Forum

Japanske vagtler i drivhuset.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 24. marts 2013 kl. 16.58

Jeg har i to sommerperioder, haft vagtler i mit drivhus. Sidste sommer så jeg med undrende øjne, hvordan Magda begyndte at bygge rede midt i basillikummen. Så foruden 3 hunner og en han , blev det til 9 små brumbasselignende kyllinger. En fantastisk oplevelse. Som jeg kun kan give videre. Foruden dette har vagtlerne hjulpet os af med mange myrer, bænkebiddere og andet småkravl. Hygget sig med resterne af salat og andet grønt. Kun fået lidt kyllingfoder med knækket majs. Så hermed til inspiration for andre som måtte have lyst til at nyde de små smukke fugle og deres eksotiske lyde sammen med dugten af tomater. Venlig hilsen Tove

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Larsen, 6. juni 2013 kl. 17.27

Jeg har også en voldsom lyst til at have vagtler i mit drivhus, men er lidt tilbageholdende, da jeg er lidt i tvivl om hvorvidt de vil kunne trives i mit drivhus?
Jeg har fliser i hele huset og planter i kapilærkasser, og min dør er en stalddør, hvor den øverste halvdel for de meste står åben om sommeren. Er der nogen der har erfaring i om dette går an?
Venligst Ulla.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 6. juni 2013 kl. 19.19

Hej.
Ja jeg har japanske vagtler i mit drivhus på 3. år. Mit drivhus er ca. 10 m2. I år har vi 3 gamle damer ( 2 år) og 3 unge damer fra sidste år. Japanske vagtler er ikke så villige til at yngle, så min overraskelse var stor da Magda havde bygget rede i bassilikummen og 9 bitte små kyllinger tittede ud af æggene. Det var en stor oplevelse. Vi har så købt en kæreste til damerne. Han muntrer sig og giver eksotiske lyde fra sig. Damerne kurer nærmest. Det er en fornøjelse at sidde med en kop kaffe, efter endt arbejde og så myldrer vagtlerne rundt om benene på os. De tager al småkravl i bunden af drivhuset. Mine kan flyve op, jvis de bliver forskrækkede. Så jeg vil råde dig til at sætte net for døren. Er de først ude, er det meget svært at indfange dem igen. De lægger 1 æg hver 18 time, når de er i det humør. I øjeblikket er de mere optaget af at kærste med hanen. Vi køber en frøblanding hos Egtved Vagtler hos Flemming. Her får man også en god snak om fugle og deres pasning. Jeg kan varmt anbefale at gå i gang. Start med 3 hunner og 1 han. Sørg for de altid har rigeligt rent vand og fodder. Jeg sår altid ekstra salat, som de elsker. De har i år været lidt for glade for mine chili, men ellers kan man have sine planter i fred. God fornøjelse. Venligst Tove

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2013 kl. 19.35

Det kommer an på om du mener overleve (det tror jeg, de kan) eller trives (her tror jeg, de vil mangle jorden eller lignende til at støvbade i eller skrabe i og finde frø = aktivitet).

Kan nogle af fliserne ikke tages op og erstattes med jord?

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Bottelet, 12. juni 2013 kl. 12.03

Vi anskaffede 4 dværg vagtler, 2 hanner og 2 hunner for 6 uger siden. Desværre er begge hunner døde med et par ugers mellemrum. Vi ved ikke af hvad. De så ellers alle ud til at trives godt - spiste, pludrede, drak vand, ordnede jorden osv. Nu har vi to hanner tilbage, som formentlig savner en mage hver (eller to). Er der nogen der kender til en der har nogle hun-dværg-vagtler til salg i Nordsjælland? Er der nogen der har oplevet samme mystiske fænomen med døde hunner? De nåede tilsammen at ligge 1 æg i den tid vi har haft dem gående.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 12. juni 2013 kl. 21.20

Hej Tine. Jeg er ikke ekspert, men tror du har for mange hanner. Jeg har en han til 4 hunner. Men du kan kontakte Flemming, som har Egtved vagteliodræt på tlf. 75552015. Flemming er en meget vidende person. Jeg er sikker på at du kan få en fin snak med ham. Jeg ved at han ind i mellem er på Sjælland så måske kan du handle med ham. Jeg har købt mine vagtler hos ham. De er sunde og raske og virile. Som tidl. beskrevet har vi været heldig at vagtlerne selv har ruget 9 små søde kyllinger ud. Held og lykke. VH. Tove

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 13. juni 2013 kl. 17.27

Jeg har et lille (mikroskopisk) drivhus på 6,2m2.

Ville det være muligt - og dyreetisk forsvarligt - at holde vagtler i det? Jeg gætter på at de skal gå oppe mellem planterne, og at jeg skulle etablerer 2 "gangbroer" mellem de tre højbede, så de kan bevæge sig frit omkring i højbedene.

Venter spændt på svar ...

Peter

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 15. juni 2013 kl. 14.47

Hej Peter. Om vinteren går vore vagtler (6 stk.) i et fuglebur på 60 X 130 cm. De har fint kunnet komme til rette, og er tidligt begyndt at lægge æg. Marts - april. Vi har haft dem inde i et værksted i ca. 8 gr varme. Men det er vist ikke nødvendigt, hvis man skaber gode forhold for dem i drivhuset. Jeg venter med at sætte mine vagtler i drivhuset, til mine planter er godt ½ m. hvis det er de japanske vagtler vil de gerne gå og nippe de underste blade af tomaterne. Hvis det er de helt små kinesiske, har jeg ingen erfaring. Men jeg vil mene at du med stor glæde kan have et par hunner og en han gående. Venligst Tove

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna N., 24. marts 2014 kl. 21.39

Hej Tove

Vi er interesseret i nogle japanske vagtler til vores drivhus på 10 m2. Du skulle vel ikke have et par hunner, du er interesseret i at sælge?

Vh. Tenna

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 25. marts 2014 kl. 15.22

Hejsa. Jeg kan desværre ikke hjælpe med vagtler, men det kan Flemming. Han er ekspert på området. Han er en rigtig hyggelig mand, som gerne giver gode råd om opdræt. Han sælger også foder.
Flemmings hjemmeside:
egtved-vagtelopdraet.dk
26493631
God fornøjelse.
Lige et godt råd fra mig: De japanske vagtler er skønne. Jeg har haft en hund som udrugede 9 små kyllinger i mit drivhus. Du bør sætte net for vinduerne i taget af drivhuset. Ikke fordi vagtlerne flyver ud, men for at holde katte ude..... Taler desværre af erfaring.
Venligst Tove

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 25. marts 2014 kl. 15.24

Det var en HERLIG slå fejl. Min hund har ikke udruget kyllinger i drivhuset, det var min hunvagtel. TI HI

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2014 kl. 15.39

Hej Tennaprøv evt. den blå avis. Hunnerne er i høj kurs så det er bare med at være om sig..hos forhandlerene er de sjældne og ikke til at betale .

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 25. marts 2014 kl. 16.04

Hej igen.
Flemming har mange hunner. Jeg mener jeg gav ca. 200 - 250 kr. for et par... så bor du i nærheden af Egtved skulle du let kunne få fat på dem. Prøv Flemmings hjemmeside, som jeg tidligere har gjort opmærksom på. Vh. Tove

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tenna N., 25. marts 2014 kl. 18.19

Hej Tove

Mange tak for dine hurtige svar.

Vi bor ikke så langt fra Egtved, så vi vil prøve at kontakte Flemming.

Vh. Tenna

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 25. marts 2014 kl. 21.29

Ingen årsag. Held og lykke med de søde små. Det er så livgivende at sidde i sit drivhus med et iskoldt glas hvidvin, medens vagtlerne piler rundt og spiser myrer. Vh. Tove

Nyt svar til emnet »Japanske vagtler i drivhuset.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Japanske vagtler i drivhuset.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider