Forum

Grønkål i større mængder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 9. november 2013 kl. 10.30

Mine høns elsker grønkål og jeg tror ikke at mine egne planter kan række til hele vinteren? Er der nogen der ved, hvor man kan købe rimelig billig grønkål ( det behover ikke at være top kvalitet).

Jeg bor i Nordsjælland.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. november 2013 kl. 11.45

Hej Mette.

Du kunne prøve at lægge mærke til, om der i området er landmænd, der har fodermarvkål i vildtstriber langs hegn og gærder. Det er fuldt så godt som grønkål.
Det er sikkert til at få billigt.

Mvh. Hans

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. november 2013 kl. 12.35

Hej Mette Lund

Ud over Hans Petersen's gode råd vil jeg lige gi' dig et par fif, som måske kan hjælpe med at holde hønsene forsynet med frisk grønt derudover:

Lad de øverste blade sidde på dine grønkålsstokke når du henter kålblade. Grønkål sætter nye blade i det aller-tidligste forår, hvor der også kan findes nye friske skud af nælder, skvalderkål, hønsegræs og ramsløg.
Har du skorzonerødder i haven kan du lade dem overvintre - de vil også give friske grønne skud allerede i slutningen af februar eller begyndelsen af marts.

Hønsene kan godt lide at pille marven ud af kålstokken, hvis man flækker den. Det går let hvis stokken med en grensaks klippes i 15 - 20 cm lange stykker, som let flækkes med en solid kniv eller en lille økse.

Andre former for kål kan også bruges - når kålhovedet er høstet kan man lade resten af kålstokken stå. Mange af dem vil sætte friske skud i bladhjørnerne - der udvikles ikke brugbare kålhoveder og det ser måske lidt "vildt" ud. Men det virker som grønt tilskud til høns - og man kan jo også selv få lidt tilskud til sin salatskål på den måde..... :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 10. november 2013 kl. 9.43

Tak for hjælpen. Jeg giver ikke hønsene al kålen på en gang, men de tager godt fra og fik desværre raseret et af mine kålbede før jeg nåede at stoppe dem!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ilse Bech, 10. november 2013 kl. 17.10

Lone, det var nogle gode ideer ang grønt om vinteren, der er nogle ting jeg skal teste til mine høns til vinter. Især den med marv i grønkålsstokken👍

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 17. marts 2014 kl. 21.45

Grønt til høns behøver jo ikke lige netop have den farve. Mine slughalse har fået hvidkål, æbler, modne pærer, en håndfuld frosne solbær (tøer hurtigt op), kinakål, bladselleri, de sidste frosne tomater som kom i fryseren, da sæsonen sluttede.
Jeg hakker det hele, så det er på størrelse med majskorn, så der ikke er noget spild. Det bliver spredt i hønsegården, og der går et par timer med at finde det hele.

Og så tørrede jeg rønnebær, aronia, sargentæbler og tjørnebær. Bærrene blev spredt ud på aviser i fyrkælderen, og da de var tørre, hældte jeg dem i gamle strømpebukser og hængte dem op. De holdt udmærket og var et godt supplement.

I efteråret var hønsefavoritterne hakket palmekål, græsklip, samtlige krydderurter, majroe, bladbede og kålrabi. Det bliver der sået ekstra af i år.

Mine høns holder meget af afveksling, så noget nyt er altid velkomment i hønsegården.

Forøvrigt har de fået lov til at gå i haven og de tilgrænsende marker - lige til jeg i dag skulle fange en høne på vej til Langtbortistan. Hun gemte sig i går og havde været væk hele natten. Og forleden dag måtte jeg fange de 2 dværghøns og bære dem til hønsegården, da de andre høns var gået ind. Nu er det en tid bag net!

Nyt svar til emnet »Grønkål i større mængder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Grønkål i større mængder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider