Forum

Fuglelopper og tømning af kasser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. november 2014 kl. 17.58

Hej
I tråden
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/14227.html#e92146
anbefaler Tilde at man ikke tømmer fuglekasserne nu - men venter til foråret. Jeg har dog erfaring for at fuglelopper kan overvintre når vi ikke har streng vinter. Sidste år sad fuglelopperne tæt omkring indflyvningshullet da det blev forår og jeg havde glemt at tømme kasserne. Men jeg kunne da iagttage at f. eks. spurve og musvitter overnattede i stærekassen. Stærene er de eneste fugle, som tømmer gammelt redemateriale inden de tager kassen i besiddelse igen.
Ingeborg

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 8. november 2014 kl. 20.08

Hej.

Vore hulerugende standfugle er, gennem årtusinder, tilpasset danske vintre. Længe før mennesker begyndte at sætte kasser op.

Fuglelopper er ikke aktive om vinteren. De overvintrer som pupper, og kommer frem, når der kommer varme i luften om foråret. Det er især redeungerne der er generet, da der er konstant varme og fugtighed i reden.

Hvis man har det bedst med sig selv ved at fodre og rense kasser, skal man da gøre det.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. november 2014 kl. 21.00

Jeg tømmer aldrig mine spurvekasser inden vinteren, for gråspurvene overnatter i de lune reder i vinter halvåret.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. november 2014 kl. 23.45

Da jeg sidste forår tømte fuglekasserne synes jeg at redematerialet var fugtigt/vådt. Det kan sikkert ikke undgås når det har regnet så meget. Hvordan holder I Jeres fuglekasser tørre. Kasser som hænger under tagudhænget bliver selvfølgelig ikke våde, men dem der hænger rundt omkring i træerne kan nok ikke undgå at blive våde. Samme problem var der sidste vinter med fuglefodringstingester af træ. I år har jeg mættet de tørrede "tingester" med linolie, nogle har ligesom fuglekasserne fået tagpap sømmet på.
Ingeborg

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. november 2014 kl. 8.40

I bunden af mine fuglekasser har jeg boret nogle 6 m.m. huller så der bliver lidt gennemtræk. Det genere ikke fuglene, for de står i kø for at flytte ind om foråret. Stillestående fugtig luft giver råd og svamp i alle boliger.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. november 2014 kl. 10.32

Hej og tak for svarene.
Her finder man mange svar med fine forklaringer og både ja og nej til redetømning inden vinter. Også forslag om at fylde den tømte rede lidt op med f. eks. savsmuld.
Læs de mange fine indlæg - også fra profier:
www.netfugl.dk/forum.php?id=thread&forum_id=5&thread_id=12016
Ingeborg

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. november 2014 kl. 13.57

Parasitfri fuglekasser:
www.dyrenesbeskyttelse.dk/vejledning-til-bygning-af-parasitfri-fuglekasse#QQth1icjf5maL5fw.97

Hvorfor har ingen sat dem i produktion?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. november 2014 kl. 15.35

Hej Freya
Umiddelbart lyder det godt og lyder fornuftigt. Men at lopper og andre parasitter skulle falde ud gennem trådvævet kan ikke passe. Lopperne har det udmærket i det fine redemateriale (uldtotter, dun, vat, garnstumper osv). Jeg tror udelukkende på en god ventilation af redekassen. Men jeg vil da bede gemalen om at bygge de næste kasser efter denne anvisning.
Tak for linket.
Ingeborg -

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. november 2014 kl. 20.07

Med så mange mus,der er i år, er der slet ikke plads til overnatning i vore mange fuglekasser.
De er næsten alle fyldt op med lækkert tørt materiale og huser mellem 2-6 mus i hver. Så i år tømmer vi redekasser.
Det plejer vi ikke at gøre, men vi bemærkede at småfuglene sad over på kasserne i stedet for i dem, som de plejer.
Hilsen
Anne Marie

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. november 2014 kl. 19.22

Kære Anne Marie
Det var da sjovt med mus i fuglekasserne :-). Jeg fortalte min mand om dit indlæg og han spurgte, hvor du boede henne. Nu har jeg så været på din hjemmeside
www.loenbaek.dk/omplanteskolen.html
Og kan kun sige tusind tak for læsning og synet af haven. Jeg husker Erik - Vi bor jo i VAF/DD (Vejle Amts Folkeblad - og Fredericia Dagblads område og har ivrigt fulgt Eriks artikler.
Mange tak for de fine billeder i haven.
Hvad er Ingeborgs træ for et træ?
Ingeborg

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aksel Jensen, 10. november 2014 kl. 20.19

Hej!

Lopperne overlever vintre i fugleredder, hønsehus eller redekasser forpuppet i deres kokon. Når foråret kommer er fuglelopperne klar til at springe ud som voksne lopper. De finder et værtsdyr, der både kan være en kat, hund, ræv eller fugl.

Det er derfor altid en god idé at tømme fuglekasser om efteråret, for at fjerne fuglelopperne!

Mvh
Aksel
fuglelopper.dk

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. november 2014 kl. 23.50

Tak for det Aksel
Jeg har læst artiklerne i dit link - og nu klør det i fingrene for at tømme fuglekasserne. I henhold til det der står i artiklen forstår jeg ikke de mange modstridende svar med hensyn til at tømme reder om efteråret.
Normalt plejer jeg at smide fuglekasserne ned i regnvandstønden for at drukne "indholdet" inden jeg tømmer regnvandstønderne.
Nu vil jeg efterse kasserne grundigt, tørre dem og lægge lidt savsmuld i bunden af kassen.
Ingeborg

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. november 2014 kl. 12.19

Jeg tømmer som regel mine huse om foråret da jeg ved at de også bliver brugt om vinteren . Når jeg har tømt dem, renset med en børste ,givet jeg dem noget diatomeet jord i bunden, så er de både tørre, lus og loppefri .

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 11. november 2014 kl. 16.39

Hej Ingeborg.

Jeg har, efter min afdøde farfars forbillede, forsynet alle mejsekasser med et rør ved indflyvningshullet på ca. 10-15cm længde og med samme diameter som hullet. Dette forhindrer kattepoter i at fiske fugleunger ud. Bedst er det dog hvis katten slet ikke kan komme i nærheden af kassen - det kan de ikke hvor mine er opsat på gavlen.

Røret kan laves at en brugt sodavandsflaske eller PVC rør (lidt pænere, men ikke gennemsigtigt - så fuglen kan se sig for på vej ud).

Således bliver kassen heller ikke våd, men jeg borer nu også et par huller i hjørnerne eller en saver en rille i bunden af kassen, så der er afløb.

Fuglene er ligeglade og det virker godt.

Jeg tømmer i øvrigt også først kasser til foråret.

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Fuglelopper og tømning af kasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fuglelopper og tømning af kasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider