Skrevet af: Tove T., 3. april 2013 kl. 15.58
Vi er på jagt efter et par bistader + tilbehør. Gerne brugte og i god stand. Hvem kan hjælpe?
Vi har ekviperet os med diverse bøger og film. Men er begyndere på dette område.
Er der gode erfaringer omkring dette, så vi måske undgår at lave bummerter fra start. Både af hensyn til bierne og os selv.
Venligst Tove
Skrevet af: Søren S Duun, 3. april 2013 kl. 17.49
Jeg kan ikke hjælpe med udstyr med mest med viden. Søg for at få læst så meget i orker og spørg de erfarne biavlere om råd. I skal vide at bierne ikke altid opføre sig som det står skrevet i bøgerne og at to bifamilier kan opføre sig forskellige selvom de står samme sted. Det er det, der gør det spændende ved dem . Jeg vil foreslå jer at starte med to bifamilier . Så kan man senere udvide, hvis man ønsker det
Skrevet af: Freya Grossmann, 3. april 2013 kl. 19.24
En idé er også at "koble op" med en erfaren biavler i jeres område. Gå med ham/hende i bigården - "watch & learn".
Kontakt evt. Dansk Biavlerforening. De er utroligt interesserede i at få andre i gang. Hvis I bor i KBH, så kontakt evt. bybi.dk
Både biavlerforeningen og bybi afholder kurser i bihold, men det er jo noget, man går til i vinterhalvåret. Kan se, at bybi skal til at have 4. kursusgang, men man kan tilmelde sig 2014...
Men det er virkelig spændende at følge bierne. Må liiige have overtalt min mand til at vi også skal holde bier - men det må starte med høns.
Skrevet af: Lone Brems, 3. april 2013 kl. 19.28
Hej Tove Lyng
Danmarks Biavlerforening har næsten 50 steder i landet, hvor der starter begynderkurser op i dette forår - måske er der også et i nærheden af, hvor I bor ? Kig på hjemmesiden !
Det er erfarne folk som står for kurserne - nogen steder foregår den praktiske del i "skolebigårde" eller hos biavlere, der gerne deler ud af deres viden og glæde. Det vil da være nærliggende at nogen af dem kender nogen der kender nogen som har lige den type stade I har kig på .....
Rigtig god fornøjelse - og glæd Jer over, at I gavner både Jer selv og mange andre i Jeres lokalområde, så snart den første arbejderbi er lettet fra flyvesprækken !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Freya Grossmann, 3. april 2013 kl. 20.53
Nårh ja - vil da også lige minde om www.deljorden.dk - her kan du måske også efterspørge en læremester m/k
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 3. april 2013 kl. 23.13
Selvfølgelig kan man spørge mange steder, men lige netop for en kommende biavler må det rigtige sted da være en biavlerforening.
Kig en gang på denhne hjemmside www.moesbi.dk her findes et hav af korte instruktions-videoer som er gode at få forstand af. Og foreningen er i fuld gang med begynderkurser for 35 begyndere som også har lyst til at vide mere om biavl.
Og bliv så ikke forskrækket når i begynder at spørge. Det er jo en kendt sag, at der findes lige så mange "rigtige måder at gøre tingene på" som der findes biavlere !
Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2013 kl. 0.02
Mit største problem da jeg startede på mit biavl var at finde ud af ,hvor jeg jeg skulle søge viden, for lige meget hvem jeg spurgte fik jeg nye forklaring på deres adfærd og hvad jeg skulle gøre. Så jeg har talt i tlf med mange biavler og læst mange bøger og kom til at knuse mange dronninger.
Efterhånden danner man sine egne erfaringer, men det tager tid og det skal man være indstillet på og man vil hele tiden danne sig nogle nye erfaringer og til tider blive overrasket over hvad en bifamilie kan præstere.
Skrevet af: Svend Sørensen, 5. april 2013 kl. 10.14
Bøger, film o.s.v er selvfølgelig godt til at give et grundfundament af viden om bier og biavl. Den praktiske del
og erfaring får man dog bedst ved at følge erfarne biavlere.
Jeg startede selv med biavl ved først at læse en hel masse bøger og efterfølgende melde jeg mig ind i en lokal biavlerforening under Danmarks Biavlerforening , her lærte jeg den praktiske del og knyttede gode kontakter til biavlere som også kunne afstå brugbart materiel og bifamilier.
Du kan forøvrigt downloade et temahæfte om biavl fra Danmarks Biavlerforenings hjemmeside :
www.biavl.dk/biavl/download/file/54-biavl-for-begyndere-temahaefte-om-biavl.html
Skrevet af: Svend Sørensen, 5. april 2013 kl. 10.15
sig goddav til dine bier :)
Skrevet af: Tove T., 5. april 2013 kl. 14.04
Kære BI venner.
Tusind tak for jeres indlæg. Vi har fået blod på tanden. Er overbevidste om, at det bliver vores næste project.
Venligst Tove
Skrevet af: T. Andie, 24. juni 2015 kl. 10.10
Slettet af administrator 24. juni 2015 kl. 16.02.
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juni 2015 kl. 14.50
Trine - du må ikke reklamere i trådene, men henvis din ven til at kontakte redaktionen og tegne en annonce i stedet :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Honningbier i byhave. (begyndere). ;)