Forum

Hyld og kat

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. september 2014 kl. 0.04

Nu har jeg været i gang med at nedsave, grave rødder op- og fjerne/flytte alt mulig krudt i min overgroede have.

Det lykkededes mig så at nå frem til en hyld, der er ved at vokse sig himmelhøj i alt krudtet. (Det er ikke bare naboens kæmpe ask og kæmpe ahorn, der skygger, den var godt tilgroet i mine famøse brombær).

Jeg kiggede på træet (eller er det busk?!), bestemte mig for at save den ned, til noget mere rimeligt hyld er qua min erfaring- ikke lige til at slå ihjel.

Kattene vimsede op i træet/busken da den var til at komme til. Det er jo et klatretræ- for katte.

Men efter, jeg har savet (pr håndkraftt- ejer ikke motorsav/tør ikke bruge en), så sad den tykke blå kat, oppe og forsøgte meget ivrigt at tvære kinder og hage over en snitflade, ja han var nærmest ved at falde ned i sin iver. Så kiggede jeg på det afsavede: Der sad den anden blå (den førstes halvbror- de er fra to forskellige kuld- og storebror hader lillebror), og var ved at gå i salighed over snitfladen. Som om det var noget urt, katte i særlig høj grad elsker.

Jeg har set den adfærd før og undret mig (når kattene elskede en afsavet stub, men jeg tænkte: det er en udvidelse af deres område, og sådan er de nok).
Nå, men 10 år senere viser det sig, pr googlesøg, at hyld indeholder nogen stoffer, som *nogen* katte er helt vilde med. Lidt ligesom katteurt- det virker heller ikke på alle katte.
(De andre var meget ligeglade, måske har katte gener for dufte/smage lige som mennesker)

Men uanset dette, så er hyld- meget godt som kradsetræ/bræt/kattegårde. Det er udmærket for katte at hvæsse kløer i. (Inde vil det nok svine for meget med smulder).

Der er desværre ikke nogen helt sikre krydderurter/dufturter- eller det modsatte, der holder kattene hjemme- eller væk! Fra ens bede... Uden hegn.

Mvh
Tine

Bemærk: Det er *snitfladen*, der er tiltrækkende, ikke bare hyldeblade, -blomster eller grønne/unge grene.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. september 2014 kl. 6.41

Har netop fået en katteurt, og vores kat ligger nu og ruller rundt at vellyst på de få kvadratmeter rundt om potten.
Indendørs er mange katte vilde med baldriandråber. De fås i dyrehandlen. Nogle katte savler af vellyst. Andre katte er fuldstændig ligeglade.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 29. september 2014 kl. 18.40

Hej Tine

Spændende beretning om hyldens tiltrækning på katte.

Jeg har selv både hyld og katte, men har ikke observeret at vores to katte, B.S. og Radamsa, er vilde med hyld. Jeg skal dog snart beskære et par af hyldene og vil så sætte dyrene hen til snitfladen og se, om de reagerer:-)

Ingen tvivl om, at de er helt pjattede med en bestemt blå type katteurt, jeg har sået, men glemt navnet på. Dem kaster de sig rundt i, spiser af og lægger sig ovenpå. Det er heldigvis meget robuste og bøjelige planter.
I haven har jeg også andre typer katteurt, bl.a. en yndig lysegul med den skønneste vaniljeagtige duft og en meget stor oprejst type med store blå blomster, men dem værdiger kattene ikke et blik.
Kattenes veje er uransagelige.

Mvh. Marie Louise

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. september 2014 kl. 20.49

Hvis du planter en Kamæleonbusk i din have, vil dine katte sansynlig blive på matriklen.
Den kaldes også kattebusk, for de kan ikke lade den være.
Jeg har optaget natte-billeder af busken, for at se, hvad der foregik. Vildkatte og tamkatte indvaderede busken, så nu er den fjernet.
Anne Marie

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. september 2014 kl. 2.04

Hvad hedder den der "kamæleonbusk"- rigtigt- på latin?

Jeg vil supergerne have urter og planter- som kattene holder af. Og forresten alle andre dyr!

Eller som insekter elsker, jeg er ikke så ordentlig i haven, men jeg foretrækker planter, og den slags som insekter og fugle kan lide. Hvis kattene kan lide dem- er det et plus!

Mvh
Pinny-med ukrudtshaven- og bier! Jeg holder ikke bier- men de trives i min krudtfyldte have- pt er der en masse i mit morgenfruebed- som er smukt og dejligt at se på

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. september 2014 kl. 21.04

Den hedder Actinidia kolomikta.
Anne Marie

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. september 2014 kl. 21.43

Busken er i familie med kiwi planten. Grunden til at den ikke bærer frugter er at det er en hanklon .

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. oktober 2014 kl. 6.34

Takker meget for svar.

Kan jeg få de (latinske) navne på Nepethes-sorterne (tror jeg, det er)? Mine katte og ego gider ikke Valeriane/Baldrian.

Jeg efterlyser de latinske navne fordi, ellers er planterne svære at lede op. Jeg kigger også på engelske sider, og så duer det slet ikke, at lede på dansk! Calendula officinalis- er fx morgenfrue/marygold/Ringblume mm.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hyld og kat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hyld og kat

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider