Skrevet af: Minna F., 30. november 2014 kl. 7.58
Jeg har en foderautomat som fuglene i haven tidligere har kunnet tømme på 1-2dage. Pludselig opdagede jeg at fuglene slet ikke spiste af automaten. Først tænkte jeg at det skyldtes at jeg fodrede andre steder i haven med andre typer foder og fuglene evt foretrak disse fodertyper (fedt, masjebolde og nødder) selvom der i automaten er en meget lækker blanding hi-energi fra Vivara.dk.
Men så opdagede jeg en flænset fuglekrop i græsset ikke langt fra den urørte automat, og jeg tænkte at fuglene måske derfor havde kategoriseret foderstedet som »farligt« og derfor søgte foder andre steder. Så jeg flyttede automaten om på den anden side af huset til den øvrige foder. Men automaten var stadig urørt. Men fuglene spiste løstigt af det foder jeg havde spildt fra automaten og det foder jeg lagde på foderbrætet af samme type.
Jeg byttede så rundt på min automat til majsebolde og den ubesøgte automat, i håbet om at fuglene ville flyve »forkert« og opdage det lækre foder. Men nej, fuglene fløj lige forbi hen til majaeboldenes nye plads.
Jeg overvejer om der måske er stænk af fugleblod på den ubesøgte automat, og fuglene kan lugte det og derfor ikke vil spise af automaten. Er der nogen der kan svare på det? Og i så fald hvad jeg kan rengøre automaten med, så fuglene igen vil spise af den? Eller måske nogen har en anden god forklaring på hvorfor fuglene ikke vil spise af automaten? Jeg har sikret mig at automaten ikke er stoppet.
Det er en forholdsvis ny og solid automat, så jeg vil helst ikke bare skifte automaten ud - og så er jeg jo lidt nysgerrig på hvorfor fuglene ikke vil spise af den…
Bedste hilsner
Minna
Skrevet af: Tilde P., 30. november 2014 kl. 9.02
Hej Minna.
Du skriver "en flænset fuglekrop". Jeg tror, der er kommet en spurvehøg i området.
Hvor der er meget "mad" kommer der også en rovfugl på et tidspunkt.
Man skal være lidt heldig for at få sådan én at se . Det går lynhurtigt.
Jeg tror, du skal spare rengøringen. Det betyder intet.
Det er vigtigere, at foderstedet er placeret lige op ad nogle tætte buske eller træer, hvor småfuglene lynhurtigt kan komme i dækning, når der er "luftangreb".
Skrevet af: Svend Høst, 30. november 2014 kl. 10.18
Ja det er sikkert en spurvehøg du har haft på besøg , det sker et par gange om året , og det har ikke nogen betydning , for fuglene er hurtigt tilbage på foderbrættet igen.
Men du skal hænge din foder automat som Tilde skriver ind under et træ og tæt på en hæk og buske som fuglene kan søge ly i , det er især vigtigt at foder automaten hænger i skjul under et tæt træ , et grantræ er godt , så kan spurvehøgen ikke se fuglene og slå ned fra stor højde.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2014 kl. 19.17
Ja, det føles altid lidt trist, når en fugl må lade livet og man næsten føler sig medskyldig, når den f. eks. er fløjet ind i vinduesglasset. Vi havde også en spurvehøg på jagt hos os og det kostede to solsorte livet.
Utroligt nok sad den en dag på en gren ved foderautomaterne lige udenfor vores køkkenvindue. Her har vi ellers sørget for at der er en stor krisstorn fuglene kan gemme sig i - og foderautomaterne er hængt op under en krone af en opstammet stor ligusterbusk.
.........Jeg var hurtig med kameraet og fik et af mine bedste "skud" nogensinde.
Selvom vi fodrer fuglene - er det jo alligevel naturens lov at også spurvehøgen skal opretholde livet. Jeg har læst mig til at den kun tager de svageste fugle - det tolker jeg som at de alligevel ikke ville have overlevet vinteren.
Men du har da ret i at det også hos os var ligesom man kunne fornemme at fuglene i dagene efter var mere forsigtige.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2014 kl. 19.18
Og flænseapparatet er helt utroligt!
Skrevet af: Tom Andersen, 30. november 2014 kl. 19.45
Og helt banalt - du har tjekket, at automaten ikke er stoppet ?
Skrevet af: Anne Demant, 30. november 2014 kl. 21.25
Det lyder, synes jeg, underligt. En høg spiser de fugle den tager. men nu ved jeg da heller ikke helt hvad "en flænset fuglekrop" dækker. var det en bunke fjer?
Fuglene plejer at spise den "lækre blanding" du har i automaten, er det korrekt forstået?
Skrevet af: Tine Horsum, 1. december 2014 kl. 10.58
Jeg ville tjekke automaten...
Fugle har ingen lugtesans af betydning (nogen få jordlevende arter har dog), så det er nok ikke dette, dog har jeg haft nogen automater, hvor frøene pludselig ikke var attraktive (de var i plast). Så de måtte kassereres.
Spurvehøgen har været her nogen gange (formentlig en hun), hvor den nappede et par tyrkerduer (derfor har det nok været en hun, hannen er noget mindre- så byttet er mindre).
Den ene gang var det virkelig underligt: Der sad en lillejuleaftensdag to tyrkerduer i min hvidgran, jeg står og hælder vand på kaffen i mit køkken og kigger ud, hvorefter den noget overmodige handue (for ikke at kalde ham kønsligt opstemt- han friede kraftigt til en hun), forsvinder opad i en lille sky af fjer!
Jeg så ikke rovfuglen, men det har næsten kun kunne været en spurvehøgehun.
Jeg lægger ellers vægt på, at fuglefodning er i læ (ellers blæser foderet også bare væk), at der er mulighed for at søge ly, men ellers skal spurvehøgen også leve...
Prøv at tømme og rengøre automaten i varmt vand- og hæng den op igen. Måske smager foderet fordærvet, det kan nok ske sådan som det har været vådt og fugtigt.
Mvh
Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. december 2014 kl. 12.33
Og et helt fantastisk billede af spurvehøgen, Ingeborg! Flot som i en fuglebog!
Skrevet af: Tilde P., 1. december 2014 kl. 13.24
Og så er det endda af en han ;-).
Skrevet af: Minna F., 16. december 2014 kl. 8.05
Tak for alle jeres meget brugbare tilbagemeldninger :-) og det flotte billede af spurvehøgen :-D
Allerede samme dag som jeg skrev indlægget var der en forsigtig spurv som spiste af automaten, og som dagene er gået er der kommet flere til. Så det ser ud til at "forbandelsen er hævet" for automaten ;-) Men fuglene tømmer den ikke i samme tempo som om sommeren - det skyldes nok at fedtfodret er mere populært her i kulden.
Bedste hilsner
Minna
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Død fugl og nu urørt foderautomat?