Skrevet af: Eigil Hansen, 1. oktober 2013 kl. 20.42
For at forebygge et gåsebille angreb, er der nogen fugle eller dyr der spiser dem inden de får lagt deres æg i græsplænen.
Det ville da være bedre end at så græsplænen endevendt af fugle i efteråret.
Skrevet af: Mogens; E., 1. oktober 2013 kl. 21.22
Fuglekasser og mange buske og træer til fuglene kan hjælpe på problemet. Gåsebiller har det bedst i tør, sandet jord.
Man kan et par gange om året lægge et lag af muld eller kompost ud over græsplænen. Dette vil holde på vandet og dermed ændre jordforholdene så meget, at det ikke længere ar attraktivt for gåsebillerne at lægge deres æg der. Over en kortere årrække vil jordforholdene i haven blive ændret så meget, at gåsebillelarverne ikke længere kan leve der. Dette er den eneste længerevarende løsning med gåsebiller, så man kan få sig en flot grøn græsplæne.
Skrevet af: Eigil Hansen, 1. oktober 2013 kl. 22.55
Ja okay tak for svar, jeg har læst dette tidligere, jeg vidste bare ikke om fugle spiser gåsebillerne, hvis det kun er larverne er det jo ikke så godt som inden de lægger æggene.
Skrevet af: Lene Skelmose, 2. oktober 2013 kl. 12.08
Vi har masser af gåsebiller i græsplænen uden at det på nogen måde skader græsset. Det første år vi havde angreb tænkte jeg HJÆLP - nu ødelægger de det hele. Men intet skete - udover at fuglene holdt fest og havde masser af mad til deres unger, når billerne dukkede op. Vi har ikke oplevet at fuglene er gået efter larverne i plænen. Så vi har sluttet fred og ser billerne som et underholdende fænomen.
Det kunne være interessant at høre andres erfaringer med gåsebiller. Måske er det noget helt andet fuglene går efter. Stankelben? Det kan være at løsningen på problemet er den samme, men ingen grund til at se sig gal på de forkerte.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2013 kl. 19.41
Hvad med græsset højde? Er der nogle af jer ,der har erfaret at angrebet bliver større/mindre ved høj græs . Umiddelbart vil jeg tro at angrebet var mindre da fugtigheden er større . Omvendt ved lav græs . Græsset må også have et bedre rodnet når det er højt , at stå imod med .
Skrevet af: Freya Grossmann, 5. oktober 2013 kl. 8.46
Mon ikke nogle høns i haven også ville gøre kål på gåsebillerne?
Skrevet af: Lene Skelmose, 5. oktober 2013 kl. 10.19
Vores græsplæne må gå under betegnelsen "survival of the fittest". Efter hvad naboen fortæller er der aldrig blevet anlagt en plæne - så den består af hvad der kan gro her og tåle at blive slået - og det er græs, bellis o.a. Den er virkelig robust!
Vi har sandjord med meget vand i undergrunden - her er sjældent rigtig tørt ret længe. Plænen trænger næsten altid til at blive slået - så græsset er for det meste lidt højt.
Jeg tænker at plænen og gåsebillerne har tilpasset sig hinanden og fundet en fornuftig balance.
Skrevet af: Lene Skelmose, 5. oktober 2013 kl. 10.21
Hej Freja,
Vi har bygget hønsehus i foråret og jeg glæder mig til gåsebillerne. Så får hønsene virkelig en fest !
Skrevet af: Freya Grossmann, 5. oktober 2013 kl. 16.25
Her spiser katten stankelbenene, så han er også et nyttedyr!
Skrevet af: Ilse Bech, 5. oktober 2013 kl. 17.16
Vi har gåsebiller hver år, græsset ser ud til at være ligeglad. Ingen bare plettero eller anden synlig skade.vi har et pindsvin der æder af larverne om efteråret, måske hjælper det? I år har vi høns i haven for første gang, sikke et ædegilde der var da billerne kom, hønsene susede rundt hele dagen og spiste rigtig mange.
Så alt i alt har jeg ikke noget mod gåsebiller.
Skrevet af: Eigil Hansen, 11. oktober 2013 kl. 10.15
Ja ok tak for indlæggene, men det er fordi jeg passer en have i en børnehave, der har vi jo ikke høns osv. løbende omkring, og fuglene endevender om efteråret græs og der er meget mos, så store arealer ligner en pløjemark. Når jeg så skal i gang med havetraktoren, så ryger det ud med lige så meget jord som græs af udkasteren, det er så slem at man kan høre det på traktoren.
Så jeg må nok regne med at slibe knive hvert forår.
Det var jo lidt sjover hvis nogle ville æde billerne inden de lægger æg, det med høns ville jo være fint på privat grund.
Skrevet af: Jette Christensen, 25. maj 2018 kl. 10.38
kan gåsebiller også gå til angreb i urtehaven
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Gåseiller hvem kan spise dem.