Skrevet af: Bente Madsen, 11. marts 2013 kl. 8.51
Er der en erfaren dueejer her på havenyt. Jeg er relativ ny dueejer. Jeg har to par højstjerter i haven i et dueslag a la engelsk cottage have. Sådan et på en stang. Det er ikke isoleret. Tilsyneladende er duerne fuldstændigt ligeglade med kulden. De flyver rundt i haven som vanligt. Min bekymring går på at det ene par har to store unger i reden. Jeg vil tro de er godt ti dage gamle. Forældrene er søde til at fodre dem og er hos dem om natten, men meget af dagen er der ingen til at varme dem. Fryser de små stakler ikke. Jeg havde en forestilling om at forældrene skulle varme dem, men de har alt for travlt med alt muligt andet. Er det normalt? Tror I ungerne vil overleve kulden ? Jeg overvejer at evakuere dem ind i varmen.
Mvh Bente
Skrevet af: Lis P., 11. marts 2013 kl. 9.00
Bente jeg synes du skal kikke ind på dette forum fjerkrae.dk/prod/index.php?action=forum der er der sikkert en der kan hjælpe dig, jeg ved de gange jeg har været inde at der er flere der har duer.
MVH
Lis
Skrevet af: Søren S Duun, 11. marts 2013 kl. 10.28
Så længe ungerne bliver fodret og vokser er alt som det skal være duemøg ligger ikke på reden hele tiden .
Skrevet af: M. Have, 12. marts 2013 kl. 10.39
ungerne vil dø, hvis forældrene ikke ligger på dem over længere tid. Så enten er de inde at ligge på ungerne en gang imellem uden du ser det, eller så har du været ekstrem heldig og det vil ikke vare ved.
Skrevet af: Bente Madsen, 12. marts 2013 kl. 14.13
Altså øv Marc. Satser på de er hos ungerne, når jeg ikke ser det. Håber Søren har ret.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2013 kl. 15.20
Dueunger er generel meget hårdfør, det er kun hvis man der er sygdom i slaget eller duerne forstyrres meget,af katte,rovfugle,eller ejeren, at de stresses og det i værstefald kan skade ungerne . Som regel er raceducer mere hårdfør end brevduer. De nemmeste duer jeg har haft var latterduer, det et de samme som tryllekunstneren bruger. De lægger et hold æg hver 14 dag . Så dem kan man hurtig få mange af .
Skrevet af: M. Have, 12. marts 2013 kl. 16.10
min far har haft raceduer i 50 år og ungerne er altså døde hvis forældrene ikke er ved dem i starten
Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2013 kl. 20.12
Det er klar at i starten er de mest sårbar, det er alle fugleunger, men jo ældre de bliver jo bedre går det . Men det er bedst at at lade dem være i fred og kun se til dem en gang imellem .
Skrevet af: Bente Madsen, 12. marts 2013 kl. 21.50
Jeg forsøger at lade være med at tjekke ungerne hver dag, men det jo spændende. De voksne er ret fortrolige med mig. De sidder altid lige i nærheden og holder øje med mig og tjekker om jeg fordrer. De virker ret rolige. Vi har hund og duerne kan godt gå på jorden selvom den er i nærheden. Først når hunqden kommer løbende letter de. Duerne kommer også op på vores terasse og spejler sig i vinduerne :-) Jeg har dog besluttet mig for at lade naturen gå sin gang og lade ungerne blive i dueslaget. De vokser godt, er ved at få fjer og det varmer vel lidt. Det andet par ligger også på æg, så det skal nok lykkes.
Skrevet af: Bente Madsen, 12. marts 2013 kl. 21.51
Det er mig en gåde hvorfor billedet vender på hovedet - beklager
Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2013 kl. 22.06
Dem du har er det ikke dem, der slår kolbøtter i luften når de flyver?
Skrevet af: Bente Madsen, 13. marts 2013 kl. 9.38
Hej Søren
Nej mine højstjerter kan ingen smarte triks. De flyver sjældent udenfor haven og er sjældent væk mere end 20 min. De er ikke særligt avancerede, bare pæne. Jeg tror dem med kolbøtterne hedder tumblinger og der er vist også noget der hedder Birmingham rollers
Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2013 kl. 12.01
Jeg har haft nogle som lignede dine på billede og så havde jeg lidt brevduer. Desværre skete der det at jeg måtte skille mig af med det igen da jeg fik allergi overfor dem .
Skrevet af: Bente Madsen, 13. marts 2013 kl. 15.33
Det er da ærgeligt. Mit dueslag er nærmest sådan en kæmpe stærekasse med flere redehuller så det er nok noget andet end hvis det er et lukket dueslag. jeg renser bare ud i "lejlighederne" en gang imellem. Jeg har som nævnt ikke haft mine duer så længe, fik dem sidste sommer. De flyver frit så jeg er lidt spændt på hvor meget ravage de vil lave i haven til sommer. Det er i hvert fald hyggeligt at følge dem, De er meget søde ved hinanden.
Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2013 kl. 17.11
Jeg havde ingen problemer med dem i haven, som regel sad de rundt omkring på tagene
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dueunger