Forum

Hvem laver disse huller

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. juli 2014 kl. 18.46

Jeg har fundet sådanne huller i en græsgang uden for mit læhegn, hvad laver sådanne huller - jeg har umiddelbart fundet 8-10 huller men der kan jo sagtens være flere inde i læhegnet.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2014 kl. 18.54

Hej Johnny
Jeg har også flere af disse huller i min have - og erfarne folk siger at det er mosegrise. I og for sig uskadelige, men de lever af planterødder. Engang kunne man købe præpareret majs for at udrydde dem. Det kan man vist ikke længere.
Ingeborg

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. juli 2014 kl. 19.47

Eller rotter?

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. juli 2014 kl. 20.35

Jeg bestiller skadedyrsbekæmpelsen, så må vi se om de vil gøre noget ved det, hullerne er godtnok 100 m fra huset så det er jo ikke sikkert. Men jeg har da godtnok nogle nyplantningerne som er gået ud lige der omkring, så det passer jo godtnok med mosegrise.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Kristian Kristensen, 6. juli 2014 kl. 16.37

det kan også være firben,hvis det er små huller

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 6. juli 2014 kl. 23.12

De er ca 30mm i diameter

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2014 kl. 10.25

Hej Johnny
Du kan læse mere om mosegrise her:
www.muldvarpebekaempelse.dk/slip-af-med-mosegrise-i-haven/
Citat fra ovennævnte artikel:
"Katte elsker mosegrise
Har du katte eller er der katte i nabolaget, tager disse gladeligt mosegrise. Mosegrise render oftere end muldvarpe over jorden, og er derfor mere tilgængelig for katte. En kat eller to i haven kan derfor gøre underværker, måske ikke udrydde mosegrisene helt, men i hvert fald hjælpe med at holde bestanden nede."

Jeg sendte bud efter "rottefængeren" da jeg fandt dette hovedløse dyr - sikkert bidt ihjel af naboens kat. Men rottefængeren sagde at det var en rotte. Hvilket senere er blevet modsagt. Dyret havde da også en meget mere buttet snude og en meget tykkere pels - ligesom en bisamrotte.
Men han ville ikke lægge gift ud - det lyder mærkeligt, hvis han altså selv troede på at det var en rotte.

Billedet er anstødeligt, men jeg tog det afbidte hovede med en pind før "begravelsen".
Ingeborg

7 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2014 kl. 10.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juli 2014 kl. 11.32

Fin mosegris/vandrotte - mine katte tog 30 på en sommer for en del år siden :)

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2014 kl. 11.51

Hej Anja
Jeg protesterede da den kommunale rottefænger sagde at det var en rotte. Snuden var meget mere flad og pelsen længere. Men jeg troede jo på hans ekspertise. Syntes dog at det var mærkeligt at han ikke lagde rottegift ud.
Ingeborg

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. juli 2014 kl. 12.20

det er ikke mærkeligt at han ikke lagde rottegift til en død rotte eller hvad det nu var.
Det skal lægges hvor rotterne færdes, i huller osv. ikke hvor de ligger efter at være bidt ihjel, måske langt fra boet.

Det er godt vi har kommunale rottefængere, ellers ville der ligge og flyde gift alle vegne.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2014 kl. 13.42

@Anne Demant
Nu lå dette kræ jo lige mellem to huller i jorden. Og vi har tidligere haft rotter. Vores nabohus havde på det tidspunkt været ubeboet i mere end 3 år.
Ingeborg

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juli 2014 kl. 16.17

Det er ikke en almindelig rotte, men mosegrise og vandrotter er det samme :)

naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/dyr/pattedyr/gnavere/mosegris/

13 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2014 kl. 18.33

14 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2014 kl. 18.40

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. juli 2014 kl. 18.47

"Kat" er bestemt det mest driftsikre og effektive bekæmpningsmiddel!

16 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2014 kl. 19.56

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 7. juli 2014 kl. 20.42

Jeg overvejer faktisk at få kat igen, jeg skal bare lige have lidt bedre tid. Den sidste jeg havde, valgte pludselig at flytte da jeg fik en skilsmissehund, men tænkte at hvis jeg bare er lidt over hunden i starten, så skulle det vel nok kunne lykkedes, tror i ikke?

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juli 2014 kl. 22.19

Måske kan du få en, der er vant til hunde. Jeg tænker mere på, om hunden kan lade være med at jage den, hvis den ikke er vant til katte?

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 8. juli 2014 kl. 20.56

Sorte fødder + sort hale = mosegris.

Rotter er desuden meget større.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2014 kl. 22.19

Hej Michael Bæk
Så er jeg da rigtig ked af at "Rottefængeren" sagde at det ikke var en mosegris men en rotte! Jeg havde også googlet mig frem til at det ikke var en mosegris.
Jeg forstår ikke, hvorfor han vil sige at det er en rotte og dermed gøre mig unødig bekymret. Man tror jo altid at fag/sagkundskaben ved bedst.
Hvor ved du fra at sorte fødder og sort hale = mosegris? Jeg havde selv vurderet det ud fra den tykke lodne pels og den buttede snude.
Ingeborg

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. juli 2014 kl. 22.38

Sad lige og googlede lidt på mosegrise………hold op, de kan lave en græsmark/plæne om til en hullet grøn ost.
Bliver pludselig ret taknemmelig for de 2 -3 huller der er i kanten af vores græsplæne.

Redigeret af administrator 23. april 2019 kl. 8.52.

Nyt svar til emnet »Hvem laver disse huller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvem laver disse huller

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider