Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2014 kl. 12.39
Hej
Det er 2. gang mine børnebørn har foræret mig en spand mejsebolde fra NATURE. Første gang gad fuglene ikke spise dem - så jeg smed dem i skraldespanden da der var gået et par måneder.
(Selvfølgelig fortalte jeg det ikke til børnene, fordi jeg ikke ville gøre dem ked af det). I år har jeg så igen fået en spand mejsebolde fra NATURE. Jeg har hængt 3 bolde op, men fuglene gider dem ikke! Måske er de ikke sultne nok? Hvilke erfaringer har I med mejsebolde fra NATURE. Er det noget uspiseligt fedtstof de blander i boldene?
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. november 2014 kl. 14.23
Der, hvor jeg boede tidligere, ville fuglene ikke røre mejseboldene, uanset mærke. Det var en rækkehushave i et parcelhuskvarter. Jeg var sikker på at det var mejsekuglerne der var forkerte. -Men tog dem alligevel med da vi flyttede.
Her, hvor jeg bor nu, ikke uden for lands lov og ret, men tæt på ;-) ...kan vi næsten ikke hænge dem op lige så hurtigt som de spises. Også uanset mærke også dem vi havde med fra Fyn.
Om "Natura" har været imellem nogen af stederne, aner jeg ikke.
Jeg tænker, at der kan være andre faktorer der gør at fuglene ikke ville spise det ene sted, men gerne det andet. F.eks. "kattetætheden" Eller mulighed for udsyn og flugt, de steder kuglerne hænger.
Spiser dine fugle andre mærker end "Natura"?
Skrevet af: Bent Nørgaard, 4. november 2014 kl. 17.17
Mine mejser ser gerne at jeg fodre hele året! Krager og alliker tog også deres part af boldene. Så meget, at jeg konstruerede en anordning, der gør, at de store fugle ikke kan komme til. Bor i Hillerød i et villakvarter. Bruger forskellige fabrikater. Har aldrig i 30 år været ude for fugle der ikke vil tage dem :)
Skrevet af: James F., 4. november 2014 kl. 18.02
Mine erfaringer med "Nature" boldene stemmer ganske godt overens med dine erfaringer Ingeborg. Jeg købte også 2 spande af de billige "Naturlige..." sidste vinter. Mine fugle vil normalt spise 2-3 stykker om ugen, men ikke sidste år. De ville IKKE spise dem. Jeg klagede til firmaet og bad om en forklaring. Forklaringen venter jeg stadig på, - men som kompensation fik jeg 2-3 poser kugler, som var af en ganske anden kvalitet. I supermarkedet så jeg bagefter, at de kostede det dobbelte af de billige. De dyre virker meget mere fedtede og fuglene æælsker dem :o)
De billige kugler virker i øvrigt meget hårde, nærmest som var der cement i dem, - men det er vist bare fordi, at de er begyndt at fylde mere mel i...!?
Jeg er bange for, at vi må til at give lidt mere for kuglerne, - eller finde et andet mærke, - for Natures de billige, DE dur Ikke.!
Jeg fodrer mest med solsikkefrø nu. De spiser ét kg. om ugen, - hvis jeg ikke rationerer kost tilskuddet. ;o)
Mvh. James. F.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2014 kl. 18.44
Tak til JR F
Så står jeg da ikke helt alene med min påstand om at mejseboldene fra NATURE ikke står på mine fugles spiseseddel. De har da også valget mellem mejseboldene, afskallede solsikkekærner i foderautomat og jordnødder i foderautomat. Jeg fodrer også i fuglenes parringstid og indtil ungerne er godt på vej eller flyveklare. Jeg bilder mig ind at jeg så må slutte, så de også spiser det der er naturligt for dem. Noget for noget :-) så de må tage insekter og larver indtil vi igen når tiden hvor der ikke er så mange insekter på vingerne.
Jeg fodrer ca. 50 kg afskallede solsikkefrø på en sæson. I går har jeg dog købt en 15 kg vildtfugleblanding hos Land&Fritid + nogle kg jordnødder (60 % rabat på grund af ophør i Fredericia). Det kunne jeg ikke sidde overhørig. Jeg har tidligere købt vildtfugleblanding med alt for meget korn i. Det var altid kornet, der var tilbage og som jeg måtte feje væk.
Måske har vi bare ikke de fugle hos os, som gerne vil spise korn.
strikingeshave.blogspot.dk/2013/05/fuglefodring-i-mange-maneder.html.
Og så er her mejsebolde som med garanti spises - alt for hurtigt.
strikinge-selfmade.blogspot.dk/2012/11/vogelfutter-fur-feinschmecker_2.html
Og her er opskriften på dansk
strikinge.blogspot.dk/2010/11/hjemmelavede-gourmet-mejsebolde.html
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2014 kl. 19.07
Hej
På min spand med mejsebolde står der at de er holdbare til - hold godt fast: 22.08.2016!!
Fedt bliver harskt efter 2 - 3 måneder. Butikkerne opbevarer mejseboldene i det normale salgslokale, hvor der definitivt er for varmt til det produkt.
Ja, og så har jeg lige testet mine bolde ved at knuse en af dem. Der var max 10 små kærner i en bold - resten lignede klid - eller mel.
Jeg har kigget på NATURES hjemmeside. Sikke en omgang øregas! - i hvert tilfælde med de erfaringer jeg har med mejseboldene. Her er det vist plastikspanden der har kostet mest at producere - også i CO2 udslip. :-(
Ingeborg
Skrevet af: Anders Frederiksen, 4. november 2014 kl. 20.25
Har også meget dårlig erfaring med mejsebolde her hos os, dem er der ingen afsætning i. Og frøblandingen som indeholder mest korn, er heller ikke pengene værd. Brug lidt ekstra på noget som fuglene gider :-)
Skrevet af: Bent Nørgaard, 4. november 2014 kl. 20.35
Mine er primært fra Maxi zoo. Absolut ingen problemer i 30 år :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. november 2014 kl. 7.59
Hvad med at skrive til Nature og fortælle dem, at de sælger noget skidt?
Der sker jo ikke meget produktudvikling, hvis de ikke får det at vide...
Skrevet af: Lis P., 5. november 2014 kl. 8.17
Det er ikke bare natures fuglekugler der er lang holbarhed på, de fleste fuglekugler bliver produceret om sommeren, min svigersøn har arbejdet hos en af producenterne og de lavede alle deres fuglekugler om sommeren, der var kun en lille produktion hen over vinteren.
Men er man utilfreds med dem man kan købe så kan man jo lave dem selv det gør jeg.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. november 2014 kl. 10.08
@Anja Egeriis
Helt klart - det har jeg allerede gjort for et par dage siden. Selvfølgelig skal man gå til "roden af alt ondt" først. Det gør jeg altid og som regel har producenten svaret og/eller erstattet, samt været glad for en henvendelse.
I dag er tendensen sikkert at mange ikke gider bøvle med en reklamation - og så har du ret i at producenten ikke altid er klar over fejl og mangler.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. november 2014 kl. 10.09
@Lis P.
Så har du ikke set i de links jeg har sat tidligere i denne tråd.
Her får du endda en opskrift på mine egne "gourmet" fuglebolde.
Ingeborg
Skrevet af: Lis P., 5. november 2014 kl. 10.48
nej det har jeg ikke, men hvorfor siger du ikke til dine børnebørn at dine fugle helst vil have dine hjemmelavede fuglekugler istedetfor at gøre så meget ud af det,
jeg orker ikke altid at læse alen lange indlæg,
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. november 2014 kl. 11.40
@Lis P
Mine børnebørn mener det jo godt og kender mine interesser. Du kunne have sparet dit råd om at lave fuglekugler selv, hvis du gad læse, hvad andre skriver. Iøvrigt skal man jo også først gøre erfaringen - og hvis nu kuglerne fra i år var bedre end de sidste?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. november 2014 kl. 11.42
De omtalte dårlige fuglebolde hænger så længe, at de bliver sorte og mugne i stedet for at blive spist.
Ingeborg
Skrevet af: Lis P., 5. november 2014 kl. 11.48
ja det kunne jeg, men Ingeborg du skriver meget, og ofte skæmmer jeg kun indlæggene, men du må da meget undskylde at jeg skrev det,
men du kunne jo sige til dine børnebørn at de kunne komme med noget til at lave fuglekugler istedet og så kunne i få en hyggelig dag
undskyld jeg svarede det skal ikke ske oftere at jeg skriver i dine indlæg/emner
Skrevet af: Tine Horsum, 5. november 2014 kl. 18.09
Jeg har da nogen fra Netto stånde. Jeg piller nettet af. Og har automater til det samme- fra Netto.
Ellers laver jeg dem selv:
Tag noget svinefedt/Palmin.
Varm det op på det laveste blus, tilsæt fugleglefrø- og hæld det i yoghyrtbægre/kødbakker eller noget.
Kom resultatet i et løgnet eller appelsinnet.(Genbrug) Og hæng det op.
Jeg oplever ikke dårligt foder, både hønsene/kattene/rådyrene- æder det med glæde.
Mvh
Tine- og kattene æder altså også fuglefrø
Skrevet af: Søren S Duun, 5. november 2014 kl. 21.12
Måske skulle du tage en snak med din kat.
Får den ikke dårlig mave af, at spise alle de korn.?
Skrevet af: Tine Horsum, 6. november 2014 kl. 12.59
Dårlig mave?
Nej, de spiser frolsikkesø- øh solsikkefrø. Og gammelt (ALDRIG muggent! Men gammelt tørt brød) brød, smidt ud til fuglene, som de ikke vil drømme om at æde- ellers. De æder det i lutter brødnid. (He he!)
Og at hønsene æder katteopkast- ja, det er ikke mine høns! ;-)
Hvis man vil, kan man købe rasende dyrt foder gennem Viavara, har gjort det, men mest fordi, der var tilbud på byg-selv-fuglekasser (der som Ikeamøbler *kan* samles forkert på en del måder! :-D Og man får også lidt tilovers af søm/stifter).
---
TS (trådstarter)- hvorfor ikke bare lave fuglefoder sammen med børnebørnene? Hvis varm (lunkent) fedt er for farligt, så kan man også røre margarine med havregryn/frø. Det er ikke farligt. Det kan kommes i beholdere og sættes på frys- og hænges i net.
Drosselfugle (og høns! De åd stort set alle mine pærer i år) elsker frugt, så æbler/pærer eller sågar overmodne græskar er en delikatesse, så indholdet af Halloween græskar- kan genbruges.
Man kan så solsikkefrø og Halloween græskarfrø- de sidste skal helst opbevares på køl. Solsikker er- meget taknemlige- og de tørrede (eller ikke) frøstande er et børne- og fuglehit. Store flotte planter der fror ud af næsten ingenting...
Derimod har jeg ikke haft held med hampefrø (det er vist også ulovligt), selvom fx stillits er vild med dem (dog kun knuste).
Det der selvsår: Byg, rug og anisbynke (riv den op!). Desuden hanekro og opret amarent (den er ret pæn). Men jeg "spicer" tit fuglefrø op med "Kanarieblanding"- som finker er glade for. Korn: Hvis man bruger blanding af knækkede kerner spirer det ikke. Og korn er altså "hønsemad"= godt til fasaner og naboens høns.
Spurvefugle kan lide *havre* (som i havregryn), men det spirer ikke så nemt, som byg.
Mvh
Tine- og jeg fodrer ikke endnu, det er for varmt. Der er som regel nogen musvitter, der kommer og brokker sig (Hvor er vores mad?! Der *plejer* at være mad her!) før, jeg starter.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2014 kl. 13.52
Sådan lige for en ordens skyld inden der kommer flere forslag om at jeg kan hygge lave fuglebolde sammen med børnebørnene. Det er desværre laaaang tid siden de havde alderen til det. Ældste er 31 år - yngste 14 - og så bor de langt fra os. Desværre. Men jeg hygger mig da selv med det i forvejen.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2014 kl. 13.55
.... og det der med at smide fuglemad i form af brød og andet godt ud til fuglene er faktisk "NO GO" i Fredericia Kommune, fordi det tiltrækker rotter!
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 6. november 2014 kl. 14.20
Det er rigtigt nok, at man ikke skal smide brød/madaffald ud, da det *kan* trække rotter.
Men mine katte tager også rotter. På et ophængt foderbræt, kan man sikkert også bruge brød. Om rotter så æder nedfaldsæbler oa, kan man ikke gøre så meget ved.
Og når dine børnebørn er så gamle- kan du vel sige det, som det er? Eller ønske dig et gavekort til Viavara?
Mvh
Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. november 2014 kl. 20.51
Hold kæft - jeg slog en høj latter op, da du skrev, dit ældste barnebarn er 31!!! HAHAHA!!!!
Så er der ikke meget merci- eller werthers echte idyl at spore i at lave fuglekugler med familien!
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 7. november 2014 kl. 21.37
Til Tine
Hos mig er foderet eftertragtet af flere dyr:
Jeg laver det af en blanding af svinefedt/palmin, havregryn, hampefrø, hasselnødder og solsikkekerner og lyse rosiner, og især de små fugle elsker det.
Min smældfede, tidligere vildkat, nu indflyttet permanent, elsker også foderet, og det samme gør ræve, så jeg serverer på et garagetag - nu kun for fugle.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Lene Skelmose, 8. november 2014 kl. 13.21
Jeg køber mejsebolde hos Land&Fritid for ca 1 kr pr stk ( køber en kasse med ca 100 ad gangen). Fuglene elsker dem. Hvis jeg løber tør og køber i brugsen kan de hænge der til evig tid. Der ER en kvalitetsforskel, men der er også tidspunkter af året hvor behovet hos fuglene er større og hvor de formøbles hurtigt (ynglesæson). Lige nu har de vist masser af føde derude for boldene hænger længere end normalt. Fodrer dog også med fuglefrøblanding ( Land&Fritids luksusudgave) hele året rund - så vi har en stor flok kvidrende fugle året rundt. Ikke så ringe endda.
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. november 2014 kl. 14.10
Nu er jeg jo lige nysgerrig - er der overhovedet en grund til at fodre fugle nu? Der må jo være masser af frø og andet, som de kan spise lige nu med det lune vejr?
Skrevet af: Tilde P., 8. november 2014 kl. 14.48
Det er mest for ens egen skyld at fodre fugle nu.
Hvis man trækker fodringen til det bliver rigtig vinter (feb.) vil de søge deres naturlige føde. Det er for nogle fugle forskellige ukrudtsfrø og for andre overvintrene insektæg og pupper.
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. november 2014 kl. 15.44
Tak for svar!
Dvs. i virkeligheden får man ryddet dårligere op i ukrudt og insekter i haven, hvis man fodrer hele vinteren frem for at vente :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. november 2014 kl. 15.54
Hej Anja
Jeg tror nu også at det kommer an på hvor man bor. I de perioder, hvor jeg ikke fodrer, fordi der er nok andet til fuglene, har vi ikke ret mange fugle. Når jeg fodrer er det også af egoistiske grunde:
Jeg vil gerne se fugle - og gerne mange forskellige. Ukrudsfrø? helst ikke i min have :-), så dem kan jeg ikke traktere med i større mængder. Men jeg stopper fodringen når der er masser af insekter og larver de gerne må tage sig af. Det funker faktisk ret godt.
Ingeborg
Skrevet af: Tilde P., 8. november 2014 kl. 15.56
Alle levende skabninger - incl. mennesker- er født "dovne".
Alle prøver at skaffe til livets ophold nemmest muligt.;-)
Der kan være ide i, at lade være med at rydde alt for godt op nu og vente med at tømme fuglekasser til foråret. Kasserne bruges til at skærme for nattekulden.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. november 2014 kl. 17.52
Hej Tilde
Det er vist en ny/anden tråd vi skal begynde på med hensyn til fuglekasserne. Så det gør jeg nu.
Ingeborg
Skrevet af: Lene Skelmose, 8. november 2014 kl. 18.24
Jeg fodrer hele året af den simple grund at det tiltrækker områdets fugleflokke og giver liv og glade dage i haven. Lige nu en stor flok skovspurve som jeg i et par år misundeligt har kunnet høre kvidre lidt nede af vejen i en stor bred bøgehæk. Nu kvidrer de her! Det er ren egoisme og 'nabokrig' :) Fuglene skulle nok klare sig alligevel.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. november 2014 kl. 18.37
Ja Lene, det er også derfor jeg fodrer. Jeg har megen fornøjelse af at fotografere fugle også. Se blot denne lille fyr, som for første gang i sit liv kigger ud af kassen. Det var en "hårrejsende" erfaring for den. Jeg undrer mig også over dens "tæer". :-)
Ingeborg
Skrevet af: Lene Skelmose, 9. november 2014 kl. 11.00
Ingeborg.
Jeg forsøger mig også med lidt fotografering. Fuglene vænner sig jo til at man er der. Især er det dejlig, når de sidder om morgenen og venter på at man kommer med mad. Hvis jeg skulle glemme det, gør de meget højlydt opmærksom på at noget er helt galt.
Du har ret i at den tå ser lidt mærkelig ud!
Skrevet af: Tine Horsum, 29. november 2014 kl. 11.27
Mejser kan få noget sygdom, der gør at deres hoveder ser underlige ud. Jeg har glemt navnet, men på www.fugleognatur.dk
Kan man nok finde mere om det, jeg har ihvertfald læst om sygdommen dér.
(Det er også derfor, jeg har katte: De napser de syge og svage. Og vi har altså modsat, hvad man skulle tro, rigtig mange fugle i haven. En kat skal under 1 meter i afstand for at fange en fugl. Så selvom mine tøer huller i sneen ved brøndlåget (og får hold i nakken imedens! -D )(fuglefodringsplads), så fanger de uhyre sjældent noget.
De er med til at småfuglene ikke bliver for mange- (sygdom/fødemangel) og er sunde og raske.)
En varieret have elsker småfuglene, så hvis man ikke har fugle i haven (fodring eller ej!)- er det ikke naboens kats skyld- eller spurvehøgens- men ens egen.
Min gamle sorthvide gik forresten tur i tagrendene og "fiskede" spurveunger.... Vi havde stadig spurve i haven...
Mvh
Tine- hvis katte altså også går tur på garagetaget- og campingvognen...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dårligt fuglefoder – mejsebolde?