Skrevet af: Mette Pedersen, 19. april 2013 kl. 17.39
Hej
Jeg har et lille mysterie jeg gerne vil have hjælp til løse.
(Se vedhæftede foto), et eller andet (dyr?) har samlet små bunker ral rundt om i min mors have. Vi blev enige om at det ikke kunne smeltesne, da der er dannet små bunker hvor der ikke før har lagt ral, hvertfald ikke øverligt.
På forhånd tak
/ Mette
Skrevet af: Anonym bruger 1, 19. april 2013 kl. 18.28
Hej Mette.
Prøv at skrabe stenene forsigtigt væk og se om der er hul ned i jorden under bunken.
Stor regnorm kan godt samle sådanne bunker.
Mvh. Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 19. april 2013 kl. 19.08
Den eneste jeg kender som samler ting er skaden, men det er som regel blanke ting . Jeg ved ikke om den også kunne finde på at kaste sig over disse sten er tvivlsomt .
Skrevet af: Jens Knudsen, 19. april 2013 kl. 23.29
Jeg finder også sådanne efterladenskaber engang imellem.
Det er efter mine børnebørns leg i haven.
Skrevet af: Mette Pedersen, 19. april 2013 kl. 23.32
Det er faktisk et seriøst spørgsmål.
Skrevet af: Lis P., 20. april 2013 kl. 7.14
Mette jeg oplever det også, det er regnormene som laver det, det er jeg næsten sikker på,
jeg har ingen børnebørn Jens,
Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. april 2013 kl. 7.51
Hej Mette.
Der er åbenbart nogle, som opfatter mit svar som en vittighed. Det er det ikke. Det kunne jeg ikke drømme om.
Prøv om du kan finde et hul i jorden under bunkerne på 3-4mm.
Det er en seriøs mulighed, at det er stor regnorm.
Vh. Hans
Skrevet af: Tom Andersen, 20. april 2013 kl. 8.27
@Hans
Det er faktisk spændende Hans - ved du noget om hvorfor de gør det?
I forbindelse med en enorm snegleplage (dræbersnegl) har jeg de sidste 6-7 år bevæget mig rundt om aftenen/ natten i min køkkenhave iført pandelampe.
Og det er jo et tidspunkt, hvor regnormene er aktive over jorden. De hager sig fast i hullet med det yderste af kroppen/ halen, mens de "fisker" jordoverfladen 360 ° efter noget spiseligt.
Men jeg har set regnorm i færd med at slæbe forholdsvis store kviste hen over/ mod hullet, kviste som virkede alt for store til at tjene som føde. Jeg har dog ikke taget dem i at slæbe sten endnu, men det vil jeg holde øje med i denne sæson :-)
Jeg har søgt litteratur om regnormene, men jeg synes ikke der er så meget at finde..... i hvert tilfælde er det mit indtryk, at der er meget om regnormen, som er ubeskrevet.
Skrevet af: Mette Pedersen, 20. april 2013 kl. 8.31
@ Hans: jeg opfatter nu også dit svar som seriøst! Jeg får svar fra min mor senere i dag om der er et lille hul, og så vender jeg tilbage :)
Skrevet af: Philip L., 20. april 2013 kl. 11.53
Ved ikke hvor store de største sten er du har taget billede af. Men ligner de for store til en skade kan have dem i munden.
Men havde et lignende "billede" i mit myntebed, og fandt aldrig "manden bag". Men må være en regnorm, for ingen huller her - ikke hvad jeg kunne se af. Så nok en regnorm der skubber sten op osv :)
Skrevet af: Henry G., 20. april 2013 kl. 12.10
Kan det tænkes, at der er en fugl der har benyttet stenene til at knuse f. eks et sneglehus, jeg så for kort tid siden en udenlandsk naturfilm, hvor en fugl brugte små sten, som den "tabte" fra 3-4 m højde, for at knuse frø og lign. der lå på jorden. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Jens Knudsen, 20. april 2013 kl. 15.51
Mette, Hans og Lis.
Mit indlæg var ikke fra min side tænkt som at virke spydigt.
Jeg beklager, at det kunne opfattes sådan.
Mit bud var at komme med den forklaring, jeg selv har dannet til sådanne ting.
Måske er det ikke mine børnebørn, der altid har været på spil.
Skrevet af: Mette Pedersen, 20. april 2013 kl. 15.52
Størrelsen kan vel kaldes standard sti-ral.
Men der er nu tjekket om der var et lille hul. Det var der umiddelbart ikke. Kan den være 'skyllet væk' af regn?
Fugl er vel også muligt, men de ligger bare så 'organiseret'.
Skrevet af: Mette Pedersen, 20. april 2013 kl. 15.54
@ Jens: ok, det er jeg glad for. Det kan bare være rigtig svært nogle gange at læse et tonefald.
Skrevet af: Lone Brems, 20. april 2013 kl. 21.16
Hej Mette Pedersen
Du er faktisk tæt på en mulig forklaring, når du har iagttaget, at der ikke har ligget ral "ihvertfald ikke øverligt".
En lang række udredninger og kommentarer fra ingeniører, der ved noget om bevægelserne i den del af de øverste jordlag som er påvirket af frost og tø i vinterhalvåret, giver en mulig god forklaring.
Flere af de ingeniører, som deltager i debatten henviser til en artikel på Wikipedia - og selvom man jo nok skulle grave lidt mere i videnskabelige artikler hvis man skulle være fuldstændig sikker på sine forklaringer, så tør jeg godt vove at henvise til samme kilde - nemlig Wikipedia:
"Sten arbejder sig op pga. jorden skiftevis fryser og tøer. Om vinteren, fryser jorden fra overfladen og ned. Sten leder kulden bedre end 'jord', og undersiden af sten afkøles og fryser dermed hurtigere til en større dybde. Det vand der findes i jorden vil søge mod fronten der fryser, idet trykket er lavest der, og dermed kan der dannes en islinse på undersiden af stenen. Det kan presse stenen opad, da vand udvider sig når det fryser.
Om sommeren (læs "foråret" - min tilføjelse), tør jorden nedefra og op pga. jordvarmen. Islinsen under stenen bliver til vand eller et hulrum når vandet drænes væk, og dermed kan 'jorden' omkring stenen falde ned i hulrummet og forhindre stenen i at 'falde på plads'. Dermed har stenen relativt bevæget sig opad. Denne proces foregår hver vinter indtil flere gange, alt efter hvor mange tø/frost perioder der er"
Så det man kan forestille sig er, at nogen engang har tabt en bunke ral i et hul, som siden er dækket af muldjord. Efter at frost - tø har skiftet tilstrækkeligt mange gange er stenene blevet løftet til overfladen...
Hvis du er mere nysgerrig kan du læse mere her:
ing.dk/artikel/hvordan-flytter-sten-sig-op-gennem-jorden-112794.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. april 2013 kl. 0.17
Det er to forskellige ting, der her snakkes om.
Det har været kendt på landet altid, at lidt større sten kunne gro opad.
Noget helt andet er de små bunker småsten, man kan træffe på steder, hvor jorden har været urørt i længere tid.
Jeg kunne ikke finde nogle nye i dag på de steder, hvor jeg før har set dem. Dels arbejder regnormene ikke i frossen jord, og dels udvisker vinteren gamle spor.
Men tag det med i baghovedet, hvis det til sommer skulle undre, hvorfor der lige ligger en halv håndfuld småsten som en fin lille pyramide.
Vh. Hans
Skrevet af: Tom Andersen, 21. april 2013 kl. 5.38
@Lone
Artiklen omtaler "marksten", som er større sten. I artiklen er også et billede, som understøtter dette. Hvorfor effekten ikke skulle gælde småsten, har jeg dog ikke selv nogen forklaring på, men at "nogen" i så mange tilfælde lige "taber en håndfuld sten", virker ikke sandsynligt.
Vil du udelukke, at det kan være regnorme?
Skrevet af: Mette Pedersen, 21. april 2013 kl. 9.02
I flere af bunkerne stikker der en lille pind op. Så det er nok kæmperegnorme der har været på spil. Selvom det lyder helt skørt at en regnorm er i stand til det, er det nok det mest plausible.
Tusind tak for alle jeres svar!
Skrevet af: Helle *, 21. april 2013 kl. 16.06
Hvor er det interessant og spændende at læse om. Gad vide hvad årsagen er til at ormene flytter sten hen omkring hullet?
Alligevel synes jeg det lyder lidt mærkeligt at de skulle flytte dem fra et sted af haven til et andet sted. Men der er måske flere småsten i jorden end man lige umiddelbart lægger mærke til?
Skrevet af: Mette Pedersen, 21. april 2013 kl. 16.53
Jeg tror ikke de flytter stenene så langt. Jeg tror mere de ligger tæt på både over og under jorden.
Men spændende er det!
Skrevet af: Jens J., 21. april 2013 kl. 22.39
Helt sikkert regnorm. Vi har mange af den slaks små stakke her hos os. Jeg mener de samler stenen for at spise algerne der gror på dem, men det er muligt jeg husker forkert.
Skrevet af: Lone Brems, 22. april 2013 kl. 20.03
Hej Tom Andersen
Kommentar til indlæg nr 16:
Nej, jeg vil ikke udelukke, at regnorme har været stensamlere.
Med venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvad kan dette skyldes?