Forum

Kommet til at forstyrre bier

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 10. juni 2013 kl. 11.40

Jeg har en større bunke græs som jeg har samlet sammen bag vores haveskur, hvor den har ligget siden sidste sommer. Desværre er græsset bare tørret ud i stedet for at formulde som jeg havde håbet, selvom det ligger i skygge, så jeg havde tænkt mig at flytte bunken.

Da jeg satte min spade ind i bunken og vippede de første par lag væk, opdagede jeg et par bier som sad på spaden. Da jeg kiggede nærmere efter kunne jeg se en lille håndfuld bier der kravlede forvirret rundt der, hvor jeg netop havde gravet.

Jeg stoppede selvfølgelig straks og gik indenfor i cirka 10 minutter fordi jeg forventede at vagtbierne ville begynde at sværme rundt og måske stikke.
Da jeg kom ud igen og så min græsbunke til nærmere opsyn, kunne jeg se et par bier der svirrede rundt om bunken. Ikke mere end 1-2 stykker.

Jeg er virkelig ked af at have forstyrret bierne, og jeg vil høre om der er nogen her som har et par gode råd. Jeg har overvejet at lægge græsset tilbage igen, men jeg er bange for at gøre min skade værre end den allerede er.

Hvad synes I jeg skal gøre?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juni 2013 kl. 12.33

Jeg tror bare, jeg ville lade bunke være indtil efteråret, og ikke forstyrre dem yderligere - med mindre det ikke er bier, men hvepse.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 10. juni 2013 kl. 12.49

Det er helt sikkert bier. Det ligner jordbier med orange og små kompakte kroppe.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 10. juni 2013 kl. 13.08

Jeg kan se at der ligger noget ved siden af der jeg har gravet, og at der sidder en del bier på det. Er der nogen af jer der ved, hvad det er?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juni 2013 kl. 14.27

Hej Bo Grüneberger

Ja, det er en del af boet - ynglen er derinde og med al sandsynlighed er der tale om forpuppede larver under forvandling til voksne arbejderbier.

Du har gjort det absolut klogeste - ingenting! - og forsøg ikke at reparere på skaden ved at grave ned til boet og placere den stump, du er kommet til at grave op. Heller ikke selv om de forpuppede larver nok går til grunde ved at ligge ovenpå jorden (med hjælp fra en sulten solsort måske ....).
Læg forsigtigt græsset tilbage hvor det lå og håb det bedste for de små vingede bestøvere, der nok er tilbage i ly under jorden.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Kommet til at forstyrre bier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Kommet til at forstyrre bier

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider