Forum

Bier i fuglekassen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2014 kl. 19.24

I dag kunne jeg ikke få lov til at beskære min rose - som vokser omkring en fuglekasse. Pludselig blev jeg omringet at en sværm bier. Det viste sig at de havde overtaget fuglekassen. Jeg var ked af at have "bikassen" lige ved siden af soveværelset, så kassen blev taget ned og renset for levende indmad. Der var små runde kapsler - ud af den kravlede der enkelte færdige småbier - og ellers var der en vrimmel af larver i redematerialet. Jeg må indrømme at jeg smed hele molevitten på græsplænen og håber at der er kommet ro over feltet i morgen. Bierne var næsten sorte og med meget rødlig ryg.
Jeg håber at bierne tilgiver mig.
Ingeborg

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 21. juni 2014 kl. 20.22

Hej Ingeborg.

Det var da ikke ret venligt af dig. Nu har de samme bier knoklet for at bestøve dine roser og andre blomster og hvad er takken - at blive smidt på græsplænen...

Som ægte haveinteresseret bør du da netop passe på de bier der har valgt at bosætte sig hos dig, fuglekasse eller ej.

Jeg passer i hvert fald på mine og glæder mig over deres summen og flittige arbejde.

Hilsen en bisympatisør
Anders

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. juni 2014 kl. 20.38

Det lyder lidt til at være humlebier du har haft i kassen. Det er underlig at de ikke har overfaldt dig. det er synd at du har gjort dem boligløs for det er gode bestøvere .

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2014 kl. 21.14

Ingeborg, du _er_ nu også plaget med både mus og bier og alt muligt utøj i haven, det er for galt med al den uorden!

Synd for bierne, de gør kun gavn, hvis man lader den i fred.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. juni 2014 kl. 21.35

Jeg ville have ladet dem være. Eller i det mindste forsøge at banke kassen op et andet sted i nærheden, i håbet om, at de kunne finde deres yngel igen.

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2014 kl. 22.11

Tak for "Skældud" allesammen.
Jeg ved det - der gik bare panik i mig, fordi jeg ikke tåler at blive stukket. Det koster en tur på sygehuset. Normalt er jeg dyreven og bærer edderkopper og andet kryb udenfor. Vi har da også et insekthotel, men portieren må have sovet da bierne bankede på :-)
eller også har de syntes bedre om fuglekassens indmad.
Ingeborg

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. juni 2014 kl. 7.46

fy-fy

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. juni 2014 kl. 7.48

humlebier kan ikke bruge insekthotel

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2014 kl. 11.38

Jeg tror slet ikke at det var humlebier, men derimod bier af arten murbier.
Jeg kan nok genkende en humlebi, når jeg ser en, men de findes jo også i mange forskellige udgaver. Prøver at tage et foto.
Ingeborg

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. juni 2014 kl. 17.19

Murer høre til gruppen af enlige bier så det har det ikke ikke været. Jeg mener at der er flere arter af humlebier så det er med stor sandsyndlighed dem du har fået i kassen .

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2014 kl. 17.41

Hej Søren
Bierne sværmer stadigvæk omkring det sted, hvor fuglekassen har været og det er lykkedes mig at indfange en af dem i børnebørnenes fiskenet. Bare rolig, den blev sluppet fri igen efter at jeg havde googlet mig til at det var arten "Stenhumle"
danmarkshumlebier.blogspot.dk/2013/09/feltbestemmelse-stenhumle-bombus.html
Solsortene har taget sig af larverne - så det er vel naturens orden også.
Jeg er da lidt ked af de husvilde humlebier, men som skrevet, gik der panik i mig da de gik til angreb.
Ingeborg

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juni 2014 kl. 17.59

Kan du ikke sætte kassen op igen, når du er færdig med at klippe i din rose?

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2014 kl. 21.53

Hej Anja
Ja, kassen kommer op igen - men der er jo ingen larver at fodre, så bierne flyver alligevel omsonst omkring og i den. De finder sikkert ikke nogen ny dronning på dette tidspunkt.
Min rose er klippet helt ned til 50 cm - idet der var 3 nye skud på vej fra bunden.
Ingeborg

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. juni 2014 kl. 23.11

Vil da bare lige supplere med et foto af et hvepsebo i en fuglekasse.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2014 kl. 11.13

Hej Freya
Tak for billedet. Lader du boet være hvor det er?
Det sidder måske et sted, hvor det ikke generer?
Ingeborg

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. juni 2014 kl. 11.49

dronningen kan jo sagtens være der endnu kan du ikke rykke kassen en halv meter så vil de sikkert fortsætte

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. juni 2014 kl. 15.08

Det er min fars kasse fra sidste år. Som du måske kan se, sidder den lige ved siden af udgangen fra en udestue. Men han siger, de ikke generer nogen, med mindre man stikker hånden i eller banker på kassen(og det kan man jo bare lade være med). Han lod den sidde.

I øvrigt inspirerede netop studier af hvepse til opfindelsen af papir baseret på træfibre.

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 5. juli 2014 kl. 19.53

Indrømmet: Et hvepsebo er en utrolig flot konstruktion, men jeg vil nu ikke bo under samme tag som dem.

Et år var der et hvepsebo i vores træhus. Bæsterne gnavede sig indenfor, oversked vinduer og gardiner (det lugtede fælt) og helt til februar kunne vi finde meget sløve hvepsedronninger på gulve i rum, der ikke blev brugt hver dag.

Stor gedehams har en gang bygget i en hvinandekasse og fordrevet ænderne. Vi fandt 5 andeæg under boet, da vi rensede kassen om vinteren. Endvidere lå de på lur ved mine bistader, og når en lille flittig honning- eller pollensamler vendte hjem, blev den grebet af gedehamsen og bragt til de sultne larver.

Gedehamsene samler materiale til deres flotte bygningsværker ved at gnave i træ. Det kan af og til ses på lofter og i udhuse. Om efteråret er gedehamsene aggressive og stikker uprovokeret.

De skal da være her allesammen, men altså helst ikke i min have, hvor jeg lever fredeligt sammen med 1/4 million honningbier.

Venlig hilsen

Alice

18 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2014 kl. 20.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2014 kl. 20.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 6. juli 2014 kl. 0.28

Ja ,men det er da ikke på grund af tab af honning. Mine bier giver mellem omkring 40 - 50 kg om året pr. familie, og det er alt rigeligt. Jeg kan bare godt lide de små kræ. Hvis gedehamsene bare åd honningen uden at skade bierne!

Desuden er jeg allergisk over for bi- og hvepsestik. Mine bier er fredelige, og hvis jeg ikke lige er alt for klodset, bliver jeg ikke stukket. Men hvepse er ikke til at stole på, så jeg må af og til have en pille på grund af dem.

Jeg har levet fredeligt sammen med store humler, som okkuperede en fuglekasse lige ved indgangsdøren. De var hjerteligt velkomne. Også de humler, som byggede i isoleringen under gulvet (indgang: Udluftninghul, som man var sjusket nok til ikke at sætte insektnet for.)

Men jeg vil ikke stikkes af en gedehams, når jeg passer mine bier. Gedehamse er desuden nyttedyr set fra en menneskelig synsvinkel, da de æder bladlus mm. De hører som alle andre vilde dyr hjemme i naturen og skal selvfølgelig have lov til at være der. Men jeg vil ikke bo sammen med dem.

Venlig hilsen

Alice

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 10. juli 2014 kl. 7.57

Hej Ingeborg
Ikke alle "skælder ud" hos os bliver alle hvepsebo ubarmhjertigt fjernet, de har masser af alternativer lige ved siden af. Jeg vil have dem!
Jette

Nyt svar til emnet »Bier i fuglekassen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bier i fuglekassen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider