Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2014 kl. 22.43
Hej
i tråden
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/13610.html
var der en som foreslog at hullerne skyldtes firben. Nu er jeg interesseret i at vide om nogen af Jer har firben i haven? Måske på Bornholm?
Jeg har engang haft et firben i haven, men det havde min søn vist haft med i rygsækken fra Portugal. I hjørnet af køkkenet lå der et vissent blad, som jeg ville feje op på fejebakken. Pludselig havde "bladet" en lang hale og fire ben. Jeg skyndte mig at sætte firbenet ud i haven - hvor det sad og sundede sig så længe at jeg kunne tage et billede af det. Siden har jeg ikke set det - men kunne tænke mig at have firben i haven - selvom jeg kun har en omvendt skorstenskrave som "vand i haven" - udover flere fuglebade. Sjovt nok vil fuglene helst drikke af skorstenskravens lave vand.
Ingeborg
Skrevet af: Tilde P., 7. juli 2014 kl. 23.30
Firben kræver ikke vand men tørt og solrigt klima.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2014 kl. 23.38
Hej Tilde
Tak for svaret. Når jeg tænker mig lidt om, var det heller ikke fordi jeg ville "vande" firbenet, men fordi skorstenskraven ligger midt i et bed med mange sten som opvarmes - og giver smuthuller til firben. Jeg har selv oplevet firben i bjergrige egne i Italien.
Ingeborg
Skrevet af: Tilde P., 8. juli 2014 kl. 0.02
Et fuglebad skal helst være udformet så fuglene kan vade langsomt ud fra den ene side, så de ikke bliver overrasket af dybt vand.
Skrevet af: Willy N, 8. juli 2014 kl. 0.38
Vi har firben i haven (Nordsjælland).
Vi opdagede det, fordi katten tog et.
Det er rigtigt, at de laver et lille hul. Vores er ved fundamentet vendt mod syd. Men især vest. Jeg har dem også lumsk mistænkt for, at interesserer sig for vores drivhus.
Vi har også stålorm(e) og snog(e).
Nok ikke mange og måske er det gennem strejfende.
Det er en almindelig parcelhushave om end der er marker femhundrede meter herfra og firbenene er ikke fra Portugal. Men kommet af sig selv.
Jeg må lige se om man kan friste dem med snegle. "Dræbersnegle".
Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2014 kl. 5.58
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lis P., 8. juli 2014 kl. 6.17
jeg har firben i haven, jeg har enffaf haft en der var helt inde i udestuen, og for at komme det skal den op af træværket på trappen
Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2014 kl. 7.00
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Jette Møller, 8. juli 2014 kl. 7.54
Uden selv at have firben, så tror jeg da bestemt ikke at de vil gøre indhug i et drivhus, så vidt jeg ved er de insektædere
Skrevet af: Mogens; E., 8. juli 2014 kl. 8.17
I vores nabo grundejerforening som består af rækkehuse med beskyttede boliger er de meget plaget af firben. Dyrene løber ind i lejlighederne og drøner rundt. De ældre er så bange for dyrene at der skal installeres netdøre.
Skrevet af: Willy N, 8. juli 2014 kl. 8.20
@ Jette Møller.
Jeg tænker på, om de tager bolig i drivhuset. Der er drypvanding og områder i drivhuset er knas tørre.
Og de er insektædere. Mindre insekter. Så "dræbersneglene" kan trygt leve videre. Det er ikke firben som snupper dem.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvem har firben i haven?