Skrevet af: Tine Jacobsen, 28. maj 2013 kl. 12.21
Jeg har 3 musvitreder under taget på vores hus. Egentlig synes jeg det er hyggeligt med fugleungerne, der lige nu er begyndt at flyve. Desværre er alle tre reder placeres lige over vores terrasse, hvilket betyder et værre svineri på terrassen.
Jeg vil derfor gerne forhindre at der kommer flere kuld unger samme sted. Mit spørgsmål er: Hvordan forhindrer jeg dette? Skal jeg fjerne rederne eller er det nok at lukke af, så de ikke kan komme op under taget? Og hvornår ved jeg om rederne er tomme?
Mvh. Tine
Skrevet af: Lone Brems, 28. maj 2013 kl. 19.25
Hej Tine Jacobsen
Når først musvitungerne har forladt reden, de er klækket i, tager de ophold i tætte hække og buske. Hvis du iagttager fuglenes adfærd vil du kunne se, at forældrefuglene ikke længere flyver i pendulfart mellem føde-indsamlingssteder og de brugte redesteder - og så kan du regne med at rederne er tomme. Men det varer kun lige en uge eller måske to, før forældrefuglene starter parring og æglægning til det næste kuld unger.
Så du må være lidt frisk med at tage fat på opgaven ;-)
Så snart du er sikkker på, at det forholder sig sådan som jeg har beskrevet, kan du fjerne rederne og tætne adgangsvejen dertil.
Grundene til at fjerne reden er dels hygiejniske og også for ikke at tiltrække spyfluer (hvis der er efterladt døde unger i reden) eller (eventuelt) mus senere på året.
Det er ikke sikkert, at musvitterne i denne ynglesæson accepterer nyopsatte redekasser andre steder i haven - men prøv alligevel hurtigst muligt at få placeret et par kasser, hvor du nu kan få plads til dem. Vælg gerne en lav placering - ikke over 1,5 meter over jorden - og "lok" med lidt luksus-redemateriale, som for eksempel mos, dun, fjer, hår eller tyndt, bøjeligt strå.
Men det er jo fantastisk, at du i én have i dette forår har fået tre kuld musvitunger - dine bladlus har det ikke let ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. maj 2013 kl. 20.19
Hej Tine.
Er du sikker på at det er musvitter?
Det lyder lidt ulogisk, at musvitter bygger rede under taget, og så tæt på hinanden. Mejserne er udprægede hulrugere og territoriehævdende.
Jeg har aldrig hørt eller set om redebygning sådan et sted.
Det kunne være interessant for mig om du havde et billede af fuglene at lægge ind her.
vh. Hans
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. maj 2013 kl. 17.40
Vi har også musvitter under tagskægget. -Nå, ja, måske er der en enkelt blåmejse-familie eller to også.
Der er nogle fine huler under sådan nogle tegl. Jeg vil tro der 1-2 m. mellem de nærmeste naboer.
-Og nu har jeg, 7-9-13, lige lært, hvorfor jeg ikke har set bladlus i haven i de år vi har boet her.
Vi har ikke bemærket noget svineri under rederne, men måske det skyldes det den måde taget er konstrueret på?
Jeg ville vente til efteråret med at spærre noget af, fordi jeg synes det er synd for fuglene, at de skal være husvilde midt på sommeren. -Og så i øvrigt leve med, at det svineri der måtte være, i år.
Skrevet af: Tine Jacobsen, 29. maj 2013 kl. 22.01
Tak til jer alle for svar.
Svineriet er på havemøblerne. Fuglene ynder at sidde på dem og skidte og de skidter også i hundens udendørs drikkeskål (som er den eneste han bruger). Alle stole og borde er svinet til hver morgen vi står op, så det er lidt irriterende. Jeg ved faktisk heller ikke om hunden kan blive syg, når han drikker af vandet fuglene bader, skidter og drikker af...? Det er lidt som at sidde i et voliere - og så meget holder jeg heller ikke af fugle...
Jeg vil overveje hvornår vi fjerner rederne og lukker af. Men endnu en gang tak for jeres svar :-)
Mvh. Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fuglereder