Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2014 kl. 21.40
DN skriver i nyeste nummer af "Natur og Miljø" om lækatten, de søger desuden midler til en undersøgelse af de små rovdyr (mårer, ilder, lækat og brud).
Hvis du har dem i haven/har set dem- vil jeg også anbefale, at du indrapporterer dem på: www.fugleognatur.dk
Selv har jeg aldrig set dem- kun en udstoppet lækat med en (også udstoppet!) fasankylling i munden, som min farbror havde stående. Men det var dengang, man var helt vild i varmen med rovdyr/rovfugle hvis man var jæger!
(Min far var amatørornitolog- og har så vidt vides skudt en rotte)
Mvh
Tine- håber det iorden at reklamere/efterlyse her også? Ellers må moderationen gerne slette.
Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2014 kl. 22.08
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Søren S Duun, 3. september 2014 kl. 22.20
Jeg har to ildere som kæledyr . De kom når man kaldte . Hvis man har dem som små er de nemme og gøre tamme .
Hvis man googler bogen "Jeg holder ilder, af Søren S. Duun. Så er det mig ,der har skrevet den .
Skrevet af: Søren S Duun, 3. september 2014 kl. 22.22
Undskyld. Der skulle stå at jeg har haft 2 ildere, jeg har dem ikke mere .
Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2014 kl. 22.27
Hermelin er lækatten i vinterdragt (hvid med sort halespids), så ja det er den.
Lækatten i sommerdragt er brun med hvid bug og sort halespids, bruden ligner lækatten i sommerdragt, dog uden sort halespids. Bruden skifter ikke farve.
Mår: Husmår er rødbrun med en afgrænset HVID plet på bryst/strube. Skovmårens plet er gullig og ikke så klart afgrænset. (Eller også er det om afgræningen omvendt, men husmår= hvid plet, skovmår= gullig plet, gider ikke lige slå det efter....)
Ilder er mere mørk brunsort, men findes i en lys udgave (den helt hvide= fritte domestikeret (tamdyr) udgave). Deres brystplet er også uafgrænset men hvid.
Også er der også mink! Men de findes i et hav af farver, og er et (undsluppent) feralt skadedyr. Mink bør indfanges og aflives, men jeg ved faktisk ikke, hvem/hvor man henvender sig. Kommunen? Den, der har jagtretten??!
Mvh
Tine- alle væseldyrene kan lide stengærder!
Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2014 kl. 22.36
Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2014 kl. 22.41
Ha ha ildere!
Min gamle nabo havde fritter, og en dag vankede der en helt ind i stuen til os. Jeg var lumsk bange for at blive bidt, så kræet blev lokket ind i en kattetransportkasse og udstyret med kattetørkost og vand (var lumsk nervøs for mine fingre!). Nå naboen var ikke hjemme...
Nogen timer senere kom han hjem og: "Jamen, Bamse, sidder du hér!"- og så tog han kræet op. At den var håndtam- kunne vi ikke vide. Men sjovt!
Mine *kaniner* kom, når jeg kaldte- men kun mig. Jeg har også gået lige hen og samlet en op, som min gamle far havde brugt det bedste af en time på at fange... Så deet....
Mvh
Tine- mine katte kommer forresten også...
Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2014 kl. 22.51
Ja, tamme ildere kaldes for fritter, de kan være helt hvide (albinoer), men er det ikke altid. De bruges nogen steder til kaninjagt, men de er mest kæledyr.
OBS: Fritter skal neutraliseres! De kan blive syge og dø, hvis de ikke bliver brugt til avl, og kun er kæledyr- altså er neutering et must!
Forresten kan alle væseldyr/mårdyr udskille noget, der stinker til himlen, så med fritter bruger man at få fjernet analkirtlerne.
Mvh
Tine- og hankattemarkering er *intet* mod mårdyrstank, det faktisk ren parfume i sammenligning.
Skrevet af: Søren S Duun, 3. september 2014 kl. 22.51
Man skal ikke sætte ildere og kaniner sammen . Det går gal . Ildere fare lige i kødet på kaninen og det er selvom den er tam. Kaninerne ryster af skræk når ildere nærmere sig .
Skrevet af: Søren S Duun, 3. september 2014 kl. 22.56
Man må ikke fjerne analkirtlerne det kan give voldsomme problemer senere . Tilgengæld skal de kastreres for at de bliver i hvalpestadiet .
Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2014 kl. 23.09
Skrevet af: Søren S Duun, 3. september 2014 kl. 23.29
Det siges at de bliver brugt eller blev brugt til det i nogle stater i USA. Jeg har aldrig set det bevist .. tilgengæld har jeg en fået en ring fra en kaninjæger , som han sætte på fritten inden den blev sendt ned til de vilde kaniner på Endelave . Hvis ikke de brugtevringen kunne det ende med at frityenbåd kaninen og blev mere i hulen og sov og så kom den ikke med hjem den dag .
Skrevet af: Tine Horsum, 6. september 2014 kl. 0.22
Den der fritte-ring, bruges også i Storbrittanien, så fritten ikke slår kaninerne ihjel, og æder dem nede i kaninboet. Med ringen må fritten jage kaninen ud, så jægerne kan skyde- evt prøve igen.
Jeg mener også den bruges herhjemme- på de steder, man jæger vildkaniner.
Men en fritte med ring er væsentlig handikappet ifh til en rotte, der bider og slås for sig. Derfor tror jeg ikke på dem, som rottebekæmpere.
De vil formentlig komme svært tilskade, selvom igen rotter er jagtet ud. Det kræver også en god skytte at skyde rotter! (Min gl. far var guld-, sølv- og bronzeskytte på veteranholdet- og han skød endda kun få rotter).
Men nu er vist et stykke væk fra at se et væseldyr.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2014 kl. 10.30
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Peter Plys: På jagt efter et væseldyr