Skrevet af: Simon Frandsen, 10. marts 2015 kl. 16.54
Halløj allesammen.
Vi søger nogle flere fastboende gæster til vores kro. Indtil videre har vi får og grise. Vi kan godt lide at have dyr, da vi har meget plads, det er hyggeligt, og derudover giver det vores gæster en god ekstra oplevelse med fra os.
Vi står i den situation, at vi gerne vil have flere dyr på kroen. De skal dog for det meste kunne passe sig selv. Jeg har kigget lidt på tamgæs, da de henover sommeren kan leve (udelukkende?) af græs. Jeg er dog bange for, at de er for larmende og kan skræmme besøgende væk. Vi vil helst ikke fodrer med korn, da vi ikke vil trække skadedyr til. Hvad mener I om tamgæs i denne situation? Har I andre forslag?
Med venlig hilsen
Simon
Skrevet af: Tilde P., 10. marts 2015 kl. 18.15
Ang. Gæs.
I skal nok regne med at nogle gaser bliver aggressive, når de får en vis alder. Det er ikke kæledyr for børn. De bider hårdt og slår med vingerne. Også på voksne, hvis man vender ryggen til dem.
Skrevet af: Tine Horsum, 10. marts 2015 kl. 19.12
Gæs: Nej! Men de virker udmærket i stedet for vagthunde, hvis man ikke bryder sig om hunde...
(Min genbo havde en stor gase (20 kg mindst)- og den troede, min have, var dens territorium. Jeg måtte jage den ud, ved at vifte med et tæppe, derudover bed den efter mig, når jeg kørte på knallert!).
Jeg ville prøve med moskusænder: De æder snegle, hannerne er "riddere uden frygt og dadel"- og så smager de godt (De sælges under navnet berberi-and).
Dværghøns er ufatteligt søde, og deres mikrokyllinger er bare nuttede.
Af mere robuste dyr kunne det være en ged med kid. (Gedebukke lugter og stanger! Det samme gælder væddere, men man kan købe sig til drægtige dyr). HUSK klovplejen!
Jeg vil derimod bestemt fraråde hest/pony- de er dyre i drift, og de trives bedst med en fast person- hvis de fodres ukritisk kan de blive forfangne- eller bare blive *fååking* generende. Altså bide eller gå i lommer. Det samme gælder i endnu højere grad lamaer.
I det hele taget; eksotiske dyr.
Men I kan jo roligt anlægge en lavvandet dam, til padder. Der kan man plante sumpplanter - og nyde synet af diverse yngel. Hvis man vil holde fisk: De skal enten op om vinteren- eller man skal lave et dybt sted i dammen. Det dybe sted, kan være cementringe, stablet op på klodser, så kan man få dybden- uden at børn drukner- og fiskene overvintrer.
Karper og karusser (guldfisk)- kan tåle et lavt iltindhold. Det er ikke ideelt- men karusser elsker myggelarver.
Mvh
Tine
Skrevet af: Simon Frandsen, 10. marts 2015 kl. 19.31
Mange tak for jeres svar!
Kan moskusænder selv finde føde? Vi har store arealer med græs (og ukrudt) og en sø på ca. 4-500 kvm med en lille ø. Egner moskusænder sig til at gå frit omkring? Hvad skal der til for at holde dem på kroens areal - kun fødel? De kan jo trods alt flyve...
Skrevet af: Tine Horsum, 10. marts 2015 kl. 20.14
Yep! Moskusænder kan det altsammen! I kan jo hegne, men de skal nok blive der.
Lær dem evt et "allekald"- putte, putte, puuutter. Og giv foder.
Jeg behøver ikke engang at kalde: Hvis naboernes høns ser mig, kommer de tøffende for fuld damp... Men Jeg HAR fodret dem med "putte, putte, putter"- metoden. Så de har fået gapmelt tørt brød. Og jeg kan (modsat ejerne) kalde dem til mig.
DERFOR: Da fugleinfluenzaen var aktuel, kunne jeg, kalde mine katte til mig. Naboens "undskyldning" var, at det kunne de ikke. "De er vilde" What the fuck?! Skraml med foderskovlen- eller "Putte,putte" virker.
Hvilket jo er rent vås! Siden de kommer, når jeg kalder- eller de ser mig. Jeg fodrer dem ikke ret tit!
Mvh
Tine- åh ja kattene: "Misse, misse, misser- kom!"
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. marts 2015 kl. 16.48
Simon du må gerne få min husmår. Den skaffer selv føden, bare den kan få lov til at rode lidt i loftisoleringen.
Du skal selv hente den !
-----------------------
(den der kun ta'r spøg for spøg, og alvor kun alvorligt,
han eller hun har fattet begge dele dårligt !) Det var vist et af PH's gruk
Skrevet af: Malene *, 13. april 2015 kl. 8.47
Hej
Jeg har moskusænder, og de generer ikke nogen. De er flittige til at ruge, og ællingerne er meget søde.
Jeg har dog ikke hørt om nogen husdyr, der ikke skal passes. Jo mere man passer og plejer dem, jo mere søde og venlige bliver de - lader man dem være i fred fx om sommeren, hvor de spiser græs, ja så er de ikke tamme længere.
Kun ræven passer sig selv, og skal ikke fodres - hvis du ikke passer ordenligt på dine dyr, tager ræven dem!
god fornøjelse med dyrene!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Nye dyr til kro