Forum

Fremmede katte i bedene.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonna B., 30. august 2012 kl. 11.51

Vi er plaget af katelort i vores bede. Jeg gik i Matas for at købe svovlpulver, men det føres ikke mere.
Fik det råd at strø løst sort peber. Det skal prøves.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 30. august 2012 kl. 13.08

Prøv at plante noget i bedene - katte skraber kun der, hvor der er åben jord :-)

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. august 2012 kl. 14.31

Læs evt. denne tråd.

www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/10902.html

Peter

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna B., 30. august 2012 kl. 14.36

Ja, katte skraber kun hvor der er bar jord, men hos os sker det i et nyanlagt krydderurtebed, i et højbed hvor der er nyindkøbt jord, og det er klargjort til plantning.
Vi havde lagt brædder over da det var sket de 2 første nætter, men katten flytter brædderne, så nu er der strøet peber iellem brædderne, og kassen er sprøjtet med eddikesyre udvendig.
Nu er det spændende om det hjælper. Det skal I nok får at høre.
Mvh.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. august 2012 kl. 14.49

Eddikesyre lyder lidt voldsomt at bruge i haven. Jeg har gode erfaringer med helt enkelt at stikke en masse små pinde - fx de tynde grillspyd der fås for en meget billig penge i jorden når jeg nysår i havens højbede. Så holder vores to katte sig væk.
Men det allerbedste er at lave et toilet til kattene bestående af rent sand. det vil de til hver en tid foretrække at bruge.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. august 2012 kl. 17.03

@ Jonna

Jeg vil måske forslå denne tråd:

www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/10902.html

som lever lidt mere op til formålet med havenyt.dk end eddikesyre og andre voldsomme ting :)

Jeg ved ikke, hvad der er værst, kattelort i haven eller alle de vilde reaktioner og udtalelser, som det gang på gang kan afstedkomme i diverse fora - skal vi ikke tage os sammen og lade andre om det?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 30. august 2012 kl. 19.50

Jeg har tidligere læst et sted at citron skåret i både, skulle holde katte væk.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna B., 31. august 2012 kl. 10.09

I nat har der ikke været fremmede katte i vores nye bed - om det er sort peber eller hvad der er årsagen vides ikke.
Det var Matas damen der havde haft held med peber - jeg håber det virker, og ellers vil jeg også stikke plantepinde ned i bedet.
Ikke mere debat om katte herfra da det åbenbart støder nogen.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 31. august 2012 kl. 10.27

Selvfølgelig skal vi da have lov at diskuterer problemer med katte her, så længe vi ikke anbefaler at skyde naboens kat. :-)

Peter

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. august 2012 kl. 11.02

At skyde naboens kat kan under visse omstændigheder være helt lovligt og for nogen måske også forståeligt.
Det er ikke lovligt at hælde kemikalier på jorden for at bekæmpe katte.

Jeg bliver ikke stødt, men gider ikke de mudderkastninger, som det ofte udvikler sig til, når emnet kommer op....... flere nyhedsgrupper blev smadret på den konto.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 31. august 2012 kl. 11.29

I denne tråd har der da ikke været antydningen af mudderkastning "so far". :-)

Lad os diskuterer alle emner og problemstillinger medieg åbent sind og i respekt for hinandens forskelligheder. ;-)

Peter

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. august 2013 kl. 8.42

Det er jo da netop den aabne og fri debat, der er et særkende ved vor maade at gøre tingene paa, paa vore bredegrader. Den slags skal vi da skam alle tider være stolte af og værne om.

Mvh Eivin (^_^)

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2013 kl. 15.50

Jeg tænker: Et par baner kyllingenet eller anden tråd, som planterne kan vokse op igennem..? Ellers lægger jeg mine kattebakkers indhold bestemte steder (hvor man ikke vil gå selv, det bliver til noget frygteligt pløre, der ikke er godt for fodtøj!), og der gør kattene så deres små ærinder.

Jeg har også en grusbunke (egl til jordforbedring) der er fint kattewc- og mod islagte veje....

Hos os er det ikke kattene, der er problemet, men naboernes høns, der skraber sandbade bag mine små pæretræer, og skraber nyplantede hyacinther op. :-P Og så *galer* de og vanker rundt om huset 4 gange dagligt.

Men, de må være her, selvom jeg bliver noget ærgerlig, især da de slog to juleroser ihjel for mig. Kattene er heller ikke ubetinget elsket af mine naboer, selvom de er flittige muse- og mosegrisefangere, et par tager endda rotter.

Mvh
Tine

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2013 kl. 15.59

Katte er forresten ikke glade for mynte! Bønneurt (sar) kunne også være et bud.

Og de krydderurter, kan man selv bruge, hvis det er.

Mvh
Tine

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 6. august 2013 kl. 17.15

I kunne også prøve dette:

www.havenyt.dk/tips/dyrkningsmetoder/436.html

Elsebeth

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. august 2013 kl. 21.37

Jeg prøvede det med appelsinskal i et nyanlagt krydderurtebed i foråret. Katten gravede ikke i dette bed. Men fik mange spøjse kommentarer vedr. "Dyrker du appelsiner"? Men det er jo bare sjovt.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Thomsen, 15. oktober 2013 kl. 16.09

prøv med hjortetaksolie det har virket her hos os

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. oktober 2013 kl. 21.50

Egentlig er det jo en besynderlig debat. Tænk engang - kattelort i et bed, uha da for en ulykke.
Hvad så med en bette fuglelort, er den også forbudt ?
Har vi ikke efterhånden fjernet os så meget fra naturen, når man også ser folk rive en lille bunke kviste og visne blade sammen, for så at starte bilen søndag formiddag for at bringe "forureningen" til kommunens containerplads ?
Du kan jo gøre det samme med kattelorten. Men du kan jo også vælge at se på det som en del af naturen og som lidt gratis gødning til planterne. Med mindre da, at dine "bede" består af importerede granitskærver eller lign.
Har du i øvrigt så lavet et sted hvor det er tilladt for kattene at besørge ? For de skal vel ikke holde sig til evig tid ?

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Thomsen, 17. oktober 2013 kl. 19.35

nu vil jeg lige starte med at sige gert at jeg syntes du er direkte dum at høre på men det må du om og dernest vil jeg sige ja det har jeg lavet (et setd hvor de kan og må besørge) jeg har selv katte og det er ikk noget problem men hvad folk ønsker i deres have må vel være deres sag og ikke din og det skal jo også gerne være så man kan færdes i haven og luge og ligende uden at skal klistres ind i kattelort men gør du hvad du vil i din have og lad os andre om at gøre som vi vil i vores

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. oktober 2013 kl. 11.34

Jeg vil gerne lige huske alle debattører her på Havenyt.dk om, at vi taler pænt til hinanden - også selv om emnet er katte, som får utrolig voldsomme følelser op i mange brugere.

Overholder man ikke en pæn tone i debatten, får man slettet sit indlæg og kan blive udelukket fra at deltage i forum.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Thomsen, 19. oktober 2013 kl. 18.27

man må vel forsvare sig når man bliver ned gjort af andre
ingen nevnt ingen glemt

Nyt svar til emnet »Fremmede katte i bedene.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fremmede katte i bedene.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider