Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2014 kl. 17.47
Hej
Jeg har mange åbne fuglefoderhuse rundt omkring i haven. Jeg har også nogle fuglefoderautomater af træ . Sidstnævnte blev desværre våde sidste vinter med det resultat at foderet klumpede
sammen. Kan man behandle disse huse, så de ikke trækker fugt? Jeg har tænkt på almindelig træbeskyttelse, men vil det ikke afgive stoffer af mindre god art til foderet?
Er der nogen, som har en god ide til hjemmelavede fuglefoderautomater? Jeg kender dem, som man laver af urtepotter.
Udover fuglefoderhusene har jeg også mange spiraler til fuglebolde. De er også fine at bruge, men jeg vil gerne have nogle foderautomater af træ.
Ingeborg
Skrevet af: Anders Frederiksen, 18. oktober 2014 kl. 20.11
Jeg har sat foder automaten inde i foderhuset, så bliver det holdt tørt og det er minimalt hvad der ligger i bunden af foderhuset.
Og ja, det er malet, men foderet ligger der ikke ret længe.
Hilsen Anders
Skrevet af: Tine Horsum, 18. oktober 2014 kl. 22.32
Jeg tror nu godt, de kan males/træbeskyttes, men det er nok lidt for sent på året at gøre det nu. Det skal helst gøres i godt tørt vejr- og ikke i fuld sol. Dvs foråret er fint.
Jeg bruger selv kun foderautomater, men jeg fodrer så også på jorden. (Også æder naboens høns resterne...)
Jeg fejer så foderrester og fuglehøm væk med en kost/stiv børste. god hygejne omkring foder er vigtig- også for vilde fugle.
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2014 kl. 23.42
Tak for svarene. Jeg vil så male dem - oliere eller give træbeskyttelse. Alle er tørre, fordi jeg ikke har haft dem ud i sommeren, netop med henblik på at gøre noget så de ikke blev våde. Vi har haft rotter for et par år siden og "rottemanden" kiggede på nogle af vore foderhuse og sagde at kanten skulle være tæt og minimum 5 cm høj. (Vores har små stykker birketræ på højkant langs kanterne). Fodring direkte på jorden frarådes på det bestemteste. Jeg kunne forstå på en anden beboer på vejen at rottefængeren ikke ville komme til ham mere, hvis han fodrede fugle på jorden - og hans fuglefoderkasser ikke havde en høj kant omkring. (Rotter vil da så vidt jeg ved ikke tage hensyn til en 5 cm høj kant, men meningen var vist at der så ikke spildes frø på jorden. Omtalte nabo henter gammelt brød til sine heste hos en bager - og det fodrer han også fugle med. Måske er det for meget.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2014 kl. 14.49
Hej
Jeg vil prøve at lade træet soppe i linolie. Kan der indvendes noget imod dette? - udover at det nemt kan blive klistret, hvis jeg ikke får tørret olien af inden den hærder?
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 24. oktober 2014 kl. 22.26
Linolie og linolie er to forskellige ting. "Kogt linolie" hærder og tørrer betydeligt hurtigere end linolie. (Det tager så 4-6 dage)
Linolie kan selvantænde så klude med dette kan man lægge i et syltetøjsglas med skruelåg. Eller i en brandsikker skraldespand.
Jeg maler (billeder), og her bruger man linolie (kogt), da terpentin er et organisk opløsningsmiddel. Jeg foretrækker terpentin og oliemaling, men så skal man stå ude. Akrylmaling er ikke så giftig, og det kan fjernes med vand, når det er vådt.
Flydende brun sæbe er super til at fjerne maling med. Også fra hår/tøj. Og til at rense pensler med.
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. oktober 2014 kl. 22.44
Tak Tine
Jeg havde allerede gjort mig klog på linolie, for jeg har også malet i olie for længe siden - og havde noget siccativ liggende, men var i tvivl om jeg skulle bruge det. Men linket her gjorde mig klogere.
linolie123.dk/shop/external/traeolie.asp
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Tørre fuglefodringshuse/indretninger