Skrevet af: Sanne Gad, 28. april 2014 kl. 10.00
Tillad mig at vende tilbage til muldvarpe. Jeg er ny og klar over, at muldvarpe sikkert diskuteres jævnligt. Men - vi er tilflyttere på landet, virkelig på landet. Vi har marker hele vejen rundt, hvor ikke en eneste muldvarp huserer. De vælger vores lille græsplæneareal. Vi jævner muldvarpeskud, tromler, slår græs og regerer - men muldvarpen dukker op igen og igen...? Vi har prøvet med fælder uden held ( synes osse, det er barbarisk - de må gerne være i bede eller for den sags skyld i køkkenhaven) - ved nogen, hvorfor de absolut skal molestrere græsplænen? Og så lige igen - alle "natur-råd" er velkomne - kan det virkelig hjælpe med hundelort??
Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 11.33
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. april 2014 kl. 11.59
Hej Sanne.
Måske et lidt dumt spørgsmål, men er du sikker på, at det er en muldvarp og ikke mosegrise?
Hvis det er muldvarp, er der kun én, medmindre det er en meget stor have, og den er det sted , hvor den nemmest kan skaffe sig føden. Muldvarpe er nogle stridbare væsener, som kun render sammen de korte øjeblikke det tager at sørge for artens opretholdelse.
Der er kun én ting, der rigtig hjælper og det er at fange kræet. Alt andet duer ikke.
Og så er det mange gange en stakket frist. Hvis det er et godt madsted, varer det sjældent længe før der flytter en ny ind.
vh. Hans
Skrevet af: Søren M, 28. april 2014 kl. 12.01
Hannerne er på jagt efter hunner i parrings sæsonen (feb-marts) derfor laver de gange overalt.. (Deres livret hos mig var 2år gammel bøgehæk- ca 15meter! ;) )
Mit tip: fælde, og fordi de har en fantastisk lugtesans, så må du ikke røre fælden med dine fingrer.
Alternativt kan du få hustandens drenge til at tisse hvor muldvarpen ikke må være..
Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. april 2014 kl. 12.20
Muldvarpe og mosegrise har helt forskelligt fødevalg.
Muldvarpe lever udelukkende af animalsk kost (orme, larver o.l.), og aldrig af plantemateriale. De har slet ikke tænder beregnet til planter.
Mosegrisen er en studsmus, der udelukkende lever af vegetabilsk føde, hvor det så går ud over diverse rødder o.a..
Det er ikke det store problem at fange muldvarpe med saks, hvis det bliver gjort rigtigt. Det bør højst tage et døgn, at få fat i kalorius.
vh. Hans
Skrevet af: Sanne Gad, 28. april 2014 kl. 12.27
hej Hans.
Tak for svar, som jeg bestemt ikke synes er dumt. Jeg har ingen anelse om, hvorvidt det kunne være mosegris. Ved faktisk ikke noget som helst om den slags krabater. Ligner deres aktivitet muldvarpeskud? Vi har en sø på grunden - måske siger det mosegris? Og hva hulen gør man så? Er det samme (tvivlsomme) behandlings-metoder som muldvarp?
Skrevet af: Sanne Gad, 28. april 2014 kl. 12.42
hej frank. Jeg har osse tænkt på muligheden af, at vores græsplæne er mere fredelig. Men underligt, for markerne ligger stille rigtig længe, og selv om der ikke pløjes, viser muldvarpene ingen interesse. Interessant er det osse, at vores græsplæne ligger muld til muldvarpearbejde på nøjagtig samme rute. Når vi har jævnet og hoppet rundt, går der bare et par dage.... så er der nye skud. Hvis ikke, det var fordi min stakkels mand kæmper muldvarpe-kampen, ville jeg more mig lidt. Måske er der kun en enkelt - og jeg har naturligvis døbt "ham"Sisyfos.
Skrevet af: Tina K., 28. april 2014 kl. 12.51
Jeg får sådan en lyst til at dele denne artikel med jer:
magisterbladet.dk/blogogdebat/graesplaeneneurosen#.U11SW8-fTDo.facebook
Når I har læst den og grint af den, så tænk over, hvor meget tid, arbejde og frustration det bringer at insistere på at vinde over naturen - når det alligevel er dømt til at mislykkes ;-) Sker der egentlig det helt store ved at lade skuddene være?
Nå, men det var bare en tanke :-)
Hilsen og god sommer
Tina
Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. april 2014 kl. 12.54
Hej Sanne.
Det var en væsentlig oplysning, at der er vand på grunden, så stiger risikoen for at det er mosegrise betydeligt.
Mosegrise og muldvarpe ligner hinanden lidt i adfærd med underjordiske gange og muldskud.
Er der nogen steder, hvor der er hul fra gangene ud i det fri? Hvis ja, er det 99% sikkert mosegrise. Det er yderst sjældent at muldvarpe har sådanne huller.
Er der nogen steder, hvor man kan se græsset ligesom være blevet løftet af undergravende virksomhed? Også et tegn på mosegris.
vh. Hans
Skrevet af: Sanne Gad, 28. april 2014 kl. 13.15
hej Hans.
Med dit svar er jeg da lidt bange for, det er mosegrise. Vi ser mange huller, som vi har undret os over. Der ligger en lade tæt på søen, og i den lille "grøft", der går langs med laden, er der mange, mystiske huller. Vi har frygtet rotter (har dog aldrig set nogen), men hullerne er pænt store - alt for store til en rottes behov. Hullerne er faktisk 6-8 cm i diameter.. ka det være mosegris.. og er de ligesom muldvarpe at leve med?
Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2014 kl. 13.54
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Sanne Gad, 30. april 2014 kl. 18.11
Lige en hilsen til Tina og Frank. Tak for dejlige bidrag. Jeg har grinet en hel masse... Jeg tænkte mest på muldvarpen med Sisyfos - , men det passer jo osse på manden. He he, tror ikke, jeg siger det til ham.
Og Tina - ja, hvis det stod til mig alene, ville der nok være natur-have her. Men da vi bor til leje, ligger vi nok en del under for "gode manerer" - stilen. En pæn, velholdt græsplane er et klart signal til udlejer om, at man passer godt på ejendommen..
Men hvor er det dog et dejligt forum, jeg har opdaget her. Ikke alene får man fantastisk gode råd - men også humor. Elsker det. Tak.
Skrevet af: H. Hansen, 4. maj 2014 kl. 22.26
Inden køb af fælder - husk at tjekke pricerunner ;)
www.pricerunner.dk/cl/347/Havetilbehoer?other_hits=%3B%3B%3B&q=muldvarpef%C3%A6lde&ref=redirect&search=muldvarpef%C3%A6lde&sort=3&viewType=standard
Skrevet af: Tine Horsum, 20. maj 2014 kl. 21.46
Jord fra muldskud kan fint bruges i krukker/urtepotter.
Det er et sundhedstegn, at der er muldvarpe. Jeg har aldrig forstået "hetzen" mod dette smukke lille rovdyr.
Mosegrise er en anden sag, men dem tager kattene.
Min jord er proppet med regnorme, og det lejlighedsvise muldskud, tager vi med ro. Kattene har da også kun taget en eneste i løbet af 15+ år. Min gamle hunkat rendte over til naboen efter mosegrise (vandrotter), som hun så serverede for sine små. ;-)
Den gamle røde kastrat, tog sine med ind til madskålen (og de var stendøde) efter sin udflugter, først en forret af tørfoder, så dessert af mosegris... Han var ikke bange for vand og fiskede i oversvømmede enge.
Det er derfor jeg har katte: De skal jage skadedyr. At de så napper en fugl- jamen ellers ville vi forbløffende hurtigt stå i stære helt ud i solsysteme!
Mine slår byttet ihjel, hvis det er levende hugger en anden kat, det bare, Men ikke alle katte er ekspertjægere, som mine.
Hovsa! Undskyld det med oden til katte. De er bare dejlige dyr, det er muldvarpe og mosegrise sådan set også!
Mvh
Pinny
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. maj 2014 kl. 23.46
Katte er dejlige dyr - og hjælpsomme.
Først da vores ene kat landede en mosegris på terrassen forstod jeg, at "muldvarpeskuddet" ved siden af tulipanbedet, måske ikke var lavet af en muldvarp og hvor ½-delen af de tulipaner jeg lagde i efteråret er havnet. ;-)
Vores katte er lystmordere, dræber deres bytte og går så direkte ind til skålen med tørfodder. Godt, at natrenovationen virker upåklageligt. (Ugle/ræv mfl.)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Kræsne muldvarpe