Forum

Hul i jorden

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Lise Walter, 12. juni 2013 kl. 9.41

Jeg har igennem nogen tid fulgt et hul på ca 3 cm i diameter, som ligger nogle cm fra en plante. Jeg har vandet voldsomt i hullet, dækket det til med sten, hvilket blot resulterer i, at det flyttes nogle cm. Jeg undrede mig over, hvor en stor grundfæstet rose pludselig var død, og nu frygter jeg, at den nye også vil dø. Der er en tydelig nedgangshul, og jeg spekulerer på, hvad det kan være. Der er ingen tuer, så mosegris er det ikke. Er der nogen, der kan hjælpe mig?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 12. juni 2013 kl. 11.00

Anne-lise det kan altså godt være en mosegris, det er ikke altid mulder jorden op, jeg døjede sidste år det gik ud over en del træer i haven som místede rodnettet,

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Lise Walter, 14. juni 2013 kl. 9.25

Jamen nu SÅ jeg, hvem synderne er. Jeg satte en vandslange ned til hullet og efter kort tid futtede tre små bitte mus op af hullet. Jeg anede ikke, at mus (ikke skovmus, for de havde lange haler) boede i jorden, men det gør de altså. Nu er spørgsmålet så, hvordan jeg får dem væk? Det er mindre end 1 1/2 m fra mit hus, og jeg vil jo meget nødig have dem ind, det har jeg prøvet!

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 14. juni 2013 kl. 22.46

Hej Anne-Lise

Der er skam mange jordboere, som kan bringe uorden i vores plantedyrkning. I min have har muldvarpe (mange!) gennem årene lavet gange under mange planter, så de visnede, hvis jeg ikke opdagede det i tide.
Mosegrise, som kan finde på at benytte de samme gange som muldvarpene, har ædt rødderne på adskillige træer.
Markmus har ædt barken om vinteren og ellers gravet stauder op om sommeren.

Altså var jeg noget knotten, da jeg som du opdagede et hul i jorden ved siden af en rose. Den fik en ordentlig gang vand, lidt ny jord på, og så blev der ellers trampet.

Da jeg et kvarter senere kom forbi, sad tudsemor smækfornærmet i sit hul, som hun havde måttet reparere.

Det er ikke førsdte gang, tudserne har gravet godt og grundigt,så jeg stikker ikke løs med skarpe redskaber, når jeg jagter underjordiske syndere.

Venlig hilsen

Alice

Nyt svar til emnet »Hul i jorden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hul i jorden

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider