Skrevet af: Maria Esbensen, 28. juni 2013 kl. 14.31
Hej alle. Måske kan nogen fortale mig om brombasser kan blive aggresiv helt pludselig?
Jeg blev stukket på øjet af sådan én for et par uger siden. Jeg var ved at pumpe min cykel da den kom flyvende bag mig. jeg så den ikke, men hørte den tæt på mit hoved og jeg viftede uvilkårlig med hånden for at få den væk. Den fløj så foran mig, landede på mit øje og stak. Nej, hvor det gjorde ondt. Og hele område omkrng mit øje var rødt og opsvulmet i flere dage.
Hvad gik der af den? Jeg provokerede den slet ikke..!!
Jeg vil lige tilføje at der er en brombasse bo under huset, (det er kolonihavehus, der står på sokler) tæt på hvor jeg stod med min cykel.
Jeg må sige at jeg er begyndt at frygte dem, især fordi nogle af dem er overordentlig store!!
Jeg er spændt på at høre jeres mening. :-)
Venlig hilsen
Maria
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 28. juni 2013 kl. 15.34
Hej Maria,
Først og fremmest så er jeg ked af at høre, at du er blevet stukket af en brombasse. Det hører til sjældentheder, at man bliver stukket af sådanne dyr.
Jeg kan næsten ikke forestille mig andet, at dyret må have følt sig truet af dig og derfor er gået til angreb. Vi har rigtig mange brombasser i haven til stor nytte for vores blomster, grøntsager og frugttræer og ALDRIG er nogen blevet stukket af dem.
Du har blot været meget uheldigt, så derfor mener jeg ikke, at du skal foretage dig yderligere end at nyde dem.
Skrevet af: Maria Esbensen, 28. juni 2013 kl. 17.52
Hej Eelke og tak for dit svar.
Jeg har heller ikke selv oplevet det mere end et par gange før, at blive stukket af en brombasse. Derfor blev jeg overrasket.
Jeg skal lige lægge oplevelsen bag mig :-)
Hilsen. Maria
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 29. juni 2013 kl. 13.04
Hej Maria
jeg håber at hævelsen er ved at fortage sig, det er en grim oplevelse med sådan em "Kamikaze-fætter" ?
Du skriver, at du slet ikke provokerede den, men det tror jeg nu at du alligevel har gjort uden at tænke over det.
Det er i hvert fald afgørende, når man arbejder med bier, at man netop ikke "vifter dem væk med hånden" eller for den sags skyld med noget andet. Rolige bevægelser er ret afgørende for ikke at provokere, eller nærmere skræmme bierne til at stikke.
Så jeg tror at det stakkels kræ har opfattet din viften med hånden som en krigserklæring !
Prøv om du kan beherske dig en anden gang, både for din egen og for dyrenes skyld.
Skrevet af: Lars Jakobsen, 13. juli 2013 kl. 18.45
Ja, jeg er nærmest heller ikke i tvivl.
Det er temmelig sikkert dit viften ud efter den, der har udløst stikket.
Men det er meget sjældent, at en "brombasse" stikker. Men den kan, og den gør det hvis den føler sig truet, som i dette tilfælde.
Hvis blot folk ville tage det meget mere med ro, og lade være med at slå ud efter hvepse, bier, og altså også "brombasser", så kunne rigtigt mange stik derved undgås.
Tag den i stedet med ro, så ænser det stikkende insekt dig slet ikke, da den har meget mere travlt med andre gøremål, som den nu er sat i verden til at udføre. Og dette er altså ikke at føre krig mod os mennesker....;)
Mvh
Lars Jakobsen
Skrevet af: Lise Lindal, 5. august 2013 kl. 19.18
Jeg har mange af de små brombasser - både i et jordbo og i en fuglekasse. Et sted i græsplænen er de også, for de blev sure da jeg kom forbi med klipperen. Jeg vidste jo, de var der, men gik og nippede mine roser og tog dem i hånden - og AV - sagde jeg. Der var èn der var kommet i klemme i en halv rose. Det gjorde da ondt, men jeg var jo heldig, det var i hånden den stak. Jeg gik ind og kom noget brintoverilte ned hvor den havde stukket, så gik det væk i løbet af ingen tid. Godt det ikke var mit øje der fik et stik. "mine" brombasser er mere hidsige i år end de foregående år, eller jeg kommer for tæt på deres nye boer ;o) - men det var helt fortjent at jeg fik en påmindelse om at se mig for.
Skrevet af: Henning Jensen, 23. august 2013 kl. 14.42
Det lyder bestemt ikke rart at blive stukket i øjet. Det må have hævet en del op? Måske har den bare haft en dårlig dag eller har fået det forkerte ben ud af sengen ;-) Normalt er de jo fromme som lam, sådan nogle store runde brom brom basser :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Aggresiv brombasse?