Skrevet af: Dorthe Schultz, 18. maj 2015 kl. 14.28
Prøver osse her.
Vand vi gerne vil vande i haven med, er fyldt med næsten mikroskopiske små røde dyr. Ved nogen noget om det?
Det er stående i underjordisk ajlebeholder, der ikke har været anvendt i mange, mange år, så det kan kun være regnvand.. Har nu opdaget, at de også står i en undervandingsskål i drivhuset. Dette kommer fra en gammel vandkande, som vi har brugt i mange år.
Håber andre har oplevet dette, eller skal jeg mon bare have nye briller.....
Skrevet af: Dorthe Schultz, 18. maj 2015 kl. 14.30
Hovsa.
Jeg håber selvfølgelig ikke andre har prøvet, hvis det er noget skidt.
Skrevet af: Tilde P., 18. maj 2015 kl. 14.35
Et nærbillede vil altid lette opklaringen.
Det kunne være en eller anden myggelarve, men billede tak :-)
Skrevet af: Dorthe Schultz, 18. maj 2015 kl. 15.28
Lader sig ikke gøre. De er så små, at man ikke kan se dem på billedet (ikke med mit kamera). De er ikke engang så store som et knappenålshoved, men har vist samme facon. De svømmer rundt hele tiden.
Skrevet af: Tilde P., 18. maj 2015 kl. 15.48
Din beskrivelse kunne tyde på, at det er en eller anden mide. Der findes mange forskellige som lever i vand, og med forskellig farve, størrelse og levevis.
Jeg tror ikke de betyder noget, hvis vandet bruges til havevanding.
Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2015 kl. 18.08
Der findes utrolig mange mikroskopiske dyr i stillestående vand. Vend tilbage, hvis det er et problem.
Skrevet af: Dorthe Schultz, 19. maj 2015 kl. 11.35
Jamen, mon så ikke, jeg bare vander løs - såfremt vi får en sommer som sidste år.
Tak for svar :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. maj 2015 kl. 18.16
Prøv at se her: www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=1334666&ForumID=37
Måske er skaden størst for dyrene?
Skrevet af: Søren S Duun, 19. maj 2015 kl. 21.05
Jeg tror ikke på at det er dafnier, da jeg har erfaret at de er svære at holde liv i . Tre dage i en spand med det samme vand og så er de døde.
Vandet hos dafnier skal være meget rent og iltet .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Små røde dyr i vand