Skrevet af: Peter Sindrup, 7. december 2013 kl. 0.22
Jeg ville høre om det er nødvendigt at have en hane til at holde orden i hønsegården, eller om det er en skrøne?
Jeg vil også gerne høre om høns hvor meget varme høns har behov for om vinteren. Et er lukket hønsehus nok, eller skal der være varmelamper m.m.
På forhånd tak
Peter
Skrevet af: Lis P., 7. december 2013 kl. 7.12
Peter det er en skrøne, mange har hønshold uden hane, mange som bor i byerne må ikke have hane, jeg kender mange som har høns, men igen hane, bl.a min datter har høns uden hane, jeg har selv høns hvor der ikke er hane mellem, jeg har også en flok hvor der er 3 haner, men det er en høne der bestemmer.
Det med en hane er mere fordi hvis folk selv vil lave kyllinger at man har brug for en hane.
Hilsen
Lis
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. december 2013 kl. 8.59
Som Lis skriver, kan man klare sig uden en hane, hvis man bor et sted, hvor det ikke er muligt :)
Og hønsene behøver ikke ekstra varme om vinteren - bare et hønsehus uden træk, så klarer de sig fint!
Skrevet af: Peter Sindrup, 7. december 2013 kl. 9.28
Tak for svar de damer.
@Anja - det ville være _muligt_ at have en hane. Blot er vi ikke interesserede i at blive vækket ved solopgang (om sommeren) :-)
Skal der stadig lukkes af om natten om sommeren, eller kan man der godt forsvare at lade døren/lemmen mellem hønsehuset og hønsegården være åben døgnet rundt?
Er der nogen der ligger nogle gode bud på "indretning" af et hønsehus?
Peter
Skrevet af: Lis P., 7. december 2013 kl. 10.31
Peter du kan købe en automatisk lem til dit hønsehus, og så skal du lade være med at have vinduer i dit hønsehus, ellers skal du lave skodder der kan lukkes så der ikke slipper lys ind, isoler dit hønsehus, jeg kan sove for åben vindue om sommeren selvom jeg bare 15 m fra mit vindue har hønsegårde
Jeg lukker altid for mine høns der findes flere slags rovdyr som elsker en lille høne midt på natten
Skrevet af: Peter Sindrup, 7. december 2013 kl. 13.40
Hej Lis
Tak for dine svar. :-)
Et par spørgsmål mere hvis jeg må?
Hvorfor må der ikke komme lys ind i hønsehuset?
Er isoleringen for varme eller støj?
Lader du hønsene komme udenfor også om vinteren?
Der er en løbegård, der er helt lukket med hønsenet, både på siderne og taget, så der er ingen fare for at ræven kommer og napper hønsene også selv om de er ude.
På forhånd tak
Peter
Skrevet af: Lis P., 7. december 2013 kl. 14.16
Hvis der er lyst i hønsehuset galer hanen.
Isoleringen dæmper hvis hanen galer, , så er du også sikker på at det ikke trækker ind til hønsene, men isoler du skal du lave så der er udluftnings muligheder det kan man lave med et par dimser til alm udluftning i huse.
ja mine høns kommer ud om vinteren, jeg har overdækket hønsegård, lidt p.g.a af da der var fugleinfluenza, jeg bor tæt på Randers ned til Gudenåen hvor der er mange fugle som trækker. Så min hønsegård er altid tør, noget andet er jeg har silkehøns som ikek har fjer som alm. høns men dun og de bliver så våde når det regner.
Mikkel graver altså nedenunder hvis han vil have en høne til natmad, jeg tænker også mere på måren/mink som i en blodrus kan udryde en hel hønsegård bare fordi de nu engang er der.
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. december 2013 kl. 16.05
Peter - har du været inde på www.fjerkrae.dk/?
Der er masser af hønsekyndige folk der - og ikke mindst anvisninger på at bygge hønsehus, indretning og alt det, som du kan bruge :)
Hvis der er god udeplads, behøver hønsehuset ikke være ret stort. Mine sover og lægger æg i deres og ellers ikke andet. Men det er en god ting med et overdækket stykke, hvor de kan være, når det regner eller sner. Mit hønsehus er hævet, så der er plads til dem nedenunder - der er altid dejlig tørt.
Og jeg lukker også om natten hele året rundt - har haft rævebesøg én gang, og det er ikke ret sjovt...
Skrevet af: Mette Lund, 7. december 2013 kl. 18.07
Hej Peter
Jeg har selv 7 høns og ingen hane. Da vi fik 3 nye høns til vores allerede etablerede hønseflok blev de nye høns kanøflet rigtig meget i et godt stykke tid, det ville en god hane have kunnet afværget.
I perioder, hvor vi har haft travlt har vi haft åbent mellem vores effektivt indhegnede hønsegården og hønsehuset uden problemer. Men du skal være klar over at høns står op med solen og de kan næsten larme lige så meget som en hane! Derfor er vores hønsehus mørklagt om sommeren.
Hvad angår varme er det vigtigste at hønsene ikke får træk og at der er adgang til vand. Sidstnævnte kan klares med en drikkebeholder med varmelegeme i bunden.
Mvh Mette
Skrevet af: Peter Sindrup, 7. december 2013 kl. 18.11
Ja, hvad ved en (semi)byboer om høns? Ikke meget, som det kan forstås ... :-)
Tak for gode råd. Kikker videre på www.fjerkrae.dk/
Peter
Skrevet af: Freya Grossmann, 7. december 2013 kl. 20.39
Jeg synes også de her har lavet en god oversigt over hønsehold: www.hønsegården.dk/salg-af-honsehuse.htm
Ordsproget "at gå i seng med hønsene" kommer af, at høns indretter deres liv efter lysforholdene. Industrikyllinger - konventionelle - har lys hele døgnet, så æder de mere og vokser hurtigere. Omvendt: når de skal fanges til slagtning, slukker man lyset, for så sidder de stille.
Se øverst til højre under "alt om høns".
Skrevet af: Anonym bruger, 1. april 2014 kl. 0.29
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lise D, 1. april 2014 kl. 9.30
Jeg er nybagt hønseejer med en skøn hønseflok af hhv. spidstoppede apenzeller, brune italienere, orpington og brahma'er i alt 15 stk.
Jeg har netop opdaget at jeg ikke har bare én med hele to haner. Ham jeg købte som skulle være eneste hane er en slot stor Brahma (at der så er sneget sig en brun italierner med var en fejl, men e går fint så han får lov at blive)
Hos mig er det uen tvivl en af hønerne der så absolut bestemmer og regerer!
Jeg oplever ikke larm og er endnu ikke blevet vækket af hanegal.
Mit hønsehus er dog isoleret og jeg har invisteret i en automatisk åbne/lukke lem fra Thisted-Amerika og den ER virkelig alle pengene værd!
Jeg har timet lemmen således den åbner kl. 8 alle dage... Jeg har ikke skærmet vinduerne da jeg mener høns også har ret til både sol og d-vitaminer ;-)
Som inspiration til indretning vedhæfter jeg lige et billede af huset før et blev tager i brug.
Pga. race valgene har jeg sidepinde fra 30 til 120 cm. højde da nogle af racerne ikke kan flyve. Den laveste pind ses ikke på billedet.
Det er virkelig en kæmpe fornøjelse at holde høns inkl. haner ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 1. april 2014 kl. 10.09
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. april 2014 kl. 10.26
Super-luksushønsehus :) Og ja - det er så hyggeligt med høns!
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2014 kl. 18.57
Ja - FLOT!!!
Tænkte først på en sauna, indtil jeg fik set siddepindene.
Skrevet af: Lise D, 1. april 2014 kl. 20.07
Haha ja det er mit fine hønsehus ala finsk sauna look. Huset er lavet af alverdens rester fra mit hus-renoverings projekt :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 1. april 2014 kl. 20.23
Skrevet af: Mogens; E., 1. april 2014 kl. 20.33
Respekt Lise.
Det var dog vildt flot. Med parketgulv og termoglas. Der mangler bare nogle silkepuder og en kongekrone på døren.
Hvordan tiltaler du hønsne. drille
Skrevet af: Anonym bruger, 2. april 2014 kl. 16.10
Skrevet af: Anonym bruger, 2. april 2014 kl. 16.15
Skrevet af: Mogens; E., 2. april 2014 kl. 19.41
skit-pyt, meningen var god nok.
Man kan redigere alle andre steder.
Skrevet af: Søren S Duun, 2. april 2014 kl. 23.21
Mens vi er ved hønsene...hvornår kan man kende hanerne fra hønsene ?
Jeg er godt klar over at når de haler og har fået hanespor, at så er det håner. Men er der andre tegn man kan se efter.
Skrevet af: Tine Horsum, 3. april 2014 kl. 1.44
Vækning ved daggry?!
Min genbo's vanker rundt om mit hus 2-3 gange om dagen, og galer for hver tredje meter eller sådan. Så nej, de er kun irriterende, hvis man går i haven og vil nyde fuglesangen- eller sover til middag med åbne vinduer. Hun har også kun tre haner, og med de tre dværghøns (som er rigtig søde!) nok 4.
Jeg må gerne jage dem hjem, hvis det er, hun mener høns æder ukrudt og det må de helst gøre hjemme. Men min have (og vildfuglefrøet) er altså mere interessant...
Jeg er ikke så glad for hanegal (eller når de laver støvbade bag mine espalierpæretræer), men høns er også lidt hyggelige (og dumme), og på landet må man leve med den slags.
Jeg vil dog ikke selv have nogen, jeg har det ikke godt med tanken om at slagte dem (og tage dem ud)- også kan jeg ikke ret godt lide kylling, og de æg vi fortærer er i ret små mængder (økoæg).
Men pøj pøj med dit hønsehold!
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 3. april 2014 kl. 9.20
Skrevet af: Anonym bruger, 3. april 2014 kl. 9.35
Skrevet af: Lise D, 3. april 2014 kl. 10.33
Frank Chr.
Kan du uddybe din kommentar:
"..men der mangler dog noget "bekvemmelighed" så selv de ikke flyvende kræ kan komme højt på pind.
Samt en indretning der bestemt er et must i et hvert hønsehjem. Men det har du sikkert allerede nu fundet ud af (smiler).."
Efterfølgende skriver du et "gødningsbræt og en hønsestrige"?
Tænker du jeg skal have en stile eller to fra "pind til pind"? I følge min hønse-puscher så kan de tunge Brahma'er ikke lide at sie på pind og max 20-30 cm. over jorden. De store jeg har sover i hhv. redekasserne og på gulvet (der seævfølgelig har et tykt lag spåner)
Gødningsbræt..? Ehhh? Beskriv venligst for en grøn hønse-ejer?
Jeg har i dag fundet dette tip som jeg er synes er genialt og klart skal prøves.
Skrevet af: Lise D, 3. april 2014 kl. 10.34
Mogens:
De tiltales ofte som "deres kongelige højheder" ;-) og lever det gode liv med flækkee kerner, majs og vindruer.
Silkepuderne er skiftet ud med hø og spåner men kongekronen på døren - dét skulle jeg måske tage til mig :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 3. april 2014 kl. 12.25
Skrevet af: Anonym bruger, 3. april 2014 kl. 15.19
Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2014 kl. 2.04
Kære Frank
Mine naboer/genboer har hunde/høns- og jeg har katte.
Hvis du kunne se de blikke mine ene kat sender hønsene, (MIG HAVE!), så ville du være mere nervøs- på hønsenes vegne. :-)
Dværghønsene har deres egen flok, og de synes (ligesom kattene), at jeg er i haven for, at de skal have det sjovt! De er lidt hyggelige- på den led.
Jeg har snakket med alle mine naboer, og alle mine katte er neuterede, for de forsvandt (også neuterede), og det blev vi noget paranoide over.
Men altså, jeg lever med høns, de lever med mine katte, som tager mosegrise og markmus- og den slags. Hvis de tager en fugl- er den syg/svækket eller for ung. Og små fugle er her i verden fordi, Moder Natur er en dum kælling.
(Jeg har lige opsat to mejsekasser- og læst alt, hvad man ikke må. Nå: Mine forældres hus var pudset med et par huller i pudset, der var et par blåmejser, der syntes hullet i muren, ved en trætrappe- og med folk der gungrede op og ned og smækkede med hoveddøren, og hund og kat- opfostrede unger 50 cm fra døren).
Så det med fred og ro- er vist ret relativt! :-)
Mvh
Tine
Og når og hvis, jeg jager hønsene hjem, så vifter jeg med et tæppe og siger en høj lyd bare så de går. De skal jo ikke køres over/dø af skræk.
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2014 kl. 8.53
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2014 kl. 9.09
Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2014 kl. 19.29
Katte og fugle:
Det er nok meget forskelligt, hvad de har lært af deres mor, og det kattene selv lærer sig. Rotter må de selv lære at tackle fx.
Jeg konstaterer bare, at jeg med (11 eller flere katte) har flere fugle i haven- end min nabo, der er ved at lave sin have om til park (store træer og græsplæne).
Min "Temperede jungle"- er mere frodig end en græsplæne.
Men nu afleverer mine ikke byttet på måtten, det tages ind ved madskålene og ædes- eller leges med, heldigvis er det for det meste dødt. Ellers bliver det bare ædt ude.
Vi har et par gange haft fugle inde (en ung svale og en spurv), men de var selv fløjet ind, og nogen af mine katte kan- næsten flyve... (Jeg flyver i hvertfald ud, jeg er fobisk ræd for flyvende kræ indendøre!).
Ja, mine er naturhærgere, de fanger også græshopper, og en elsker edderkopper. (dem er jeg også lidt fobisk med).
Katte har været i DK siden jernalderen, og Moder Natur er en dum kælling.
Der er lavet en beregning på stære: Hvis alle stære overlevede og forplantede sig- ville man i løbet af forbløffende få år, står i stære helt ud til Pluto. (ikke århundrer kun decennier)
Så det.
Nogen katte er mere rovdyr end andre, mine tager ikke hermelin, duer eller fasaner og harer. Nogen gør! Men er det et problem? Og at dyrearter er truede i naturen- er nok mere homo sapiens sapiens skyld- end felis silvestris catus' skyld.
Vi har indført rotter, geder og svin- og katte ret mange steder, hvor de er skadeligere- end i dansk natur!
Mvh
Tine- undskyld jeg røg på kæphesten!
Fasaner er indførte pga jagt.
Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2014 kl. 19.36
Nå, nu blev det lidt for katte vs kattehadere seriøst- altså mig!
Her er katten og hanen forresten! ;-D
Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2014 kl. 22.07
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. april 2014 kl. 8.00
Se hvad min kat gjorde... (Håber billedet kommer med).
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. april 2014 kl. 8.01
Der er nu noget klinisk præcision over det synes jeg. Bemærk lårbensmusklen og hjertet.
Skrevet af: Tine Horsum, 6. april 2014 kl. 18.46
Uff! Det billede bringer minder om "Stæreungeobduktionen"- foretaget midt på mit stuegulv, den var nydeligt taget ud, og hjertet lå pænt ved siden af. Der er overraskende mange fjer på sådan en ung stær!
Normalt er mine katte ikke så klamme, udover museskindet i min seng, og "The green wobly bit"- som er i spidsmus (tror det er galdeblæren), der levnes.
Det er forresten også klamt at træde på en død mus.
Hvor jeg svedte angstens sved var, da min vildkat hjembragte et par hønsefødder til de små, indtil jeg så, de var skåret af. Ergo: dyret var slagtet. Hun havde før taget en ringdue, så jeg så lige for mig en rasende hob af naboer med høtyve og fakler!
Katte skal forresten være under 1 meter fra en fugl, for at jagten lykkes. Derfor sidder to af mine trofast ved brøndlåget, og er ved at få hold i nakken. Jeg lægger frø ud på det låg- og der hænger en fodeautomat lige over. Det eneste de har fanget her var desværre en drossel, men det var i en af de hårde vintre med sne og frost. Så fuglen var nok svækket.
Mvh
Tine
Skrevet af: Bent Nørgaard, 9. april 2014 kl. 12.24
Selvfølgeligt kan man holde høns uden en hane. Man kan også gå til koncert med høreværn på, eller se en film med bind for øjnene :)
Hønsene skal nok lægge æg. Nu er det her jo en økologisk side, så hvad med at lade naturen gå sin gang. Der kan komme kyllinger ud af det. Det er sjovt og spændende at følge. Og har man børn eller børnebørn, er der en gevinst mere.
Hvad så med naboerne? Det eneste "problem" jeg har haft var for fem år siden, da jeg hold op med at have høns. Man savnede hanen :) ps hold kun tunge racer af høns, store som dværg, da de ikke sige så meget som de lette racer.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. april 2014 kl. 20.08
Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. april 2014 kl. 22.42
Gætteleg.
Kunne det måske være denne slags høns. De er da næsten helt sorte ;-)
Skrevet af: Bent Nørgaard, 9. april 2014 kl. 22.46
Gætteleg. Det må være silkehøns, som du tænker på.
Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2014 kl. 6.13
Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2014 kl. 9.14
Skrevet af: Lise D, 11. april 2014 kl. 10.06
Ja til jer med hønsehold - araucana, grønlægger og kobberfarvet maran lægger de sjoveste i hhv. grønne og mærk brune/røde farver
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hønsehold uden hane?