger sin hat eller trøje hvor sværmen sætter sig, kan hente den senere. Eller var det kun ude i det åbne land?

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. juni 2015 kl. 10.39

Tillykke med de tre sværme Gert O , jeg længes efter den tid med bierne som jeg havde for år tilbage .

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. juni 2015 kl. 17.24

Tilde P. Ja reglen er vist stadig gældende, men det med ejerskabet er jo sjældent et problem, da de fleste hus-og haveejere er mere end godt tilfredse med at få hjælp til at fange og fjerne bisværmen.
Jeg har for øvrigt hentet endnu en bisværmen i dag fra en parcelhushave.
Tak også til Søren, du kan da godt blande dig med den lokale Biavlerforenings, også selv om du ikke selv holder bier.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2015 kl. 0.58

Mange tak for svar om bi-planter!

Det er stof til eftertanke, jeg er mere hippie-freakagtigt: Hvis krudtet ikke generer, får det lov til at stå. Som i går var jeg ved at lægge noget ned, men der sad en kardinalbille, (ellers har vi mest den sorthovede), så stoppede jeg.

I dag fløj der en Stor gedehams ind i stuen, den fløj heldigvis også ud igen af samme vindue, så jeg ikke skulle mase med at åbne et andet (og flytte potteplanter), ja de ER store. Og jeg er fobisk med kræ- dog mere med sommerfugle inde- og store kopper. Ikke så meget med dem, der trods alt KAN stikke. (Fobier er mærkelige!- jeg kan heller ikke med høns indenfor)

Da jeg gik ud, var jeg lige ved at støde sammen med- en bysvale! Der var åbenbart et par med unger, der åd myg i min have. Men ind kom den altså ikke! (Godt det samme- ellers havde kattene bare ædt den).

Egentlig kunne jeg godt tænke mig at holde bier, men starterkittet er rimeligt dyrt. Og kattene fanger seks- og ottebenede kræ...

Mvh
Tine- der har katte!

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 17. juni 2015 kl. 14.38

Gert - fine sværme, det ER jo fascinerende :-)

Var så lidt Tine.....havde ikke set dit svar - maildimsen svigtede...

Jeg kan heller ikke lide at fjerne noget hvis der er liv eller det gavner liv....har dog en mand - og en del af dem har noget med beskæresakse åbenbart - ham fik jeg ( desværre og ikke med vilje ) hurtigt gjort så sur at så kunne jeg selv gøre det! bum :/ - ( så nu hænger nogle buskene da grenene er for lange og blomsterne for tunge - de nok skulle have haft en tur alligevel...)
- men jeg lærer nok aldrig at forstå der skal så MEGET af..
Og han lærer nok aldrig at forstå mine grenbunker jeg gemmer nede bagved i håb om at et pindsvin gider flytte ind ( det ER jo kun en lille Villa-have og sådanne skal åbenbart være ordentlige )

Dog vil jeg sige med hvorvidt ukrudt generer eller ej - at jeg får næsten kun flyvegræs og tidsler ind over hegnet - og det er mindre sjovt, så derfor vil jeg gerne have fyldt bedene osv op med noget der i stedet fornøjer - om nogen kalder det jeg ellers har ukrudt eller ej har jeg ingen holdning til - sidste år da jeg lod nogle gedeRams stå blev svigermor helt rundt på gulvet da hun fandt ud af at jeg vidste hvad det var og alligevel ville lade dem stå :-)

Vi ville også have bier, men jeg fandt ud af at man i dag ikke kan lade kræene passe sig selv - bier skal 2 gange årligt sprøjtes mod en eller anden invasiv mide ellers dør de :-(
- og så blev det opgivet for jeg har altså ingen intentioner om at skulle håndtere dem....

Jeg har sådant et smart fluenet der monteres med klisterbånd og har magneter i midten så den samler sig selv når man er igennem - har du overvejet det ? - katten lærte det med det samme at gå igennem - det tager sommerfuglene og andre flyvende tingester - men desværre hverken kopperne eller kattens mus...

Nyt svar til emnet »Bier eller hvepse…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bier eller hvepse…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider