Forum

Egern?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Aabling, 13. marts 2015 kl. 16.18

Hvad skal man plante hvis man gerne vil have egern i haven?

Henrik

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. marts 2015 kl. 16.32

Hasselnødder tænker jeg. Og lade være at have kat.

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Aabling, 13. marts 2015 kl. 16.47

Tak for svar Freya :)

Kan man købe en pose i en dagligvare butik og plante dem?

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 13. marts 2015 kl. 17.19

jeg ville plante grantræer da egernet spiser frøene i koglerne, og kat kan man sagtens have

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. marts 2015 kl. 17.32

Du kan sagtens plante dine egne hasselbuske fra "købenødder."
- Men jeg synes dog, at du også skal plante en god sort til dig selv og hasselbjesken.! :)
Hvis du køber en god busk i planteskolen, er du lidt foran.
Gode store hasselnødder er da noget af det dejligste. (både for Os og egern;)

mvh JR.F.

5 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: James F., 13. marts 2015 kl. 17.33

Slettet af administrator 13. marts 2015 kl. 23.39.

6 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: James F., 13. marts 2015 kl. 17.33

Slettet af administrator 13. marts 2015 kl. 23.39.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 13. marts 2015 kl. 18.34

For enden af vores have har vi gran, eg, bøg og ahorn mm. Egernet er en flittig gæst i kolde vintre. Jeg tror, den spiser lidt af hvert. Incl. hvad der er på foderbrættet -og mejsebolde.

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. marts 2015 kl. 18.49

Og plyndrer fuglereder for æg og unger om sommeren, for at få det hele med :-).

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. marts 2015 kl. 19.08

Ja det er det værste skarn man kan få ind i sin have , den er desværre fredet , så man må ikke engang lave david crocket huer ud af bæstet.

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. marts 2015 kl. 19.31

Der er nogen, der kalder dem en rotte med en pæn hale.

De er hurtige og så kan de klatre i træer med hovedet nedad.

Her er et "feberskud" af én på vej ned ad en egestamme. Det går lynende stærkt :-) .

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. marts 2015 kl. 6.46

Svend de er vel ikke være end gøgen, eller folks katte der absolut skal plyndre fuglereder kravle på div. forderbrætter og skide i folks blomsterbede.
her er egernet ihvertfald mere velkommen end div. naboers møjkatte.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 14. marts 2015 kl. 14.53

Jeg kan nu godt lide en have, der også er et stykke natur- med hvad deraf følger. Synes det gør haven mere spændende at der er et rigt dyreliv. Men sådan er vi så forskellige.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. marts 2015 kl. 16.20

det samme her Lene, vi har også lidt af hvert selv stankelben rotter som nogle kalder rådyrerne.

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. marts 2015 kl. 5.25

Nogen hader skader, (de er også flotte og intelligente), krager, egern eller katte!

Egern kan lide nødder, agern kogler- og fugleæg og unger, det samme gælder skader (kragefugle)- og, det er det, Og træer de kan bygge rede i (hule).

Jeg har ikke egern og får det aldrig i min have, der er for langt til skov. Flagspætten ser jeg max 1-2 gange pr vinter- nogen år slet ikke. Husskaden ser jeg heller ikke ret tit.

Jeg har katte- i torsdags tog de tre mus, dem, jeg så! Og folk hader skader, egern og katte lige meget. Der er faktisk rigtigt mange småfugle i min have (og genboens høns), så at kattene af og til går tur i tagrenden og napper en skovspurv gør ikke den store forskel i bestanden. Småfugle får mange unger i flere kuld og de fleste unger dør indenfor det første år. Af andre årsager end kat! Spurvehøgen skal også leve.

Hvis alle fugle overlevede, ville de døaf sult- eller vi, ville står i solsystem fyldt med stære... (Regn selv efter 2 stære + 8 unger giver 4 +8 i ottende potens osv ekspotentielt...). Beregningen er lavet af nogen matematikere, dog med duer, men det er ganske vist.

Held med "dine" egern!

Mvh
Tine- duer (i byen) er "rotter med vinger!"

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 21. marts 2015 kl. 13.01

I følge naturstyrelsen, så spiser egern følgende:
"Egernet spiser masser af frø og knopper fra nåletræer, men spiser også svampe, insekter og en sjælden gang fugleunger eller æg."

naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/naturguider/geelskov/dyr-og-planter/

Så, ja de kan finde på at spise fugleunger eller æg, men det hører til sjældenhederne. Jeg har endnu aldrig opdaget det i min have, hvor der så tilgengæld også vokser både hassel og gran, samt bliver fodret med bl.a solsikkefrø på foderbrættet, og og nødder i Egern Foderhuset. Derudover har jeg sat fuglehuse op, som jeg tvivler på at egernet kan komme ind i, så har småfuglene mulighed for at bygge reder hvor de er relativt sikre.
Til gengæld tager skader en del småfugle unger og æg, hvis de kan komme af sted med det - jeg har en hel sommer forsøgt at holde nogle "teenage skader" væk fra solsortens rede i efeuen :-). Så jeg vil hellere have egernbo end skadereder - hvis jeg skulle vælge.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. marts 2015 kl. 10.02

Man skal nok selv prøve at have det skadedyr (egern)til at flytte ind , så ser man nok anderledes på sagen , jeg kunne førhen høste mere end 1200 flotte valnødder og 8-10 kg. hasselnødder , de tider er forbi ingen valnødder , kun en masse skaller ned i hovedet , og hvis jeg er hurtig 2kg hasselnødder.
De er ikke kræsne ,vindruer og blommer + alt på fuglebrædtet ryger med og solsortens reder bliver ryddet , det er så sandelig en lille hyggelig fyr at have på besøg .

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. marts 2015 kl. 13.05

Det lyder til, at du er hårdt ramt Svend. Du får sikkert ikke lov at aflive nogle af plageånderne, MEN - en god jagthund, vil helt sikkert kunne stresse dine egern, så de ikke får helt så meget ro til at plyndre dine træer og buske.

Mvh JR.F.

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. marts 2015 kl. 13.31

Her på egnen er det rågerne, der rydder valnøddetræerne for nødder, og de begynder endda før den grønne skal løsner sig.
De er så også fredede.
Hasselnødderne går i halsbåndmusene, så det er den rene elendighed :-). Men natugleparret trives glimrende :-)

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. marts 2015 kl. 16.39

Vi har sat 2 natuglekasser op i en skovlysning i en mose 75 m. væk men desværrer ingen ugler i mosen endnu.

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. marts 2015 kl. 17.04

Hvis man har forholdene til det, og man tillader , at de kan komme ind i udbygninger selv om de sviner lidt, gør de meget gerne det :-).

Men de er også hårde ved småfuglene i haven. Småfugle der ikke overnatter i huller eller kasser, tager uglerne om natten.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 22. marts 2015 kl. 17.58

Til Tilde.

Det er faktisk lavet undersøgelser der viser at det er meget begrænset hvad egern æder af æg og fugleunger, især ift. alle de andre ting der kan gøre kål på den slags, såsom huskatte, der, i hvert fald i mange områder, er betydeligt flere af end egern;-)

Venlig hilsen
Anders

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. marts 2015 kl. 18.06

@Anders.

Det blev kun nævnt for at give et alsidigt billede af egernets fødeemner.

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. marts 2015 kl. 19.06

Hans, jeg er dybt misundelig :)

Vi har en natugle, som i mange år har haft fast "Gylpeplads" på et udhængsspær, men har ingen i kasserne, som vi har hængt op.
Den har kaldt på mage hele februar, måske er det det, som mangler.

Kunne jeg komme så tæt på, som du tilsyneladende kan, ville jeg nok overnatte på loftet med kameraudstyr :)

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 22. marts 2015 kl. 19.06

@Tilde.

Non taken;-)

Der er jo sjældent nogen dyr/væsener der KUN gør gavn.

Flotte natugler i øvrigt, sjældent at de går i bygninger, det er mere sløruglerne. Har du kasse op til dem?

Venlig hilsen
Anders

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. marts 2015 kl. 20.28

Det er fremtidssyn at plante træer til egern.
Fyrretræer tiltrækker i højere grad egern end gran. Og lyden af de små bæster, som pisker op og ned ad stammen og rundt om den i en hæsblæsende forfølgelse er ganske høj på fyrretræernes tørre bark.
Men egern skal have store træer. Vi har gran og fyr som er 50 år gamle og de er som en magnet.
Vores to skovkatte har for mange år siden opgivet at fange dem og sidder troligt nedenfor ved stammen og keder sig.
Det er sket en enkelt gang, at de har snuppet egernunger. Men det er bestemt en undtagelse og hvordan det er lykkedes ved jeg ikke.
Vi har ingen nøddetræer/buske og kan således nyde de små viltre aktive legende træløbere :)
(@ Tilde P. Kan jeg hente en smule misundelse, bør den tildeles dig og dine ugler. De må endda ikke engang være særlig sky, når du er kommet så tæt på. )

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. marts 2015 kl. 21.36

@Anders.

Vi har aldrig sat kasser op til ugler.
I mange år rugede de i et stort hult elmetræ i hjørnet af haven. Da det gik til, fandt de et andet sted. Hvor det er, er vi aldrig gået så højt op i. De klarer sig bedst uden vores viden, og vi ser altid resultatet senere. Jeg har på fornemmelsen at de måske bruger et par skorstene, hvor der ikke bliver fyret, og som allikerne nok har fyldt op med pinde. Men de kan også komme ind laden, kornmagasinet og på halmloftet.

Til det følgende kan jeg ikke henvise til nogle fine undersøgelser eller rapporter, så det er helt for egen regning. Jeg har hørt om flere ubenyttede uglekasser, og hvorfor bliver de så ikke brugt?
Natugler yngler meget tidligt på året. De er allerede i gang midt på vinteren. Her var et gevaldigt palaver lige inde i det nye år. Hvem ville sætte bo på det tidspunkt i en mere eller mindre utæt kasse, lavet af nogle tynde brædder, og banket op på en tilfældig træstamme? Hvis man har lidt fantasi, kan man prøve at sætte sig i ugleparrets sted.

Og så er her én, som var groggy i 25 min. efter at være fløjet på en rude. Den kom sig :-).

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. marts 2015 kl. 22.59

Til andre, som gerne vil prøve at hjælpe uglerne med en egnet bolig (de mangler i mange områder og kan være den begrænsende faktor i bestandens størrelse), så er der flere vejledninger rundt om på nettet.

Ham her er særlig engageret:

uglekasse.dk/

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. marts 2015 kl. 0.07

Nu det blev en uglesnak, ved I så at man kan "muse" ugler som man "muser" ræve?
De hører nogenlunde lige godt, men pas på. Uglen kommer uden en lyd og kan rive huen af hovedet på et splitsekund.
Det skal være i skumringen, og man skal sidde helt stille :-)

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 23. marts 2015 kl. 15.04

@Tilde.

Tja, hvis der er andre bedre alternativer, kan det da godt være man væger kasserne fra..

Jeg har faktisk selv de fleste nordiske ugler indendøre - de sidder dog sælsomt stille, men de kan hænge sammen med at de er udstoppede...;-) Det er et flot og fascinerende dyr. Jeg har desværre ikke nogen i min parcelhushave, men eg har dog sat en del kasser op i skovene i nærområdet, da jeg ved de er derude, men ofte går der tårnfalde i dem, men de skal nu være velkomne.

Som dyrlæge har jeg behandlet en del forskellige ugler, både perleugler, natugler og skovhornugler - de fleste klarer den heldigvis med lidt pleje og varme.

Venlig hilsen
Anders
J

Nyt svar til emnet »Egern?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Egern?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider