Skrevet af: M. Rasmussen, 19. april 2015 kl. 21.06
Hejsa allesammen!
Vi var så heldige at være indehaver af 4 høns og en hane, men nu er situationen lidt anderledes. Efter en weekend-tur kommer vi hjem og finder to døde høns, én i haven, og én 50 meter ude på en mark (vi bor ret isoleret med marker rundt om). En tredje høne har fået revet alle fjerene fra bagenden af. Da vi ikke har været hjemme, har de fået lov til at gå frit i 48 timer, og der er ingen tegn på kamp inde i hønsehuset eller hønsegården. Begge de døde høns har ingen synlige bidemærker eller mistet hoved eller andre dele, men de har begge fået fjernet alle fjerene fra ryggen. Nogle dage inden havde nabo-hunden fat i vores hane, men den havde kun flået nogle fjer af bagenden på den.
Er der nogle som har en idé om hvem gerningsmanden er? Umiddelbart mener vi ikke selv det er en ræv, da ingen af hønsene var væk eller spist af. Måske er det en mår/mink, men der er som sagt ingen tydelige bidemærker på halsen.
Skrevet af: M. Rasmussen, 19. april 2015 kl. 21.08
Det skal lige siges at episoden højest sandsynligt er sket mellem morgen og aften, da vi havde en som kom, og fodrede dem om morgenen, og vi selv kom hjem om aftenen!
Skrevet af: Tilde P., 19. april 2015 kl. 21.28
Det lyder ikke som det er et vildt rovdyr, der har taget dine høns. De ville mindst have taget én med.
Jeg ville mistænke den hund, der nogle dage før har haft fat i hanen. Den har syntes, at det var sjovt, og det har den ikke glemt.
Det er påfaldende, at der ikke er bidmærker overhovedet. Høns plejer ikke at dø af skræk. Jeg går ud fra, at du har set grundigt efter. Ræve og hunde kan bide overalt, hvor mårdyr som regel kun bider i halsen.
Skrevet af: M. Rasmussen, 19. april 2015 kl. 21.45
Umiddelbart kunne vi ikke se nogle tydelige eller dybe bidmærker, området var ikke så tydeligt pga. fjerene som var flået af. For nogle dage siden har vi både set musvåger, en glente og sågar en havørn ude ved os, kunne de finde på at slå ihjel, uden at spise byttet?
Angående hunden, så er det umiddelbart det vi tror mest på, men vi er gode venner med vores nabo, og hun ville straks fortælle os, hvis hendes hund havde fundet ned til os.
Skrevet af: Tilde P., 19. april 2015 kl. 22.04
En musvåge kan godt slå en høne, men den vil så kun slå én.
En havørn slår også kun én fugl, og den ville flyve væk med den.
Rød Glente lever af døde dyr, altså ådsler.
Hvor stor er den hund?
Hvis det er mere end en almindelig lille tæppetisser, kan den muligvis i leg holde hønen nede med forbenene og derved kvæle den uden bidmærker, medens den, for sjov, piller fjerene af på ryggen. Det er ikke sikkert at den ved hvordan den skal slå ihjel.
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. april 2015 kl. 22.05
Mit bud er helt klart også hunden... Husk at I har krav på erstatning, hvis det viser sig at være den.
Skrevet af: M. Rasmussen, 19. april 2015 kl. 22.16
Hunden er en kongepuddel, altså en mellemstor hund, og ikke den fødte dræber, men den var som sagt efter hanen den anden dag, hvor vi fik den stoppet, inden den fik gjort for stor skade. Angående krav på erstatning, er det intet problem, naboen tilbød naturligvis at erstatte eventuelle beskadige eller dræbte høns, ved sidste episode.
Men I skal have mange tak for de hurtige svar! :)
Skrevet af: Bent Nørgaard, 19. april 2015 kl. 23.18
Det er en ræv!. Tror ikke på at det er en hund. Har selv prøvet det tre gange over snart 20 år.
Der går blodrus i ræven, når han kommer ind til hønsene. Han tager en ad gangen og løber lidt væk med den og kommer igen for at tage den næste.
En gang nåede jeg at se ræven og stoppe blodbadet, fordi hanen skreg på en måde jeg aldrig har hørt før. Desværre måtte jeg kappe hovedet af hanen efterfølgende pga skader fra ræven.
Mine høns gik frit. Ikke noget med at lukke hønsegården. Det var en kalkuleret risiko at ræven kunne komme - til gengæld levede hønsene et godt liv!
De år der var sne om vinteren kom de ikke ud, men der var en gang imellem rævespor i sneen.
Jeg bor midt i et villakvarter
Har ikke høns mere efter det sidste angreb - og tid til at passe dem, når man rejser meget.
Skrevet af: Tilde P., 19. april 2015 kl. 23.38
Jeg tror ikke på at det er en ræv der har taget de høns.
Tæveræven har over 1 md. gamle hvalpe nu. Hun ville tage én høne, og tage den hjem til hvalpene. Hun har travlt nu.
Det er en forkert årstid for ræve at tage høns midt om dagen. Det er altid når der er høje afgrøder på markerne, så de kan komme uset til og fra.
Ræve og andre, der går i blodrus, er altid om natten, hvor fuglene ikke kan komme hurtigt væk.
Og endelig ville der være tydelige bidmærker. De ved hvordan det skal gøres, og rykker ikke fjerene af som rovfugle gør. Ræve bider fjerene af, så de hænger sammen af hudstumper.
Jeg tror stadig, at det er den hund, der har leget med høns.
Skrevet af: Bent Nørgaard, 20. april 2015 kl. 0.16
Det logiske ville være at ræven tog en høne og løb hjem med den, da de har unger nu. Nu er dyr sjælden logisk begavet.
Hvad blodrus angår, blev min hønsegård en gang tømt en meget tidlig, varm, sommermorgen. Der var døde høns i selve hønsehuset, i hønsegården, i haven og nogle stykker udenfor grunden. Der var fjer allevegne.
Hvad hunde angår, kamphunde undtaget, vil de bare prøve at løbe en høne op, hvorefter de ikke aner hvad de skal gøre ved den hvis de fanger den.
Hunde, der er afsløret i jagt, er næsten altid i "flok", to stk.
Skrevet af: Tilde P., 20. april 2015 kl. 0.30
Det er en dårlig jagthund, der ikke har taget 5 høns, inden den er færdigopdraget :-) :-).
Strejf lidt rundt nu og se tæverævenes adfærd. Når de har hvad de kan bære, eller maven fuld af mus, som de senere brækker op til hvalpene, går det hjemad inden næste tur ;-).
Nu kom vi vist uden for tråden.
Skrevet af: Lis P., 20. april 2015 kl. 7.01
Jeg tror også på hunden det ligner det angreb mine høns og ænder var udsat for, der var der også bidt ihjel og de lå bare spredt rundt ved hønsegården, det skete også i dagslys, ræven tager byttet med sig, og som Anja skriver rovfugle tager en.
Skrevet af: Christina Bjørk, 20. april 2015 kl. 9.04
Angående kongepuddel, den er ikke en dræber nej, men den er altså oprindelig en jagthund - bruges stadig til det i eks. USA og Sverige....
Jeg kan heller ikke forestille mig noget som helst vildtlevende dyr der ikke tog mindst én af hønsene med, for dem er det føde og føde er vigtigt
PS: Off-topic: Kamphunde er hunde der er opdraget til hundekamp, og det har vist ikke meget med høns at gøre :-)
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. april 2015 kl. 21.58
Det er hunden.
Den har givet jagtet dem rundt og måske stresset livet af dem, men prøv at plukke dem og se om ikke der skulle være et par hjørnetænder der hvor den har klemt luften ud af dem...
Jeg er dyrlæge og har behandlet høns der er blevet bidt af ræve, de tager dem også bagfra og bider til som hunden, men vil, medmindre de virkelig er blevet forstyrret, altid løbe afsted med en eller flere høns. Det eneste der ville forstyrre den er mennesker, og de ville jo kunne fortælle om det.
Rådet vil være at holde dem hegnet ind, ellers sker det igen, hvis du får flere, enten ved ræven eller hunden...
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Tine Horsum, 21. april 2015 kl. 22.20
Det er ræven!
Mine forældre fik deres hund (cairn terrier) aflivet, da naboen mente, det var hunden, der havde smidt døde høns i hele haven. Det viste sig: Det var ræven!
Jeg har selv stået op til døde høns i haven, og vores kokserspaniel, var inde- og tog ikke høns!
Min gamle jagthundeblanding *hyrdede* høns- de kunne kun stille og roligt- gå ind i hønsehuset. Mærkeligt! Men han havde noget schæfer/collie- og tysk ruhår i sig. Han var en supersmuk blå/beige hund.
Mvh
Tine
Skrevet af: Bent Nørgaard, 21. april 2015 kl. 22.29
Har lige været til møde i jagtforeningen. Der var der flere medlemmer, der også havde høns - og mistet nogle til den firbenede. Der var ingen, der mistænkte hunden for at gøre det! Ræven kom ind på førstepladsen efterfulgt af mink og mår. Alle havde oplevet det paradoks, at der var dræbt mange flere høns, end der var "brug" for! Det det var ikke sæsonbestemt til rævens yngletid, men over hele året - det samme i min hønsegård!
Skrevet af: Tine Horsum, 23. april 2015 kl. 1.00
Den "gamle jægermetode" er, at man hænger en død høne (eller hare) på stødhegnet. Det er måske ikke i orden i dag. Men det er effektivt!
Da jeg holdt kaniner- gik en ræveunge i hegnet- og den græd meget højt! Men jeg mistede ikke flere kaniner. (Det var noget bilbatteri og pinde + tråd og den slags fra HaraldSkrald).
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 6. maj 2015 kl. 19.59
"Blodrus" findes ikke! Det, der er- er byttedyr, der ikke kan komme væk. Det er en kunstig situation, som er menneskeskabt. Hvis dyrene kunne løbe væk (byttet), ville rovdyret nappe det de kunne (en eller to),
Det er ikke rævens "skyld"- og kan kalde det skyld, når de følger deres natur? En af mine katte har lige ædt en svale (ved det kun- da halefjerene var der)- er den OND? Eller er den bare et dyr, der agerer som, det rovdyr, den er?
Og ja katte tager fugleunger, og syge og svage dyr. Der er lavet en beregning, der viser at, hvis alle stære fra et par overlever, og formerer sig,ville vi på forbløffende kort tid, stå i stære langt ud i det kendte solsystem (70 år).
Er rovdyr onde? Er ukrudt?
Mvh
Tine
Skrevet af: Bent Nørgaard, 6. maj 2015 kl. 20.51
Ukrudt, specielt skvaderkål, går under betegnelsen ondt ukrudt i min have!
Skrevet af: Tilde P., 6. maj 2015 kl. 21.06
Tine Andersen,
Det man kalder "blodrus" kan også forekomme uden der er menneskelig indblanding.
Der er eksempler på massemyrderi af måger i mågekolonier af ræve, i kulsorte nætter, hvor fuglene absolut ikke kan orientere sig og komme væk.
Det er ren refleks. Hunde og mårdyr har det på samme måde.
Skrevet af: Tine Horsum, 7. maj 2015 kl. 1.57
Tilde_ men det er ikke almindeligt? Det fænomen kender jeg ikke til. Kilder?
Bent Nørregård: Vil du bytte med brombær?!
Jeg vil næsten hellere have svalderkål (som, jeg ikke har).
Mh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Høns dræbt i haven