Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 2. juli 2004 kl. 13.38
Mine 12 dejlige kyllinger udruget af to høner vokser pænt til. Hvornår kan de slagtes?
De har forskellige størrelser, idet de er udklækket af æg indsamlet hos hønseejere i nærområdet, men ingen af disse ved tilsyneladende hvor gamle de skal være, idet de selv ikke slagter høns.
Skrevet af: Jørgen Kej, 2. juli 2004 kl. 23.40
Hej ninni
har opdrettet kyllinger (ca. 20 hvert år) i de sidste 67 år til "fryseren"
det betyder meget hvilken race du udruger,i forhold til hvornår de skal slagtes.
jeg har prøvet nogle som hedder La bell rouge (ved ikke ikke om det er stavet rigtigt)og dem slagter jeg efter ca. 4 mdr.og de vejer ca.2 kg.når de puttes i fryseren.Fordelen med disse er at de også er gode æglæggere,hvis man beholder nogle til det.
Har også prøvet nogle som hedder Plymorok(ved heller ikke om de er stavet rigtigt)og de kan faktisk slagtes efter 2,5 mdr.og vejer ca. 22,5 kg.Men de har meget svært ved at røre sig til sidst pga.deres hurtige tilvægst.Det er ikke særligt lækkert at se på(deres ben kan ikke bære dem)
Så mit råd er,hvis du ike ved hvilken race det er,slagt dem omkring 45 mdr,og du vil få en kylling omkring 17002000 g alt efter hvor meget plads de har haft at røre sig på.(og de smager en del bedre end dem du køber i fryseren i brugsen,sku jeg hilse og sige)
mvh. jørgen kej
Skrevet af: Mads, 8. april 2006 kl. 18.02
Jørgen Jeg vil foreslå dig at se på denne side-
www.racefjerkrae.dk/
Jeg vil anbefale at prøve en ren race istedet for en industri race.
Bla. Orpington, Faverolles, Sussex, eller Dorking. De er alle fortrinlige slagteracer.
Det er sjovere at have dem racerene, du bliver måske så bidt af dem at du får lyst til at udstille dem og drive raceavl...
Anyway, en hjemmeproduceret kylling er en million gange bedre end en der er købt i brugsen.
Skrevet af: Susanne Hansen, 21. april 2006 kl. 21.02
Det kommer an på race, hvornår en kylling er slagteklar.
På www.fjerkrae.dk er vi en masse hønsetossede mennesker (ca. 600) der snakker om alt omkring hønsehold mm. Du er velkommen til at kigge forbi og få hjælp til at bestemme hvilke racer du har. Plus alt det andet der er omkring hold af fjerkræ.
Skrevet af: Kim Robert, 31. december 2006 kl. 22.31
Hej jeg ville gerne vide hvor man, i københavner området, kan købe økologiske Plymorokker. Jeg har hørt at,man kan få dem på Fyn, men det er lidt langt at tage hver gang man får lyst til kylling. Efter at have prøvet Plytmorok, er det den eneste kylling der er værd at sætte tænderne i, efter min,mening.
på forhånd tak.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 1. januar 2007 kl. 18.33
Plymouth rock er det rigtige navn.
Skrevet af: Bettina, 9. februar 2007 kl. 18.02
Hej
Vi har en stor kylling som bor i vores køkken, den har en bakke med sand/grus og en jordtot den kan grave i(den sviner RIGTIG meget). Dens mor blev spist af ræven og den har boet hos os siden, den skal ud til sommer. hvilke adfærd har kyllinger når de starter på æglægning, og hvor gammel skal Kylle være
Skrevet af: Susanne Hansen, 10. februar 2007 kl. 10.26
Hej Bettina.
Hvornår en stor kylling/hønike starter æglægning afhænger af racen, årstid, foder og miljø.
Men kunne forestille mig at den starter æglægning i sensommeren, hvis den er fra i år. Er den klækket sidste år kan den godt starte i løbet af foråret.
Har i andre høns den skal bo sammen med, eller er den enebarn? Hvornår er den klækket?
Skrevet af: Bettina, 10. februar 2007 kl. 14.01
Hej Igen.
Kylle er en dværghøne med en masse fjer på ben og tæer, ret upraktisk, hun falder af og til i dem, når hun ræser en omgang i køkkenet. Hun er klækket for ml. 24 og 30 uger siden.
Kylle er pt enebarn, hun har dog travlt med at jagte/undersøge vores 3 katte 2 hunde og to børn som alle må finde sig i at blive hakket lidt i.
Når Kylle skal ud til sommer skal hun ha nogle venner og en kærste. Vi plejer at at have økologiske Hellevadhøns, som har et dejligt venligt temperament, vi slagtede dem vi havde sidste år pga fugleinfluenzaen.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 10. februar 2007 kl. 16.41
Er hun så gammel vil hun sandsynligvis starte indenfor den næste måned eller så
Skrevet af: Bettina, 10. februar 2007 kl. 17.52
Hej igen.
Jeg er meget interesseret i den adfærd høns har op til og mens det første æg lægges. Det er jo normalt ikke noget man ser, når hønsene er i hønsehuset.
mvh Bettina
Skrevet af: Milla, 21. februar 2007 kl. 13.06
Hej
så vidt jeg ved er der ingen speciel adfærd.
Det første æg kan dog godt være et såkaldt "vindæg" (et æg kun med hinde ingen skal) dette skyldtes at hønen ikke får kalk nok. Typisk lægger de æg omkring 1820ugers alderen hvis de får det rigtige foder og pasning til dette.
Skrevet af: Martin Mortensen, 21. februar 2007 kl. 13.34
Hejsa,
Jeg er skolelærer, og skal slagte høns med en 8 klasse.
Hvordan slagter man, parterer og plukker dem bedst?
MVH.
Martin
Skrevet af: Hans Åge, 21. februar 2007 kl. 21.56
Ja Martin du kan godt belave dig på, at når du, selvfølgeligt, har taget kræet i begge ben med den ene hånd og skal til at frigøre hønens hoved fra kroppen, med den økse du har i modsatte hånd, er du nød til at slå hønens hoved voldsom ned i huggeblokken først, så hønen ligger stille, hvorefter du nemt bestemmer dit hug midt i halsen. Hønen er næsten død forinden. Men en halshugget høne glemmer vi aldrig, hønen farer, fuldstændig vildfarende rundt, hvis vi omgående smider den fra os. Kræet farer formåltløst rundt med blodet sprøjtende ud fra alle pulserende blodårer, og der bliver virkeligt skrig og skrold i "gaden"/børnene. Vendt, måske til næste "hug", med den oplevelse, vi er jo nød til at forholde os til virkeligheden og realiteterne.
Med hensyn til efterbehandling plukkes kræet før partering eller endnu lettere, flådning, hvor al skind og fjer aftrækkes samtidig, hvilket er det nemmeste.
Skal fjerkræet afplukkes, skal det først neddyppet i spilkogende varmt vand, hvorefter fjerene let fjernes. Men alligevel er der en masse "nye" "pinde" der er "opgangne". De kan fjernes med en spidstang eller pinscet.
Vi ved alle, at sprødstegt fjerkræstegt skind fryder øje og gane, men flået brunet fjerkræ er altså også en delikatesse. håp
Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 22. februar 2007 kl. 8.41
Hvis du tilføjer en enkelt dråbe opvaskemiddel i det varme vand bliver det endnu lettere at få fjerene gennemvåde på fjerkræet.
Jeg har ofte hugget hovedet af en høne mens børn ser på, men de skal forberedes på hvad de vil opleve og vide at det er helt fint hvis de vælger at lukke øjnene eller slet ikke vil være med. Dyret slår kolbøtter og basker med vingerne og blodet spredes over fjerdragten. Nogen børn synes det er rigtigt spændende at hive indmaden ud og studere de forskellige organer. Hvis du skærer benene af, kan du med lidt snilde trække i en af senerne i hønsefoden og få den til at lukke og åbne sig lidt.
Med hensyn til hønseslagtning synes jeg du skal prøve selv engang uden børnetilskuere for ar det ikke skal blive for svær en oplevelse for både dig og dem. Har du prøvet at aflive et dyr før?
Skrevet af: Mads Jørgensen, 27. februar 2007 kl. 21.11
Få en jæger til at hjælpe dig eller en der har efaring med at slagte, ellers kan du øve dig først, du må for alt i verden ikke gøre det foran en 8. klasse hvis du ikke har den fjernestre ide om hvad der skal ske lige nu og lige om lidt, jeg har slagtet mange gange og det bliver nemmere med tiden...
Mads
Skrevet af: Mathias, 16. april 2007 kl. 15.20
Kan toulouser gåsen ruge, og hvis den kan, hvordan får man den så til det
Skrevet af: J.O., 8. maj 2007 kl. 17.41
Høns adfærd før de lægger æg? Jeg tror nok de spiser en hel del mere end ellers.
Skrevet af: Mathias, 8. maj 2007 kl. 20.56
Hej olesen jeg har gemmen tiden harf en masse forskellige racer og jeg har aldrig lagt mærke til af de skulle spise mere end ellers.
ps. hvilken race har du
mvh christensen
Skrevet af: J.O., 8. maj 2007 kl. 21.58
Jeg har haft flere racer,men jeg tror en god blanding er det bedste.
Skrevet af: Lotte, 25. juli 2007 kl. 17.47
Hej
Vi har to sæt mille fleur kyllinger, ialt 16 stk, jeg ved ikke hvornår
jeg kan sætte dem over i den store hønsegård sammen med hanefar og om de to hønsmødre accepterer hinandens kyllinger.
Håber at der er en der kan hjælpe
Skrevet af: J.O., 25. juli 2007 kl. 19.42
Mine kyllinger var 2 måneder da de begyndte at gå inde ved de andre høns. Det er 14 dage siden nu, og skrukhønen er også begyndt at lægge æg, så kyllingerne er ikke længere så stærkt knyttet til den.
Skrevet af: J.O., 25. juli 2007 kl. 19.44
Der er vel en naturlig forklaring på at hønsene spiser mere når de lægger æg.
Skrevet af: Mathias, 12. august 2007 kl. 12.15
Hej lotte.
jeg udruger kyllinger i maskine. og de er 56 uger logger jeg dem ned til de voksne. men jeg har også en pænt stor hønsegård, på 130 m2.
Skrevet af: Lone Og Bo, 25. april 2008 kl. 12.17
Hej.
Vi har købt nogle kyllinger der er udruget i maskine, hvornår kan disse klare sig uden varme?
Skrevet af: Sophie, 21. maj 2008 kl. 12.20
Hej!
Vi skal til holde høns og er i tvivl om hvilken race vi skal vælge. Er der mon nogen der har et godt råd?
De skal være rolige (vi har to børn, så de må gerne være kælebasser ;o)- og gerne gode æglæggere. Vi skal have tre- fire stk. Det behøver IKKE være en slagtehøne for det kommer den ikke til at blive. Helst også nogle der er kendt for ikke at plukke hinanden til det bare skind!
På forhånd tak
Sophie
Skrevet af: Bettina, 21. maj 2008 kl. 22.29
Hej Sophie
Vi har et lille havehold på en 56 høns og jeg har gennem tiden prøvet mange forskellige høns, men vender altid tilbage til newhampshire(ved ikke om det er stavet rigtigt).Det er en brun lidt tung høne som er nem at gøre tam.
Hilsen Bettina
Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 22. maj 2008 kl. 10.39
Hønsgård og Hus købes: Er der nogen som har en flytbar hønsegård som de gerne vil sælge? Eller måske bare en hønsegård der skal pilles ned og kan genbruges. Jeg har et hønsehus i forvejen, men kan sagtens bruge et til hvis du også har sådan et.
Hilsen Nini
Skrevet af: Carina Juul, 22. maj 2008 kl. 14.48
Ak, mine dværghøns skrukker hele tiden, jeg har kun 5 høns, der efter hånden er godt blandede, 1 hane og 4 kyllinger (også dværg), jeg vil så gerne prøve at blande en god æglægger (ikke nødvendigvis dværg), ind i flokken, hvilken skal jeg vælge? Jeg vil helst få fat i rugeæg af dem der er bedst og selv få dem ud i fred og ro
mvh Carina Juul
Skrevet af: Finn Jensen, 22. maj 2008 kl. 21.37
Australorps er glimrende æglæggere, og jeg har da rugeæg.
Skrevet af: Carina Juul, 23. maj 2008 kl. 7.54
Kan man sende rugeæg? Jeg bor i nordjylland. Lige nu er der ingen der skrukker, men det er ellers ustandseligt. Må jeg skrive igen, når der er en høne, der lægger sig?
mvh Carina
Skrevet af: Finn Jensen, 23. maj 2008 kl. 17.28
Jada, man kan sagtens sende rugeæg. Det har jeg gjort flere gange og næsten altid med et fint resultat. Ellers kender jeg også nogle avlere flere steder i Nordjylland, der nok kan levere rugeæg. Send en mail hvis du får en høne der bliver skruk. Adressen står i navnet over indlægget.
Skrevet af: Jens Peter Schmidt, 28. juni 2008 kl. 15.24
Jeg vil gerne have lov at spørge om det kan være rigtigt, der hvor jeg køber mine æg når hun skifter hønsene ca. 400 stk kommer der rigtigt mange store æg med 23 blommer i 1 til 2 måneder så kommer der kun nogle enkelte store,
det fortalte hun mig jeg kom så til at fortælle det til en frokost, hvor jeg blev helt til grin, de kommer hele tiden mente de. hvis der er nogen som vil svare siger jeg på forhånd tak.
Skrevet af: Anna Nørgård, 28. juni 2008 kl. 19.35
Du har helt ret det er især lige når hønsene er begyndt at lægge æg at der kommer mange af de store æg med to blommer.
Skrevet af: Susanne, 28. juni 2008 kl. 19.39
Det ER rigtigt Jens Peter. Både produktionsdyr og racedyr har en periode i starten af æglægningen, hvor der er lidt ''kuk'' i størrelser, form og indhold.
Både store, små og skæve æg. Æg med to blommer forekommer også.
Skrevet af: Jens Peter Schmidt, 1. juli 2008 kl. 16.56
Tak til Anna og Susanne for svarene, må jeg have lov til at spørge om et par ting mere.
og det er om det gule i ægget blir til kyllingen, og
om det hvide er dens foder så længe den er i ægget. Er det muligt at se på et æg om det blir en hane eller en høne, inden rugningen, har det noget at gøre med luftblæren i ægget, om den ligger i toppen eller på siden om det blir en høne eller en hane.
på forhånd tak
Skrevet af: Anna Nørgård, 2. juli 2008 kl. 7.08
Hej Jens Peter. Kyllingen bruger hele æget som foder så længe den er i ægget. Det sidste der bliver brugt er blommen og når kyllingen er udruget er der en lille ret blomme tilbage inde i kyllingen så den ikke behøver at få foder det første døgn. Man kan ikke se om det bliver en hane eller høne inden rugningen.
Skrevet af: Susanne, 2. juli 2008 kl. 7.51
I et normalt hønseæg vil luftblæren ligge på skrå i den buttede ende af ægget.
Undervejs i rugningen skal luftblæren vokse. Det sidste døgns tid inden klækning, hakker kyllingen sig ud af hinden. Nu skal den igennem skallen og det kræver en del luft og er luftblæren ikke stor nok, så kan kyllingen muligvis ikke nå ud, inden luften er brugt.
Dette kan ske ved rugning ved for høj fugtighed i maskine.
Blommen er det sidste kyllingen ''suger'' ind i maven inden den klækker og som opdrætter ser man af og til kyllinger hvor dette ikke er sket. Det er ikke altid disse kyllinger kan overleve og en aflivning er derfor nødvendig.
Blommen giver en ''madpakke'' til to dage. Er kyllingen klækket under sin mor kan der gå lang tid fra første kylling klækker og til sidste mand er på banen. Og da skrukhønen ikke forlader reden før hun vurderer at der ikke sker mere, ja så skal der være ''madpakke'' til de første.
Senere observationer har dog vist at fodre man fra dag 1, så vil resten af blommen hjælpe den nye mad på vej, den passere lettere i tarmen.
Det blev vist til en længere smøre :o)
Hilsen Susanne.
Skrevet af: Systhomsen, 17. juli 2008 kl. 10.11
Hjælp vi er nogle venner som alle har købt dværg høns dejligt men de 3 af dem er hele tiden skruk. Hvad gør man. fjerner æg trods protest fra hønemor eller lader den ligge og nyde det,eller hvad er løsningen. Ingen af os har haner da vi bor midt i byen, men det kan godt lade sig gøre at låne en hane men vi vil helst ikke have kyllinger... Da det faktisk kun er til hygge og ikke til slagtning.
Skrevet af: Bettina, 17. juli 2008 kl. 20.32
Ta dem af reden og fjern æggene, det er synd der kommer jo ingen kyllinger hvis i ingen hane har og desuden er risikoen for at de bliver fyldt med utøj meget stor da de ikke kommer ud og støvbader. Så bliv ved med at tage dem af og fjern æggene
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juli 2008 kl. 0.27
Hej Sys.
Hos mange dværghøs er der meget af den oprindelige natur bevaret. De lægger så mange æg, så deres instinkt siger, at nu er der en redefuld. Så bliver de skruk, og så skal der grove midler til for at bryde rugeinstinktet. Du kan hive dem ud af reden 10 gange om dagen. De farer øjeblikkelig tilbage, uanset om der er æg eller ej. Så ligger de der og "hygger"34 uger inden de bliver ked af det. Det effektive er, at sætte dem på "vand og brød" i et bur uden redemateriale. Så går der 34 dage, hvis du er heldig, men måske mere, før de er kommet på andre tanker og begynder forfra.
Om det så skal være så effektivt er et helt andet spørgsmål.
Mvh. Hans
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juli 2008 kl. 0.27
Hej Sys.
Hos mange dværghøs er der meget af den oprindelige natur bevaret. De lægger så mange æg, så deres instinkt siger, at nu er der en redefuld. Så bliver de skruk, og så skal der grove midler til for at bryde rugeinstinktet. Du kan hive dem ud af reden 10 gange om dagen. De farer øjeblikkelig tilbage, uanset om der er æg eller ej. Så ligger de der og "hygger"34 uger inden de bliver ked af det. Det effektive er, at sætte dem på "vand og brød" i et bur uden redemateriale. Så går der 34 dage, hvis du er heldig, men måske mere, før de er kommet på andre tanker og begynder forfra.
Om det så skal være så effektivt er et helt andet spørgsmål.
Mvh. Hans
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juli 2008 kl. 0.47
Der skete et eller andet så indlæget kom 2 gange. Undskyld.
Hans
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juli 2008 kl. 0.47
Der skete et eller andet så indlæget kom 2 gange. Undskyld.
Hans
Skrevet af: Systhomsen, 25. juli 2008 kl. 12.18
Tak til jer som har svaret på mit nød råb med høns som er skruk. Nu går de alle rundt i haven igen og nyder det gode vejr.
Skrevet af: Janni, 25. august 2008 kl. 21.25
Det er første gang jeg har fået kyllinger og de er nu ca. tre måneder og racen er lys sussex. Den ene hane har skæve tæer på de tæer der sidder i midten. Er det normalt, eller skal vi slagte ham? Et andet spørgsmål er: Hvor gamle kan sådan nogle lyse sussex blive?
Skrevet af: Ole Sterl, 3. maj 2009 kl. 11.14
Hej derinde...
Vi har hamret og banket i en tid nu, resultatet er en flot hønsegård på ca 80 kvm ude og ca 35 kvm inde. Sidste weekend flyttede så 5 høns ind, 4 damer og en herre af racen Gul/Sortsømmet Orpington, de er ikke så gamle, ca 16 uger... De ser ud til at trives storslået, men jeg har et par spørgsmål. Hvornår kan man forvente de lægger æg, hvor store skal deres redekasser være, tror jeg har lavet de 6 små lejligheder lidt for små... Og hvis de skulle komme kyllinger, hvor gamle skal de være mht. slagtning... Med venlig hilsen Ole Sterl
Skrevet af: Finn Jensen, 6. maj 2009 kl. 20.54
Tillykke med dine høns. Dem skal du nok få glæde af. Det er en dejlig hobby. Nu er Orpington en stor race, der ikke er kendt for at lægge mange æg, men de skal nok komme. Normalt er det tidligste man kan forvente ca. 20 uger, men Orpington kan godt være 2426 uger før de tager sig sammen. Du skal nok ikke forvente kyllinger i år, for det er nok tvivlsomt om så unge høner bliver skruk og giver sig til at ruge. Men ellers så kan kyllinger slagtes fra ca. 11 uger eller du kan vente til 16 uger hvis du vil have dem større. Det afhænger også af racen etc. "Danpokyllinger" er kun 5 uger, men det er heller ikke rigtige kyllinger. Se mere om høns og andet fjerkræ på fjerkrae.dk
Skrevet af: Åse Pedersen, 9. juni 2009 kl. 16.07
Hej. Er der nogen af jer, som kender en avler af Plymouth Rock Tværstribet i Nordjylland.
Vi skal nemlig til at opstarte med høns i haven, og efter at have kigget på billeder, er det altså dem junior er faldet for.
Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 9. juni 2009 kl. 21.30
Så er min hønsegård og huset også færdigt. Efter adskillige sejre hos ræven har jeg tænkt mig at vinde denne gang. Jeg har nu en løvesikret hønsegård, med græsnings-opland i en 4500 kvadratmeter stor økologisk have. Nu mangler jeg bare hønsene og deres hane.
Mon nogen har nogen de vil af med? Bare de er sygdomsfri, så er jeg tilfreds med alle slags. Også dem der skal på aftægt. Til foråret håber jeg nogen vil være skrug, andre parringslystne og i form til æglægning og at hanen er villig til at gøre sit.
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juni 2009 kl. 23.40
Hej Nini -
check Den blå avis og Gul & gratis der er som regel noget at finde.
Mvh
Anja
For resten, hvor bor du henne? Vi har en 1 år gammel hane "i overskud" her på Vestsjælland...
Skrevet af: Systhomsen, 12. juni 2009 kl. 19.01
Hej
har brug for hjælp... hvor på amager kan jeg købe æg til mine 2 høns,,de er skruk og det ville være dejligt med kyllinger.
sys
Skrevet af: Systhomsen, 12. juni 2009 kl. 19.01
Hej
har brug for hjælp... hvor på amager kan jeg købe æg til mine 2 høns,,de er skruk og det ville være dejligt med kyllinger.
sys
Skrevet af: Majbrit, 15. juni 2009 kl. 9.51
Kontakt fluks Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl, de kan henvise dig til enten nærmeste hønseavler eller du kan få sendt æg med posten af den foretrukne race.
Det sidste har selv prøvet to gange, den ene gang med succes, den anden anden gang mislykkedes det pga. posten, som var forsinket.
Hvis der allerede er gået tre uger siden dine høner har smidt sig kan du sætte daggamle kyllinger under dem det har jeg også selv gjort med held.
www.racefjerkrae.dk/
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2009 kl. 10.07
God idé med daggamle kyllinger!
Sådan plejer vi at gøre:
Vi henter kyllingerne, sætter dem i en kasse (uden mad og vand, det behøver de ikke endnu, da de har næring med fra blommesækken) med f.eks. en arkitektlampe over, så de ikke fryser. De skal have omkring 34 grader hvis de klumper sammen, er det for koldt, de skal helst være jævnt fordelt i kassen, så er temperaturen god.
Om aftenen når hønsene sover godt, lirker vi kylingerne ind under hønen, og tidligt næste morgen går vi ud og checker, om det ser godt ud.
Nogle "begynderhøns" kan blive lidt forvirrede over alle kyllingerne, men som regel er de bare tilfredse med dem...
Sørg nu for, at kyllingerne har adgang til vand og mad sørg for, at de ikke kan drukne i vandbeholderen. Vi plejer at give dem en blanding af fjerkræstartfoder (kan fås økologisk), knust havregryn og fuglefrø.
God fornøjelse med dem lån evt. "Høns i baghaven" af Steen Larsen på biblioteket og læs mere. Den er rigtig god!
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2009 kl. 10.08
Hvis de ikke har ligget i 3 uger endnu, så køb et par redeæg og lad dem ligge på dem hvis de ikke har ligget længe nok, kan man ikke være sikker på, at de er klar til kyllinger endnu.
Skrevet af: Hanne Svenning, 20. oktober 2009 kl. 10.39
Kan du fortælle hvordan man tager indvoldene ud,hvor skærer man op,og er der ikke noget om at man skal passe på ikke at skære hul der hvor hønse bæet er.
Hilsen Hanne.
Skrevet af: Sophie, 20. oktober 2009 kl. 11.19
Jeg har brug for et råd. Vi har fået 4 høns som nu er ved at være lidt mere end ½ år. De kan ikke finde ud af at gå ind i deres hønsehus og er desværre ikke særlig tamme, så det er lidt af en procedure at fnage dem hver aften og sætte dem på pind. De sætter sig op i et æbletræ og sover! Og der kommer ingen ÆG! Hvornår kan jeg forvente det?
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. oktober 2009 kl. 11.35
Hej Sophie -
du kan nok først regne med æg engang i februar/marts, når de ikke er startet nu. Almindelige store høns begynder som regel at lægge æg, når de er mellem 5 og 7 måneder, men ikke så sent på året som nu.
Vi har også haft høns, der sov i træerne, men de holdt op med det, da det blev for vådt og koldt, så måske skal I bare vente på det. Men det er ikke helt almindeligt, at de ikke kan finde ud af gå ind i hønsehuset det plejer at lykkes, når de har boet et nyt sted i 34 dage. Fodrer I inde i hønsehuset?
Mvh
Anja
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. oktober 2009 kl. 11.37
Og hej Hanne -
det er svært at forklare men du har ret, det er ikke godt at få skåret hul på tarmen.
Det både stinker og kan ødelægge kødet...
Prøv at låne Steen Larsens bog Høns i baghaven på biblioteket. Der er tegninger af, hvor man skal skære.
Mvh
Anja
Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 20. oktober 2009 kl. 22.42
Jeg har gode erfaringer med at fodre mine høns samtidigt med at jeg siger en lyd der altid er den samme. I mit tilfælde siger jeg pulle-pulle -pulle (flere gange) Når jeg har gjort det i et stykke tid, så ved/tror hønsene at der kommer dejlig mad når denne lyd siges. Hvis jeg ønsker at hønsene skal komme tilbage til hønsegården midt på dagen(før de ellers selv efter egen rytme ellers ville gøre det), så siger jeg bare den lyd hvorefter de fistrer lystigt efter mig ind i hønsegården. Og...voila'aller er hvor de skal være efter mit ønske. Det samme gør min kat som kender mit pift, og ved at nu vanker der dejlig mad.
Skrevet af: Majbrit, 24. oktober 2009 kl. 17.33
Pluk slagtehønsene fra pinden tidligt om morgenen før de står op. Så er de nemme at fange og har selv tømt tarmen.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 22.17
Hej Majbrit
Hvad fodre du dem med og går dine høns frit? Jeg har hørt at det kan have en stor indflydelse på smagen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. oktober 2009 kl. 7.35
Enig vi står også tidligt op og slagter. Så når de næsten ikke at opdage, hvad vi har gang i, og det giver ikke panik i hønsegården!
Skrevet af: Hanne Svenning, 31. oktober 2009 kl. 11.13
Tak til jer for de gode råd om udtagning af indvolde på høns,vil prøve at låne bogen på biblioteket, og rigtig godt det med at fange dem om morgenen.
Hilsen Hanne...
Skrevet af: Majbrit, 2. november 2009 kl. 9.01
Til søren duun
Nej hønsene går ikke frit, de er i lukket voliere. De får kornblanding, tilskudsfoder, skaller, ukrudt og rester at spise. Det er dværghøns og når de blir slagtet er de så gamle at jeg ikke vil spise dem.
Skrevet af: Søren S Duun, 2. november 2009 kl. 12.48
Ok, jeg selv har 5 stk silkehøns, hvoraf de 4 er blevet skruk. Jeg lader dem derfori fred og håber at de ændre mening. Mine får økologisk hønseåiller og rester fra husholdningen. Desuden spiser utrolig meget græs.
Skrevet af: Søren Enevoldsen, 8. december 2009 kl. 20.30
Hejsa.
Jeg har én 4 mdr. gammel hanekylling og to på ca. 2 ½ mdr., som mine høns har ruget ud. Da jeg bor i et rækkehus, så er det udelukket at beholde dem, og den ældste er efterhånden blevet rigtig god til at gale ;-)
Hvis nogen er interesseret i en flot hane, ja så er I velkommen til at kontakte mig.
Jeg er relativ ny i det med at have høns og har nydt og lært af denne fine udveksling af erfaringer.
Hilsen Søren Enevoldsen
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. december 2009 kl. 20.51
Hej Søren -
fedt billede!
mvh
Anja
Skrevet af: Daniel Nørholm, 10. december 2009 kl. 19.31
Vi skal til til at have høns for første gang. ville bare vide om der skal være en hane, før de lægger æg. de skal lægge æg også i fryseren. vil dog også gerne vide hvordan man tager indvoldende ud, jeg har hørt at man køre en kniv rundt i halsen. også skærer man et snit fra røven og lidt op på maven.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 10. december 2009 kl. 19.36
Ingen hane er nøvendig for at få æg.
Angående opskæring kan du finde hjælp længere oppe i denne tråd.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. december 2009 kl. 19.59
Hej Mads .
Du behøver ikke at have en hane , for at få æg . Det er som regel kun dem , der udstiller med dem , der har en . Ofte giver hanen for meget larm og hvis ikke man bor lidt isoleret, kan man risikere vrøvl med naboerne . Jeg selv har ingen hane , af samme årsag
Med hensyn til at holde høns findes der flere gode bøger , af Jørgen Liljensøe og mange andre forfattere . Men det at slagte høns er ikke så godt illustreret og du skal nok en tur på biblioteket .
Hvis jeg søger på "hønseslagtning" får jeg en masse hjemmesider, men ingen billeder . Men søger jeg på slaughter of chickens (slagtning af høns) kan jeg finde nogle film på www.youtype.com men hvor gode de er ved jeg ikke .
Skrevet af: Søren S Duun, 10. december 2009 kl. 20.14
Der ligger en beskrivelser lidt længere oppe, ved Hans Åge over ,hvordan man slagter dem og dem kan du også finde i Liljensøes bøger, men hvis du ikke har mod på det vil jeg foreslå dig at spørge på den lokale hønseforening om ikke du må kigge dem over skulderen, når de skal slagte høns . Så kan du bedre blive opmærksom på arbejdsgangen .
Jeg selv har lært at slagte kaniner ved både at have læst bogen "kaniner til husbehov" og været med en avler (som ikke selv kunne lide at slagte dem) og set hvordan det skal gøres . Nogle mennesker lærer det aldrig og andre besvimer når de ser det .
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. december 2009 kl. 20.52
Jeg kan kun anbefale, at man - i stedet for at læse sig til det - får fat i en, som har slagtet før, så man kan lære at aflive dyret, uden at det lider.
En ting er, at man kan komme i konflikt med Dyreværnsloven - hvis det ikke bliver gjort ordentligt, er det dyrplageri, og begge dele er noget snavs!
Jeg kan stadig huske, da jeg for snart mange år siden som ligeflyttetpålandetkøbenhavner skulle slagte min første kylling - der var jeg glad for, at vi havde allieret os med en lokal bonde! Det var noget grænseoverskridende og helt sikkert en ting, som jeg aldrig lærer at nyde... Men nu havde vi jo taget en beslutning om, at det var slut med de stakkels, mishandlede industrikyllinger, så der var kun en vej!
Og der er slagtet mange kyllinger siden. Vi har produceret/købt vores egne slagtekyllinger i snart 20 år nu, så det er bestemt ikke os, der er med til at holde industriproduktionen oppe, hvilket er en rigtig rar fornemmelse.
Mvh
Anja
Skrevet af: Bodil Witt Dahlin, 26. december 2009 kl. 13.49
Hej
Jeg har haft fritgående dværghøns og en hane i flere år, som har et lille hønsehus, som de ikke gider lægge æg i ... det er meget lille ... de har lagt æg, hvor de havde lyst osv. Nu er jeg, som så mange andre, klar til at lære at opdrætte slagtehøns, så vi kan få noget ordentlig mad. Mit problem er, at jeg ikke helt kan gennemskue, hvordan jeg skal indrette det nye hønsehus i stalden for både at tilgodese de gamle, som jeg gerne spise æggene fra, og slagtekyllingerne, som vi vil spise. Hvis jeg køber daggamle, skal de vel gå i et bur under varmelampe? Jeg har læst adskillige bøger, men ikke kunnet finde noget om dette. Har I nogle forslag? :-) vh Bodil
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. december 2009 kl. 16.36
Hej Bodil -
jo - de skal have varme i starten. Efter den første uges tid med ca. 34 grader, skal der trappes gradvist ned, indtil de alt efter vejret kan undvære varmen efter ca. 5 uger, når de har fået fjer.
Vi har dem gående på omkring ½ m2 de første par dage og udvider arealet gradvist, til de ender med at have hele drivhuset (6 m2) til rådighed, og hvis det er varmt ude, får de lov til at komme ud på et lille stykke efter en uge eller to. Men jeg kan ikke beskrive alle detaljer fyldestgørende her - har du læst Steen Larsens Høns i baghaven?
Vi plejer at have æghønsene og slagtekyllingerne hver for sig, så er det lettere at styre foder og varme. Vi har et lille drivhus med omkring 50 m2 gård uden om, som kyllingerne bor i, og de store høns har et lille sovehus og omkring 300 m2 gård at hygge sig i. Så jeg ville nok lave en kyllingeafdeling i hønsehuset - med adgang til udearealer efter et par uger, så de kan komme ud og få noget grønt. For resten - de kan spise fintklippet græs, allerede når de er få dage gamle. Og bænkebidere er et stort hit!
mvh
Anja
Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. december 2009 kl. 20.01
Et lille fif, hvis man har daggamle kyllinger under varmelampe. Sæt lampen så tæt på gulvet at der er for varmt lige under den. Kyllingerne vil så lægge sig i en ring rundt om lampen, hvor de selv føler det behageligt. Samtidig undgår man at de klumper og kvæler de nederste. Lampen må selvfølgelig ikke kunne sætte ild i noget.
Mvh. Hans
Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. december 2009 kl. 20.15
Der var en ting mere. Man skal passe lidt på med afklippet græs. Det må ikke være for langt. Kyllinger kan ikke bide afslået græs ud i mindre stykker. De sluger det helt, og det kan gå så galt, at det sidder i halsen og kan hverken komme op eller ned. Det bedste er at give dem en græstørv. Så bider de selv græsset af, og samtidig splitter de tørven i atomer ( god beskæftigelse ). :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. december 2009 kl. 20.47
Enig i begge dele!
Det kan ses på billedet, at de ligger i en fin ring uden om lampen - og som jeg skrev, skal græsset selvfølgelig være fintklippet.
Vi giver dem også en græstørv, når de er nogle dage gamle, og det er knaldgod underholdning at sidde og se på, hvordan de splitter den ad! Og skulle der gemme sig en orm i den, bliver der straks dømt "ryllerally", hvor de skiftes til at styrte afsted med byttet i næbbet og alle de andre i hælene - det er bedre end alverdens fjernsyn...
Skrevet af: Nanna Keinicke, 5. december 2011 kl. 12.44
jeg har desværre ikke et svar til dig men måtte skrive troede vi var de eneste der havde høns inde vi har så 2 der er købt som æg da vi prøvede at sætte alle 4 ud (der var 4 æg dengang) mistede vi 2 på 14 dage så nu bor de inde for vi nænner ikke at miste dem også. hvordan har du fået din kylling til at komme helskindet ind i den nuværende flok?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Høns