Skrevet af: Lasse Nielsen, 26. februar 2014 kl. 13.26
Jeg er i gang med projekt fisk i haven, og har tænkt mig at købe nogle fisk ind fra www.plantorama.dk/ - er der nogle der har nogle gode begyner guides?
Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2014 kl. 17.35
Det kommer an på- hvor stort/dybt- og hvilke fisk og planter, du vil have.
Jeg vil ikke anbefale de der små plastbassiner, der er for små. Skal du have guldfisk eller andre karpefisk, så husk de bliver gamle og meget store- og er flokfisk. Bassinet skal være dybt (frostfri dybde over 1 meter)- ellers skal fiskene i akvarie vinteren over.
Husk også børnesikring! Det er helt forfærdeligt hvis et barn drukner i havebassinnet...
Der er flere løsninger på bassinets udformning, og om man vil bruge folie og sand- eller støbe beton med armering.
En fiks løsning på dybden som er børnesikkert, har jeg set i et gammelt nummer af "Haven"- her bruges drænrørs ringe stablet op på klodser i mellem ringene= adgang for fisk og dybde- og på "låget" planter.
Desuden kan man lave "terrasser" og så plante forskellige sump og vandplanter.
Der skal som regel en form for rensning til (de der lysfiltre er gode) og iltning, så husk at der skal trækkes strøm til- og at der forbruges strøm!
Men emnet er rigtigt omfattende! (Selv er jeg nu ikke nået længere end til en paddedam- for tudser og den slags)
Og så kan man opleve: fiskene formerer sig eller at fiskehejren/naboens kat synes, det er et godt sted at fange sin mad!
Pøj pøj med det!
Her står der meget godt: www.thybo.net/vand/vandraad.htm
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2014 kl. 17.55
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fiske i haven.