Forum

Husk nu- at

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. december 2014 kl. 19.26

Få lukket dyrene inde- før fjolserne skyder fyrværkeri af.
At nogen dyr helst vil have radioen til at spille i stalden, at nogen heste elsker at stå ude på folden og glo på fyrværkeri.

Men har man katte/hunde- er det sikrest de holdes inde fra ved 14-16 tiden til næste dag ved samme tid.
Mine katte er meget forskellige (og hundene!). Nogen elsker at se på fyrværkeri- andre vil helst ligge i et rum med mest mulig mørke- og meget lidt brag og lys.

Selv elsker jeg bordbomber/trækbomber- men mine katte synes faktisk- at serpentiner og "rollmops" (dem der man blæser i) er det allerfarligste. At det siger bang!- er nærmest det mindste...
Men de er nu meget large- og har mulighed for at gå et andet sted hen.

Nu har vi flinke naboer, men de er altså inde (kattene- ikke naboerne) i mange timer- denne ene aften om året.

Jeg er lidt nervøs for i år, da den skamklippede hæk betyder, at hvor alle naboerne affyrer fyrværkeri oppe i krydset- VIL få vores stueruder til at bule ind!

(Vi deltager aldrig- risikoen fr at komme tilskade med flere ikke ædru mennesker er voldsomt forøget. Og ja: Jeg elsker fyrværkeri- bare ikke batterier- eller kanonslag!)

Godt nytår! Pas på Jeres dyr- og på Jerselv!

Mvh
Tine- der holder sig til træk- og bordbomberne i år.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. december 2014 kl. 20.42

Mine katte kommer ind af sig selv, når de starter derude :)

Og ingen former for knald(fyrværkeri) indendørs her - det gider de ikke...

Jeg nyder meget at se på fyrværkeriet i min meget lille by, og kan se fyrværkeriet fra de to nærmeste byer - men kunne ikke
drømme om at bruge penge på sådan noget selv :)

Også godt nytår fra mig!

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. december 2014 kl. 21.42

Stemmer i med Anja - jeg nyder gerne de andres krudt, men holder mig til stjernekastere...

Pengene bruges bedre på nye ting til haven eller vinterfuglefoder...

Godt nytår til dyr og mennesker!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 31. december 2014 kl. 0.34

Så så Tine. Jeg er klar til i aften. Våbnene er mobiliseret og kampklar. Det er hunden og katten også. Hunden er en labrador, en jagthund, så et lille knald fra eller til gør intet. Katten går alle dage sin aftentur, om det regner, sner eller der affyres krudt. Og det har den gjort i 14 år.
Jeg vil påstår at både dyr og børn lære at blive bange af overpylrede mennesker. Hvorfor skulle f.eks børn blive bange for edderkopper, mus og knald fra en rakket ? Det samme med specielt små hunde og fremmede lyde.
Godt nytår ti alle.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. december 2014 kl. 8.44

Det er nu ikke kun opdragelse, der gør det, selv om det er en god ting.
Hvis du rider, vil du vide, at heste er født nervøse. De er bange for alt nyt. Ved træning kan de lære at noget ikke er farligt - det er ikke nyt og ukendt længere. Men alt det andet e stadig farligt!
Så bring jeres dyr i trygge rammer i aften.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. december 2014 kl. 8.53

gad vide hvor mange tusind tons co2 sådan et nytår udleder på verdensplan - det kan da vist kalde forurening så det batter

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 31. december 2014 kl. 9.30

Der fyres mange tons CO2 af i aften. Mens der hygges med fondue og stearinlys inden døre. Vi ved det jo godt, men vi gør det alligevel. Det er lige som avisen Politiken - avisen med de rigtige meninger. Den har en ventil, der hedder ATS - ellers bliver det for korrekt. Hvad er der så med de sterinlys? Der kommer en voldsom partikdelforurening fra dem, og alt hvad der brænder laver CO2.

Godt nytår til alle

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. december 2014 kl. 13.54

godt nytår - da jeg har kol brænder vi ikke stearinlys og fondue af her i huset - pengene vi sparer ved ikke at købe fyrværkeri giver vi til kræftens bekæmpelse - det er jo osse et spørgsmål om indstilling

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. januar 2015 kl. 22.53

Som det gik: Rendte min søns indekat ud (vi passede hende), af alle tidspunkter ud. Så min nytårsaften gik på- at tøffe rundt og sige som en dåse kattemad. Og her rendte de fleste andre med...

Så sidste år fik jeg ikke levet det, jeg præker. Men mindst to af dem lå i soveværelset, hvor de ikke kunne se eller høre lysglimt og brag.
Bordomberne fik ikke for lidt! Og trækbomberne!

Men alt, hvad der kan pustes i, er lidt farligt.

Men alle kattene overlevede, nogen af dem er ret ligeglade med indendørs bang. Og vi overlevede også stueruderne, der bulede indad.
Passer-katten kom igen klokken 7 om morgenen (jeg vågnede klokken fem- og skulle lige til at gå ud og lede og kalde- efter kaffen).
Til gengæld rendte hun ud TO gange, i det efterfølgende blæsevejr (vores hoveddør har det med at blæse op, hvis den ikke er låst). Men kom igen- dvs den ene gang måtte jeg hente hende i skuret.

Diva havde sikkert en meget interessant tid hos os- fremfor sidste jul, hvor hun måtte være på badeværelset om natten.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Husk nu- at«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Husk nu- at

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider