Forum

Bortskaffelse af hvipsebo i brændestak?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. juli 2014 kl. 21.40

I vores brændebunke har vi desværre konstateret et lille hvipsebo og det gør det en anelse besværligt at flytte brændet ind i brændeskuret.

Hvordan fjerner man sådan et bo?
(Og nej, vi har ikke tid til at vente på at de "flytter hjemmefra") :-)

Peter

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 9. juli 2014 kl. 22.20

Giv det en omgang med en kulsyreildslukker , boet dør øjeblikkeligt af kulde , det gøres bedst efter at det er blevet mørkt og der ingen aktivitet er.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2014 kl. 23.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. juli 2014 kl. 7.28

Du kan på http:/www.biavl.dk finde en "Sværmhenter / hvepsefangerliste". Det er lokale biavlere som tilbyder hjælp til at fjerne bl.a. hvepseboer.
Biavlerne har jo som regel det nødvendige beskyttelsesudstyr.
Man kan jo let komme ret galt af sted, hvis man kløjs i eget forsøg på at tæmme de små aggressive gæster.
Men i øvrigt så har selv hvepse jo også en funktion i vores økosystem. Så lad os nøjes med at fjerne de hvepseboer der udgør en egentlig trussel eller risiko.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juli 2014 kl. 10.34

Hej Peter Sindrup

Jeg er helt enig med Gert O - hvis boet ikke er til fare / stor gene så lad det være i fred. Men er det ikke den løsning, du kan vælge så er der en anden (relativt) fredelig:

Du kan fjerne de flyvende hvepse i boet ved hjælp fra en støvsuger.
Monter slangen (uden mundstykke) på et par bukke / en stige så slangemundingen er placeret helt tæt ved adgangsvejen.
Start ved middagstid, lad støvsugeren køre et par timer på max styrke og hold derefter øje med om der er mere aktivitet ved boet. Skulle det være tilfældet starter du støvsugeren et par timer mere.
Når der ikke mere er aktivitet kan du fjerne de brændestykker, der skjuler boet og derefter fjerne det også - evt ved hjælp af støvsugeren.
Støvsugerposen indpakkes i en plastpose og lægges i dagrenovation.

Venlig hilsen fra
Lone

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 10. juli 2014 kl. 15.03

Som i en tidligere tråd om emnet er Lone igen fremme med rådet om at benytte støvsuger metoden. Denne gang kalder hun det endog fredelig.

Jeg vil gentage min holdning med uddrag af mit indlæg fra den anden tråd om metoden:

Jeg læser normalt Lones indlæg med stor ærbødighed for hendes store viden og holdninger.

Min holdning er, at uanset om problemet er hvepse, dræbersnegle, rotter eller andre såkaldte skadedyr, der forstyrrer os mennesker og vi beslutter os for aflivning, skal det foregå på en måde, at drabet er øjeblikkeligt og emnet ikke lider.

Støvsugermetoden vil give en langvarig aflivning. Måske vil hvepsen drukne og kvæles i støv eller måske vil den konstante luftstrøm i posen svække og ødelægge dens ben og vinger inden den dør. En skrækkelig tanke.

Også denne gang vurderer Lone, at efter et par timer er hvepsens kamp for livet nok.
Jeg lader hendes udtalelse stå - som fredelig.

Hilsen Jens

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. juli 2014 kl. 15.56

jeg sidder da godtnok også og ryster på hovedet af Lones svar /A

7 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2014 kl. 17.50

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2014 kl. 17.55

Nyt svar til emnet »Bortskaffelse af hvipsebo i brændestak?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bortskaffelse af hvipsebo i brændestak?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider