Skrevet af: Lene Brydov, 17. september 2012 kl. 23.33
Som "spritnyt" medlem herinde vil jeg gerne spørge hvilke erfaringer I har med vækster, som rådyr(i et staudebed) IKKE enten spiser de første skud af, eller snupper blomster"ansatserne" af, hvis det hedder sådan.
I år har jeg forsøgt at lave et stort "staudebed", (ca. 5x10m) og véd godt, at dette ikke gøres på et enkelt år.
En del af de planter jeg har sat i bedet er enten blevet spist i deres "vorden" eller når de har sat "blomsteransatser"
Af de der er blevet spist i begyndelsen af deres opvækst er "Judaspenge", "Jødekirsebær/Kinalygte", blomsteransatserne blev snuppet fra bl.a. natlys...,øv!
Dette bliver alt for langt, kan jeg se, men jeg ønsker/kan ikke på nogen måde at hegne min have ind, så derfor ville jeg blive glad for at høre om, hvilke planter/blomster de smukke dyr ikke har lyst til at spise af???
Har dog gjort de erfaringer, at "Franske valmuer", "Kattemynte" og "sommerfugleplante(buddleia?) får lov at stå.
venlige hilsener
Lene
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. september 2012 kl. 23.46
Hej Lene -
har du prøvet søgefunktionen oppe til højre?
Der er højst sandsynligt allerede en del tråde om rådyr :)
Mvh
Anja
Skrevet af: Lene Brydov, 17. september 2012 kl. 23.56
Tak for dit tip, Anja,...og ja, det har jeg allerede gjort, og fandt en hel side med latinske betegnelser for de planter, som rådyr tilsyneladende ikke bryder sig om, derfor skrev jeg mit indlæg hér;
vil nu i stedet google alle de latinske betegnelser og få dem"oversat" til dansk, så jeg ikke forstyrrer her,
det er ikke altid nemt at være "den ny i klassen", undskyld,
venlige hilsener
Lene
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. september 2012 kl. 0.04
Hej Lene -
der er da ikke noget at undskylde - men hvis du nu havde kunnet finde dit svar der, havde det jo været fint :)
Og det var ment som en hjælp...
Mvh
Anja
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 18. september 2012 kl. 7.22
Hej Lene,
Så du denne artikel: www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyr/1052.html
Jeg synes, den kommer med mange gode råd - både til, hvordan man kan skræmme dem væk på mange forskellige måder, og til, hvilke planter, de går udenom.
Og Lene - vi har allesammen været nye - det er der ikke noget galt i.
Elsebeth
Skrevet af: Lone Brems, 18. september 2012 kl. 9.40
Hej Lene Brydov
Det må være en stor oplevelse at se dyrene samle føde helt tæt på din bolig ! Det kunne jo overvejes, om du kunne have mulighed for at sætte et felt af i din have til vinterfoderplanter til dem?
Majs, solsikker, luzerne, kløverplanter er jo dem, man ser i foderstriberne i det åbne land.....
Men jeg vil gi' dig et tip om en håndbog, som er meget nyttig for at du kan få skabt det frodige staudebed, du ønsker dig:
Jane Schul: "Hvilken plante hvor"
Den kan lånes på bibilioteket ISBN 87-567-6095-7
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Maj-Britt B., 18. september 2012 kl. 13.24
Hej Lene.
Anjas svar var ikke for at gøre dig ked af det....det var jo bare en guide i at bruge Havenyt. Du sagde jo selv du var ret ny.
Det har vi jo alle været på et tidspunkt. Fortsat god dag :0)
Skrevet af: Lene Brydov, 22. september 2012 kl. 17.20
Kære alle,
der har været så venlige at svare i denne tråd, det har givet meget at arbejde videre med,tak for det.
Jeg vil gerne beklage, hvis jeg har virket sådan lidt "kort for hovedet/uhøflig", det har ikke været min hensigt.
Skrevet af: Michael Mønster, 14. oktober 2012 kl. 23.05
Vi bor på et landsted i Skuldelev - mellem Roskilde og Frederikssund. Her har vi rigtig mange rådyr som går helt op af vores vinduer. Jeg har optaget en video, hvor man kan se, hvor tæt de går op af husets vinduer. Se www.egeborg.com/video.htm
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Rådyr