Forum

Birketræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina Larsen, 2. april 2013 kl. 15.27

Jeg har et birketræ der ikke er særligt kønt. Tidligere ejer har i sin tid ikke opstammet lige så birkertræet buer meget underligt et sted på stammen et stykke under selvr kronen.

Kan jeg skære af ved bukket og så der vokser nye grene ud skud eller hvad gør jeg

Tror at træet er 9 til 10 år gammel

Smil Karina

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. april 2013 kl. 19.39

Et foto vil hjælpe, så vi ikke råder dig forkert.
Hilsen
Anne Marie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. april 2013 kl. 19.46

Hej Karina Larsen

Først og fremmest: Skær ikke i dit birketræ nu - beslutter du dig for den løsning må det være højsommer - den periode, hvor birketræet har bedre mulighed for at hele såret - hvis det kan lade sig gøre....

Hvis du skærer stammen under det sted, hvor den bukker (eller et hvilken som helst andet sted vil der (måske) komme liv i de "sovende knopper" længere nede på stammen end der, hvor du har savet. Der vil afhængig af træets vækstbetingelser komme ingen, få eller mange nye skud - til at starte med stive og oprette, såkaldte "vanris". Måske kan du ved at beskære og tynde i disse skud efter nogen år få en rimelig krone ud af det - men det er ikke sandsynligt, at du får et harmonisk bygget træ ud af det hverken på kort sigt eller på langt sigt.

Inden du eventuelt beslutter dig for denne løsning kan du måske bruge den gartnerfaglige indsigt, som ligger i Havenyt's arkiv. Søg på ordene "beskæring birk" - du bliver ledt frem til ekspertsvar ad den vej.

Jeg vil foreslå, at du overvejer at starte forfra med et nyt lille birketræ.... Hvis ellers jordbunds- og læforholdene passer for birk går der ikke mange år, før du kan glæde dig over et træ, som vokser i overensstemmelse med sine gener og bliver til et smukt træ.
Og har du ikke selv brændeovn er der nok nogen i din omverden, som vil fælde og opskære birketræet for dig. (Fjernelse af roden kan være et stort arbejde - professionelle folk med en stubfræser klarer sagen for under 500 kr for en enkelt stub)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Birketræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Birketræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider