Forum

Hvornår er fuglene færdige?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 6. juni 2013 kl. 13.03

Jeg har en skøn have med mange træer og buske. De trænger dog voldsomt til beskæring. Men jeg kan (til min store glæde) se at fuglene nyder de tætte grønne gemmesteder til redebygning. Mit spørgsmål er derfor: hvornår kan jeg gå igang med at beskære uden at genere de dejlige dyr? Er der et tidspunkt på året hvor man siger det generelt er en god ide at beskære buske/træer i haven?

Tillægsspørgsmål.
Hvordan kan jeg fjerne meget store bambusser fra min have?? Har omkring 10 stk som er ret store, og har hørt at de kan være vældig genstridige.

VH
En nybegynder

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2013 kl. 14.10

Vedr. bambus: Sæt en annonce i DBA.dk og se, om der ikke er nogen, der vil grave dem op for dig (= gratis afhentning). Jeg fik fjernet elefantgræs og taks på denne (gratis) måde.

Vedr. beskæring: De fleste træer har bedst af at blive beskåret om foråret (feb-apr), hvor saftspændingen er mindst. Her er fuglene heller ikke igang.
Forsythia beskæres bedst nu efter blomstring, så der er forskel fra træ til træ.

Lån vet. en beskæringsbog på biblioteket. Aschehougs bog er bedst, synes jeg.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 6. juni 2013 kl. 15.07

Godt råd ang bambus :) Dog tror jeg faktisk de er døde de fleste af dem. De ser i hvert fald døde uden. Tørre og uden blade

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2013 kl. 19.06

Så er der vist kun to råd: At grave - hårdt, dybt og længe. Gerne med en makker, der kan vippe planten frem og tilbage mens du/han/hun graver. Desuden en god økse ved hånden.

Den anden metode er dynamit!!!

(RoundUp og lignende duer alligevel ikke (slet ikke når planten er død), så lad være med det).

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juni 2013 kl. 19.26

Hej Trine Hansen

Hvis dine bambus er døde kan du måske glæde nogen havefolk ved at de kan hente gratis / billige bambusstokke til brug ved blomster og urter, der trænger til støttepinde.
Hvis du fortæller hvilken by, du bor i og hvordan man kan komme i kontakt med dig, så kan det være, at du alligevel kan komme af med din bambus.....

Om beskæring og fuglenes behov for redeskjul: Ynglesæsonen er stort set overstået midt i august, så nyd sommeren uden sav og saks :-) og lad fuglene gørte deres yngelpleje færdig i god ro og orden....

Det er rigtigt, som Freya Grossmann skriver, at der er forskel fra træ til træ (og fra busk til busk) på hvornår det bedste beskærings-tidspunkt er. Men hovedbudskab i nutidig gartnerundervisning er - når det ikke lige drejer sig om frugttræer og frugtbuske, hvor der kan være særlige hensyn at tage - at man beskærer med mindst skadevirkning, mens træer og buske er i god vækst. Det vil sige i perioden juni - midt i september. Det er den tid på året, hvor helingen efter oversavning eller klipning forløber hurtigst og risikoen for svampe- og rådudvikling dermed er reduceret.

Hvis du har lyst til at læse mere om beskæring, har Sten Porse og Jens Thaysen en artikel i Havenyt's arkiv "Beskæring af træer om sommeren" - du finder artiklen ved at skrive titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2013 kl. 19.42

Mht. bambus: Hvis de stod i min have, gad jeg ikke grave dem op! Jeg tror, jeg ville tænke kreativt, og se, hvad jeg kunne få til at kravle op ad de visne stængler: lathyrus, snerler, ærter, bønner, klematis, kaprifolium og lignende.
Så bliver de en slags espalier.

Det lyder til, at du har mange døde bambus, så du kan måske prøve forskellige muligheder?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 6. juni 2013 kl. 20.52

Trine, Min kæmpe gamle bambus blomstrede pludselig. Jeg kappede med boltsaks alle de store stænger af, og bruger dem stadig til stangbønnestativer (3 m lange), for de hænger tørt under tagudhæng.
Men busken satte nye skud op i 1 meters højde flere år i træk, men disse skud blomstrede også og døde. Til sidst forsøgte jeg selv at grave, men ak. Og så mindedes jeg, at Søren Ryge havde fået sprængt en bambus væk. Og jeg fandt sprængningseksperten, søg selv Morten de Thurah og se, om han stadig sprænger bambus, han bor vist i Juelsminde. Det var effektivt og hurtigt gjort, han delte endda den op til 40 cm dybe og kompakte rodmasse for mig, så jeg kunne flytte det. Og det skadede intet omkring og jeg fik ledig jord at arbejde på. - Se mit foto af, hvor tyk roden er.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2013 kl. 20.57

Imponerende Clara!!!

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 6. juni 2013 kl. 22.04

Puha sikke en krabat du fik sprængt op Clara!

Jeg siger tusind tak for jeres gode råd og ideer :)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. juni 2013 kl. 22.13

Man kan også bruge en el. bajonetsav til at dele roden med.
Jeg mener at Søren Ryge sagde at med dynamit blev der slynget mange rodstumper rundt i området. Så får man bare flere bambusplanter, hvis de ikke bliver fundet.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 6. juni 2013 kl. 23.30

Trine: Ja, og så var den klump på fotoet kun en mange, som du her ser dæmmet op ved hækken.

Mogens: Nu havde jeg selv fjernet det yderste, som jeg magtede og klippet den i bund, så rodklumpen kom op næsten hel og blev så skåret i firkanter, som du ser. Iøvrigt ville ingen rodstumper kunne skyde igen med mindre de blev trampet godt ned. Og hvis de skød, ville de også blomstre og dø. Kun frø af busken ville give en ny levedygtig busk.

Nyt svar til emnet »Hvornår er fuglene færdige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvornår er fuglene færdige?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider