Forum

Dyre ekskrimenter i have og køkkenhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. juli 2013 kl. 17.31

Hej.
Vi har haft en del pindsvine-lort i haven. Sort, ikke særlig stort osv. Men lige pludselig finder vi større klatter. Lige så sorte som pindsvinelort, men større (hundelorts-størrelse) og hver gang med en del kirsebærsten i. Hvad er det mon for et dyr vi har haft besøg af? Jeg tror næppe det er et pindsvin som lægger den størrelse...
Vi vedllægger lige et par billeder - beklager ;-(
Judi Georgi og Houle Bækdal

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. juli 2013 kl. 17.32

Billede 2

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 19. juli 2013 kl. 18.04

Hej Houle.....hvad med grævling eller ræv de spiser også frugt og insekter.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. juli 2013 kl. 18.22

Hej Jenserik
Ja faktisk har vi en enkelt gang set en grævling i vores have, og ræve har her også været for et par år siden.
Men for pokker - det er en have centralt i Højbjerg, langt fra land og marker.
Men ud fra størrelsen har du jo nok ret.
Mvh
Houle

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 19. juli 2013 kl. 19.09

Hvis du kan udelukke naboens hund, er det næsten sikkert at det er rævelort.
Der er masser af ræve inde midt i byerne. Snart flere end vi har på landet. Der er bedre fødemuligheder.

En grævling ville grave et lille hul til at skide i, så det kan det nok ikke være

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juli 2013 kl. 20.04

Jeg er faktisk inde på frøer/tudser... Men tror ikke, de spiser kirsebær. Men de store tudser -fx gråbroget - laver ret store, sorte, tørre lorte. Men der vil man kunne se skjoldene fra forskellige biller i afføringen.

Hvis det er ræv, så skal du være opmærksom på, at ræve kan overføre bændelorme, så man skal skylle grønsager og bær godt for at undgå smitte:
naturguide.dk/?p=4368 eller hos Fødevarestyrelsen.

Selv om det er fundet i Sønderjylland, kan det sagtens være i ræve andre steder. Parasitten er mig bekendt også fundet på Sjælland.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. juli 2013 kl. 16.40

Hej Houle
Vi kan da bytte, hvis du har lyst. Jeg har rævelort med kirsebærsten mage til dine.
For nogle få dage siden, meget tidligt om morgenen, overraskede jeg en ræv som var i færd med at plukke moreller. Ja ja den er god nok, den stod på bagbenene og hoppede for at nå de nederste moreller på træet. Se det kan man da kalde en naturoplevelse ?
Og så æder rådyrene for øvrigt både mine blomster og det nederste af mine podede æbletræer.
Men det er jo også topmoderne med "Del jorden" så det gør jeg så!

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juli 2013 kl. 20.58

Rønnebærrene er sure sagde ræven... Men kirsebær er åbenbart namnam.

Nyt svar til emnet »Dyre ekskrimenter i have og køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dyre ekskrimenter i have og køkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider