Forum

En Punkerlarve- men hvilken?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. maj 2014 kl. 22.37

Var ved at rykke nælder op, og fandt så denne lille lådne fyr.

Hvad er det mon for en punkerlarve?

(Billedet er ikke så supergodt og det var lidt mørkrt så blizt. Jeg kan ikke godt zoome, da jeg ikke kan holde kamera eller motivet stille... )

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 29. maj 2014 kl. 22.56

Jeg kan ikke fortælle dig navnet på larven, men jeg ved da, at der findes en sommerfugl som er helt afhængig af brændenælder for at formere sig. Så lad endelig en lille del af de kønne nælder blive stående til din(e) logerende. Og glæd dig så over, at du har givet husly til nok en køn sommerfugl.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. maj 2014 kl. 0.18

Jeg holdt selvfølgelig op med at rykke ting op så den kunne komme i skjul. I min have er næsten alt fredet. Næsten!

Det er ikke en takvinge (Nældens takvinge formerer sig på nælder fx).

Jeg har ledt lidt på nettet, og nej heller ikke en brombærspinder- den findes ikke, hvor jeg har ledt.

(Min have er en temperet jungle, men derfor må jeg vel godt have, at lidt af den- er fremkommelig?)
Her er kardinalbiller, både de helt røde og de sorthovedede- og den tredje bænkebiderart. Og krumknivgræshoppe mm.
I går var her påfugleøje, hvid kålsommerfugl og Aurora.

Desuden er her rigtig mange forskellige slags humlebier (11). Jeg har en art vilde planter (læbeblomstfamilien) som humlebier og bredpander er helt tossede med.

Mvh
Tine

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 6.47

Kunne det være denne her? www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=1030795&ForumID=11

Det kan jo være lidt svært at afgøre ud fra billedet. Men generelt så angriber larver med strithår ikke afgrøder i mark og køkkenhave, og det kan jo være nyttigt nok at vide.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. maj 2014 kl. 7.06

Nej Freya.
Den er tydeligt gyldenbrun- og sort- og meget lådden.

Jeg er slet ikke bekymret om, hvorvidt den evt er et skadedyr- du taler til en, der ikke engang kan aflive dræbersnegle.

Jeg stopper altid op,hvis jeg finder dyr.

Mvh
Tine

Jeg er desværre afskåret fra selv at søge på FoN, jeg kom til at skrive, at en sten var en forstenet phallos. Nu havde jeg set og hørt den fynske biskop på tv, et par dage før, og han sagde også stenphallosser. Men jeg er ikke biskop, og forresten har de ikke humoristisk sans. I betragtning af af de meste, der er indberret fra mit område- er fra mig, så!

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. maj 2014 kl. 8.34

Kunne være Brun bjørnespinder, men selv om du holder af dyr Tine - så kys den ikke :-)
En af mine barndomsveninder tog engang sådan en fyr op til sine læber, fordi hun synes, den var så fin og blød. Bagefter lignede hun en, der havde fået for meget Botox.

Hilsen AG.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. maj 2014 kl. 16.46

@tine: man kan da godt søge på siden uden at være oprettet bruger.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. juni 2014 kl. 6.34

Takker for svar, er også landet på Brun Bjørnespinder- den er dog ikke 100 % sikker. Men det er godt nok til mig.

Mvh
Tine- nej og jeg kysser heller ikke frøer... :-D

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. juni 2014 kl. 10.55

Et andet bud er Stor Bjørnespinder. Så det er en bjørnespinder af en art!

Den var lidt hurtig på gangvorterne- derfor det slørede billede. Baggrunden er jo knivskarp-

Mvh
Tine

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. juni 2014 kl. 15.22

Atrsnavnet er: Actias caja

Kendes også som brun bjørn. Vide et forum om lepidoptera.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »En Punkerlarve- men hvilken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > En Punkerlarve- men hvilken?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider