Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. februar 2014 kl. 20.25
Hej
Langs nordsiden af vores hus har vi en halv meter bed med vinca, som er gået ud og skal erstattes af andet. Mens vi venter på at det dækker jorden helt, bliver vi beriget med kattelort - og vi har ikke nogen kat selv. Der er åbenbart herligt sandet og tørt. Hidtil har jeg smidt grangrene og troldhasselgrene også bag ved nogle buske op mod muren. I dag har jeg fældet nogle buske og skal nu have dækket jorden så den ikke er tiltrækkende for katte. Kan jeg lægge et tykt lag flis for at undgå at blive offentligt kattetoilet?
Jeg har ikke noget imod katte, så længe de besørger hjemme :-)
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 27. februar 2014 kl. 21.32
Hej Ingeborg
Et godt lag flis vil helt sikkert løse dit problem.
Jeg har rigtig meget flis i min have samt to glade katte, og de bruger kun flisen til at sole sig på.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 28. februar 2014 kl. 6.57
Hej Ingeborg,
Til gengæld vil du sikkert blive drevet til vanvid af solsortene, som splitter flisen ad og spreder den ud over fliserne i jagt på spændende ting og sager under flisen... :-)
Elsebeth
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. februar 2014 kl. 7.02
Man må næsten håbe, at kattene vælger flisen som hyggested - det vil begrænse solsorteroderiet :)
Skrevet af: Linda H., 28. februar 2014 kl. 14.30
Herhjemme laver kattene også i barkflisen...
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 28. februar 2014 kl. 16.26
Appelsinskræl holder kattene væk. Det kan være, at du skal strø lidt af dem under barkflisen. Eller bare rive en masse appelsinskræl og strø det ud over barkflisen. Så kan det ikke ses, men lugtes.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 28. februar 2014 kl. 16.28
Hvis du er heldig, kan solsortene heller ikke lide lugten af appelsin. Hvis det virker - og så må du godt lige lade os det vide - skal du nok forny appelsinskrællen en gang om måneden eller noget i den retning.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 28. februar 2014 kl. 17.55
Hej Ingeborg
Jeg har som sagt RIGTIG meget flis, da vi har en meget stor have: Flisen ligger i et 2 m bredt bælte omkring hele grunden. Flisen er indrammet af træer på den ene side og bøgebæk på den anden.
Jeg har aldrig oplevet, at flisen er blevet rodet rundt af hverken solsorte eller andre dyr. Hos mig fungerer flis.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 1.36
Nu har jeg ikke flis men en grusbunke, som mine katte tidligere har brugt som wc. Men nu ruller de sig bare i den.
Jeg bliver meget ærgerlig over at høre, at andres katte generer for, det er ikke derfor, man har kat. Jeg er træt af naboens høns, der laver støvbade i mit bed med geranier. De har skrabet juleroser, hyacinther og andet ihjel.
Jeg deponere kattegrus i haven (bæ og tisklumper er fjernet), også går de dér.
Til gengæld: tager mine katte mosegrise- især fra naboen. Så, noget for noget.
Jeg holder meget af katte, men de skal ikke genere andre mennesker. Jeg fodrer også fugle- hvis kattene fanger nogen- er de syge/svækkede og ville gå til alligevel. Bare, hvis nogen fugleelskere tror, at naboens kat er skyld i, at de ikke har fugle.
En fuglevenlig have skal have buske/træer og vild natur (ukrudt). Alt andet en kun en græsplæne!
Mvh
Pinny
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. marts 2014 kl. 10.37
Hej Tine
For et par år siden havde vi en nabo, som kun var hjemme om natten. Til gengæld var deres katte hjemme hele dagen. Nogen nytte gjorde de vel også, men det blev simpelthen for meget med alt det kattelort - afdækning af havemøbler osv. På en eller anden måde har vores have tiltrækning af katte. Vi har 2 gange måttet have fat i Falck for at fjerne syge katte, som vi ikke kunne skræmme væk, da de søgte tilflugt på vores terasse. Falck folkene var i fuldt "krigsudstyr".
Jeg prøver med appelsinskræller - klipper masser af grene i stedet for flis. Det er jo kun nogle få kvadratmetre det drejer sig om.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. marts 2014 kl. 10.39
Ps. Jeg glemte at skrive at naboen havde 10 ! katte og at der blev flere og flere.
Ingeborg
Skrevet af: Bente Poulsen, 3. marts 2014 kl. 11.05
Hej, jeg har 4 racekatte og jeg kan helt tilslutte mig det, at katte ikke bryder sig om lugten af appelsin. Faktisk tror jeg nok det er giftigt for katte, især det der sidder i skrællen. Mine katte går, når vi skræller appelsiner.
Vore katte er indekatte, med fri adgang til en pænt stor løbegård, både for kattenes egen sikkerhed, men så sandelig også for vore naboers skyld.
Dette mest for at sige, at jeg er spændt på, om forsøget lykkes ; )
Skrevet af: Tine Horsum, 29. maj 2014 kl. 18.40
Appelsin mm: Man kan i Matas og på apoteket købe citrusolie, der er koncentreret form af de æteriske olier, der findes i skrællen.
Man kan komme et par dråber på en lille klud, og sætte den op på en pind (som et lille flag). Det skal nok fornyes jævnligt, men jeg er ret sikker på, at det vil virke- og det er måske ikke kønt, men det er appelsinskræller/kaffegrums heller ikke.
(Mht til de nævnte æteriske olier, så findes, der rigtig mange slags- og et par dråber i karbadet, kan gøre en til et nyt og bedre menneske. OBS: Det duer IKKE for allergikere! Eller for folk med tendens til allergi! )
Også dufter det nok bedre end Hjortetaksolie... Der nok også kan bruges, men jeg vil frarråde det.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Katte og flis-