Forum

Husbærende snegle i komposten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel F., 20. juni 2014 kl. 21.58

Der er skrevet meget om dræbersnegle og alt det onde de gør. Jeg har dog et spørgsmål om de husbærende snegle:

Er de gode at have i komposten, dårlige at have i komposten eller gør det ingen forskel? Jeg har gået og samlet snegle sammen i haven og lagt dem om i vores kompost, i den tanke at de var gode for en hurtigere nedbrydning af haveaffald. Men er dette korrekt eller forkert?

Mvh
Daniel

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. juni 2014 kl. 7.17

Jeg oplever ikke havesneglende som problematiske. Jeg ser dem næsten aldrig i køkkenhaven.
De er jævnligt i toppen af kompostbeholderen - under låget - og det er fint.
Jeg gad ikke samle dem sammen og lægge dem i komposten - her er orm langt mere effektive, da de arbejder inden i komposten - ikke kun på overfladen.
Mit bud er, at de alle har forladt komposten igen inden for 24 timer, hvis de kan.
Lad dem være. De kan muligvis æde lidt salat, men jeg har set spørgsmål om dem som skadedyr herinde.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2014 kl. 7.30

Havesneglen gør hverken fra eller til i kompostbunken, men kan ofte gnave i havens planter.

Hos os elsker de Hosta, Jordbær og rabarberblade m. fl., men vi har også mange af alle snegletyper - undtaget Vinbjergsnegle desværre.
Dem kunne vi da i det mindste spise :)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juni 2014 kl. 7.47

Tom - du siger bare til! De sidste år har mine vinbjergsnegle formeret sig ret meget, så jeg synes, at de ved at være lige dominerende nok i min have...

Så der er vist til et måltid eller flere - jeg har ingen planer om at spise dem selv. Har én gang prøvet at bide i en tilberedt snegl - fy for s.... :(

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2014 kl. 7.51

Ha ha, dem jeg smagte engang på en meget fin restaurant, smagte kun ag hvidløgssmør og havde konsistens som gummi, men dyre var de :-D

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2014 kl. 7.54

Tom.
Du kan få alle de vinbjergsnegle du lyster hos mig. For en del år siden tog jeg et par stykker med hjem, fordi jeg syntes de var flotte. Nu er de blevet noget af en plage med deres brede slimspor alle vejne, især på grøntsagerne og det er ikke til at vaske af. Der skal meget hvidløg til at sluge sådan en snotklat.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2014 kl. 8.55

Ja, så tror jeg lige, at jeg takker pænt nej tak:)

Er det et billede fra en indsamling i din have?

Sådanne billeder har jeg, bare dræbersnegle og deres slim er også noget underligt noget - kun neglebørsten kan få det af fingrene, sæbe bider ikke på, heller ikke sprit...

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2014 kl. 13.12

Hej
Det kommer vist an på tilberedningen. Jeg har en gang fået snegle i en suppe - anede ikke hvad det var - og spiste det som små leverstykker, indtil jeg fik at vide at det var snegle.
Mon Prinsgemalen vil være glad for en sending vinbjergsnegle som forsinket fødselsdagsgave?
Ingeborg

Ps. Der er vist noget med at de skal "gå sig rene" et par dage inden de kan tilberedes.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2014 kl. 14.44

Ikke nok med det, men for et par år siden fandt man ud af at der er colibakteriet i deres slimspor.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. juni 2014 kl. 16.26

Har også haft nogle få vinbjergsnegle i haven, synes de er flotte, men har aldrig haft lyst til at spise dem. Derimod køber jeg gerne frosne snegle i hvidløg, det er en delikatesse.

Nyt svar til emnet »Husbærende snegle i komposten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Husbærende snegle i komposten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider