Skrevet af: Maj Christensen, 21. april 2015 kl. 11.36
hvor gamle skal kyllinger være før de må gå udé i haven i dagtimerne ? de får self deres varmelampe med ud?
jeg er ny hønse ejer og jeg har fået 4 dværg wyandotter de er 8 dage gamle i dag og bor inden for i et bur
håber nogen kan hjælpe mig
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. april 2015 kl. 12.50
De første 5 uger er de meget varmekrævende, så selv om det er fint vejr, ville jeg synes, at det var bedst at holde dem inde et par uger mere.
Prøv evt. at læse artiklen her - jeg tror, at der står noget, som du kan bruge:
www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyrehold/1040.html
Skrevet af: Freya Grossmann, 21. april 2015 kl. 18.02
De bør ikke komme ud i regnvejr, før de har rigtige fjer på. Normalt ville de lægge sig under hønemor, men det kan de jo ikke, og så er der bedre at holde dem inde på regnvejrsdage.
Skrevet af: Lars Holt, 21. april 2015 kl. 18.18
Der er forskel på at lukke kyllingerne ud i en åben hønsegård, og at lukke dem ud i haven.
Min hønsegård er næsten helt overdækket, og kyllingerne bliver udruget ude i hønsegården. Den udrugende høne beskytter dem.
Jeg tør ikke lukke kyllingerne ud i haven (og ind til hønseflokken) før jeg kan se forskel på høner og haner. Er de for små bliver de taget af naboernes katte. Selv voksne dværg Wyandotter har Kristoffers kat taget.
Skrevet af: Tine Horsum, 21. april 2015 kl. 19.59
Jeg vil altså lige sige:
At mine katte ikke tager kyllinger (Det TØR de ikke), men der er forskel på høns. Genboens dværghøner har promeneret rigtigt mange kyllinger i min have- og snigrugeren, der fik seks(!), kunne gå aldeles uantastet. (De der mikrokyllinger- jeg var noget nervøs- ubegrundet)
De øvrige VAR holdt inde til de havde alderen, men nu er dværgshøns (rigtig søde!) noget mere determinante mødre og fædre. Så hvis en kat kigger forkert på dem, får den et hak i tuden.
Mine katte tager fugleunger (og svagelige voksne fugle), mus og rotter- det er DERES arbejde. De holder bestanden nede og sund.
Mvh
Tine- hvis katte er kujoner
Skrevet af: Bo G., 22. april 2015 kl. 8.37
Tillykke med dine nye høns! Vi fik selv høns sidste år, og vi lukkede først for alvor vores kyllinger ud, da de var 1½-2 måneder med mindre det var varmt og vi var i nærheden.
Der er mange katte i vores kvarter, og de var MEGET interesserede i vores kyllinger.
Nu hvor de er vokset til og blevet til store fuldvoksne orpington, gider kattene dem ikke mere, de får højst et misbilligende blik, mens de lusker forbi hønsegården. :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 22. april 2015 kl. 9.33
Tine: de nævnte kyllinger er moderløse. Og vores kat kunne da sikkert godt nappe sådan en ubeskyttet dundyr i et ubevogtet øjeblik.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Høns