Skrevet af: Kristina Christiensen, 10. februar 2013 kl. 10.12
hvad gør i når tager på ferie i 3 uger
kan de være alene hvis man kommer hjem en gang i mellem
vil selvføllig sørger for at de har mad og vand nok??
men kan jeg få nogen gode råd??
mvh kristina
Skrevet af: Lone Brems, 10. februar 2013 kl. 10.45
Hej Kristina Christiensen
Høns kan sagtens passe sig selv et par dage, hvis bare foder- og vandforsyning er i orden.
Men det gir' en bedre og roligere ferie, hvis man har mulighed for at få andre til at tage tjansen med at passe hønsene i en ferieperiode.
Og meget tit er det faktisk velkomment for andre at få lov at hjælpe til - og selv at få lidt assistance fra andre på et andet tidspunkt!
Så vi satser selv på naboer eller genboer - og har gjort det i mange mange år!
Hvis du aftaler med dem, at de får de æg, hønsene lægger i perioden - eller at de får en slagtehøne, en lille kasse gode æbler eller lidt nabohjælp fra dig senere på året - så plejer det at være en accepteret "løn"!
Det kan jo også sagtens være naboens børn, du laver en aftale med - når de har nået 7-8 årsalderen kan de sagtens med en god instruktion forud passe på dine høns....
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Kristina Christiensen, 10. februar 2013 kl. 11.35
hej lone
tak for dit svar.. kan bare ikke finde noget på nettet hvor lang tid de kan være alene....
og vil jo være god mod de høns jeg overvejer at anskaffe mig.
de enste der plager mig er min sommerferie.
mvh kristina
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. februar 2013 kl. 15.06
Jeg ville aldrig lade mine høns være alene uden et par daglige besøg af en dyrepasser - både morgen og aften, så der kan lukkes for ræven om natten :)
Der kan jo opstå sygdom - de kan slippe ud af hønsegården uden at kunne finde ind igen osv. Det er jo levende dyr, og man har ansvaret for deres trivsel.
Men som Lone skriver, kan man altid finde en nabo, der gerne vil bruge de par minutter på det, og så er der jo friske æg som belønning... Jeg ville dog aldrig bruge børnemodellen - jeg ville snuppe forældrene i stedet.
Før min mor fik hund, som ikke kan bo her sammen med vores 4 katte, flyttede hun simpelthen ind og og passede bedriften - det var en supergod løsning, som kan anbefales, hvis man har muligheden!
Skrevet af: Kristina Christiensen, 10. februar 2013 kl. 21.27
ok sprøg bare fordi at de skal med i mine overvejer de skal jo have det godt :-)
mvh kristina
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. februar 2013 kl. 22.22
Nemlig ja :)
Skrevet af: Tom Andersen, 10. februar 2013 kl. 22.47
Hej Kristina
Du skal huske, at det ikke er helt op til en selv, hvad der er passende:
Dyrevrnslovens §3 Stk. 3:
Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. Dette gælder dog ikke fritgående dyr på græs eller lignende. Sådanne dyr skal dog tilses jævnligt.
Med fritgående dyr på græs menes situationer, hvor dyret med sikkerhed kan finde tilstrækkeligt med vand og mad i sit indelukke.
Skrevet af: Lis P., 11. februar 2013 kl. 7.55
Jeg ville nok betænke mig på at anskaffe høns hvis jeg var på ferie i 3 uger, det er længe at bede andre passe sine dyr, og som Anja skriver der skal helst lukkes for hønsene om natten så man ikke får besøg af ræv eller andre dyr der kan tage livet af ens høns.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hej hønse fans