Forum

Afskallede solsikkefrø – fuglefoder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2014 kl. 20.52

Hej
Vi har en hel del fuglefoderhuse rundt omkring på matriklen. Mange sådan at jeg kan se husene/fuglene fra vinduerne. På et tidspunkt blev jeg træt af de mange solsikkeskaller på terassen, fordi vi også slæbte dem med indenfor. Så gik jeg over til afskallede fuglefrø - købte hvor det var billigst. Nu har jeg imidlertid fundet en flink bager, som sælger mig en sæk med 25 kg for et sted mellem 360-460 kr. (Prisen varierer ligesom oliepriserne :-). Men det er da langt billigere end at købe små poser med 400-500 gram.
2 poser rækker hele året, bortset fra nogle måneder midt på sommeren hvor fuglene selv må tjene til føden ved at snuppe insekter og larver. Måske kan I også finde en flink bager.
Ingeborg
Ps. Et år ønskede jeg mig mejseboller i fødselsdagsgave. Jeg fik en hel karton fuld. Men fuglene ville ikke spise dem. Så gik jeg over til hjemmeproduktion og mon ikke der hurtig var afsætning?
strikinge.blogspot.dk/2010/11/hjemmelavede-gourmet-mejsebolde.html

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2014 kl. 20.57

Jeg mente selvfølgelig 2 sække a'25 kg til en vinters fornøjelse ved fuglebrædt og fuglefoderhuse. De senere år er der kommet endnu flere til forskellige andre steder i haven.
strikingeshave.blogspot.dk/2006/10/alle-vore-fuglefoderhuse.html
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. september 2014 kl. 1.13

Det lyder som et godt køb!

Men jeg tænker lidt på om, de afskallede frø måske er hurtigere til at harskne?
Jeg ved det godt nok ikke.

Selv køber jeg fuglefrø i 10 kgs sække, og tilsætter ekstra solsikkefrø, "Kanarieblanding" (Hirse , Hankekro og "Opret Amarant"- de kan spire i haven!), hampefrø og lægger æbler ud til drosselfuglene.

Forresten kan småfuglene godt lide græskar (og frø heraf), så Halloweengræskarret kan genbruges.

Nu er du i gruppen af have-ejere med ordenssans, og jeg er den der modsatte ende så, solsikkeskal genere ikke mig: Det bliver til jord alt sammen.
Men der skal alle slags mennesker til at skabe en Verden (have). Du er heldig!

Mvh
Tine- der kun får rabat på kattenes mad

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. september 2014 kl. 8.29

det er da meget mere under holdende at se småfuglene arbejde med at knække frøene så pyt med lidt frøskaller

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. september 2014 kl. 8.54

Helt enig Mogens - og så bliver der også lidt til regnormene :-D

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2014 kl. 11.03

Hm........Ja, det er jo helt i naturens orden at man skal arbejde for føden..... Men jeg har nu også set det som lidt energispild for fuglene i den hårde tid, hvor de skal have så meget indenbords som overhovedet muligt...........og jeg selv skal bruge støvsugeren lidt mindre når de mange skaller ikke flyver rundt på terassen og ender i min stue. Iøvrigt bliver fuglene da også siddene og hakker i kernerne, selvom de er afskallede. Der er nok ingen af jer som har set en musvit sluge et helt frø?
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2014 kl. 14.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Afskallede solsikkefrø – fuglefoder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Afskallede solsikkefrø – fuglefoder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider