Skrevet af: Peter Sindrup, 20. august 2012 kl. 18.28
Skrevet af: Maj-Britt B., 20. august 2012 kl. 19.00
Niks. Endnu et salgstrick.
Skrevet af: Søren S Duun, 20. august 2012 kl. 19.21
Det er mulig at der er en lille virkning men om det er nok til at holde katten væk?......Det er mærkelig at den ikke er mere udbredt, end den er.
Skrevet af: Anne Demant, 20. august 2012 kl. 21.06
Jo jeg ikke bare tror på det, jeg ved faktisk at den hjælper.
Jeg har en stående ved min hoveddør, genboens hunkat yndede at ligge på trinnet, så duftede der velsagtens af dejlig dame, for en hankat fik for vane at strinte territorium af. Ikke lige just hvad min lugtesans synes om.
Købte planten og hunkatten ligger ikke længere ved døren og slanger sig.
Skrevet af: Anne Demant, 20. august 2012 kl. 21.09
Peter, Maj-Britt og Søren,
Jeg vil da gerne sende Jer en stikling :-)
Skrevet af: Søren S Duun, 20. august 2012 kl. 21.20
Det var pænt af dig men jeg har ikke problemer med katte. Vi må ikke have katte her i bebyggelsen .
Skrevet af: Søren S Duun, 20. august 2012 kl. 22.15
Hvis man googler coleus canina dukker der en artikel op fra idenyt og her nævnes det at den også kan holde hunde og ræve væk p.g.a. af sin lugt.
Den skulle være rimelig nem at dyrke, men tåler ikke frost .
Skrevet af: Dennis Madsen, 21. august 2012 kl. 7.48
Det er nemmere at bruge en fin lille sten for at få katten væk. Har prøvet det, har osse advaret naboerne at deres katte kommer ind til mig på eget ansvar.
Skrevet af: Peter Sindrup, 21. august 2012 kl. 8.39
@Anne - tak for tilbuddet. Måske til foråret? :-)
Peter
Skrevet af: Anne Demant, 21. august 2012 kl. 9.06
Peter, jeg skal jo nok huskes på det så.
Iøvrigt kan jeg fortælle at jeg heller ikke bryder mig om duften, men lader man være med at røre ved den, er det en udmærket plante.
Jeg har fået en del privat beskeder fra andre der ønsker stiklinger, de sender jeg i dag. Der er stadig noget at tage af på planten, hvis andre er interesseret.
Skrevet af: Tom Andersen, 21. august 2012 kl. 10.06
@ Anne
Da du har givet flere interesserede en stikling ville det være helt fantastisk om de kunne raportere om en evt. effekt her på forum.
Så hermed en opfordring til alle med erfaring - holdes katte væk fra haven af planten?
Skrevet af: Anne Demant, 21. august 2012 kl. 15.46
Du har helt ret Tom, det er da sådan vi for alvor finder ud af effekten.
det er sikkert det eneste testpanel af kattens skræk i landet he, he.
Skrevet af: Maj-Britt B., 22. august 2012 kl. 9.22
Sødt af dig...men jeg har selv kat, som jeg gerne vil beholde ;0).
Skrevet af: Anders Mikkelsen, 22. august 2012 kl. 16.33
Hm, kan være jeg skulle skaffe mig sådan en, hvis den også virker på ræve. Er ret træt af rævelort. :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. marts 2014 kl. 20.30
Hvor køber man frøene?
Jeg har også søgt på engelsksprogede sider...
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2014 kl. 14.35
Gad vide, hvordan det går med testpanelet?
Skrevet af: Tom Andersen, 9. marts 2014 kl. 15.08
Er det ikke et af de der fænomener, som ikke har hold i virkeligheden, men bliver gentaget og gentaget og gentaget.
Akkurat som den påstand, at blandingskulturen kepaløg og gulerod skulle forhindre "orm" i gulerødder.
Hvis det var så let, så var problemerne med fremmede katte i haven og orm i gulerødder jo ikke eksisterende.......:-D
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2014 kl. 18.46
Højst sandsynligt :) Der findes jo uanede mængder af den slags påstande...
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. marts 2014 kl. 18.54
Jeg vil gerne teste, men hvor køber man frøene/får stiklinger?
Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. marts 2014 kl. 15.54
Det bekommer mig da skam at være en god og rigtig maade at holde de kjære dyr ude af haven paa, da denne plante jo som saadan ej gøre overlast mod de katte, der er tale om. Vi er mange andre, der nyder at se en lille kat i haven. Det er vigtigt at omgive sig med det gode og rare her i livet. Maaske især, om man har gaaet og kæmpet med en kræftsygdom de sidste par aar. Saa vil man gerne alt det gode her i livet.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Anne Demant, 10. marts 2014 kl. 18.27
jeg mener nu at der var et par tilbagemeldinger dengang. jeg kan godt nok ikke finde dem.
de er her om foråret, når de planter der tåler frost kommer hjem, til salg i bl. Bilka. ellers kan en planteskole sikkert få den hjem, oftest fra Holland. Frø har jeg aldrig set, men heller ikke kigget efter..
og jo, vist virker de.
hilsen
Anne
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. marts 2014 kl. 18.48
Tak Anne, jeg vil se efter dem i Bilka.
Eivin, vi vil heller ikke gøre skade på katten. Vi har jo selv valgt den. Men desværre egner vores døre sig ikke til kattelem, og da vores kat kradser på vinduerne i soveværelset om natten (først ud - så ind), får vi ikke ordentlig søvn. Derfor skal den plantes under soveværelsesvinduet. Og ved indgangen til køkkenhaven, så katten holder sig væk.
I resten af haven, må den gerne være.
Skrevet af: Tine Horsum, 14. marts 2014 kl. 7.39
Prøv med en blomstersprøjte- eller haveslangen.
Man må sådan set godt jage dyr ud af haven, bare de ikke lider overlagt overlast. Hvis de kommer til skade uoverlagt- er det ikke din skyld.
Mens hvis jeg var dig ville jeg nu tale med naboerne, de har pligt til at holde deres katte på egen grund.
Jeg har alle naboernes høns rendende- og mine naboer har bortskaffet et par af mine katte. Det blev jeg også ret træt af- men jeg løber højest efter hønsene og vifter med et tæppe: Det er jo ikke dyrenes skyld!
Mine katte graver og skider langt mindre i benene- end hønsene gør! Kønsene har da slået langt flere planter ihjel for mig,
Mvh
Tine
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2014 kl. 8.04
Tine - alle kan jo fise rundt med en vandpistol og den slags, men det smarte er jo, hvis man kan finde på en løsning, der passer sig selv...
Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre, hvad der skete med de stiklinger, der blev sendt rundt, og om flere af jer har den samme erfaring som Anne :) Jeg har læst lidt om den på engelske sider, og der er lidt delte meninger om, hvor effektiv, den er - nogen katte er komplet ligeglade med den...
Jeg har selv 3-4 katte (den ene er på tur), og der er steder i haven, hvor de ikke er slemt populære - men jeg nægter godt nok at rende og jage med mine egne katte, så en plante ville da være genial!
Vi må lige huske at skrive herinde, hvis vi en dag støder på den et eller andet sted :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. marts 2014 kl. 8.46
@Tine: Katten er jo vores egen!!! Og en blomstersprøjte, det er han ret lige glad med!!
Måske ikke vandslangen, men den ligger jo ikke lige tilgængelig i haven i vinterhalvåret. Og heller ikke om sommeren, for vi ruller den op efter brug.
@Anja: Jeg skal indkøbe frø/planter til dig også, hvis jeg falder over dem.
Vi har indkøbt en Ssscat: www.amazon.com/Ssscat-PDT00-13914-SSSCAT-Cat-Training/dp/B000RIA95G
den er hjælpsom indendørs. Vi har kun brugt den i nat, men efter et pust - og et klonk, da katten sprang - blev han væk fra soveværelset i nat. Men så MEGET surt på mig i morges...
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2014 kl. 18.09
Spøjst :) Slap I uden om tolden, da I købte den hjem? Den overskrider jo den toldfri grænse på 80 kr....
Og tak, Freya - det kunne da være sjovt at eksperimentere med den i drivhuset, som kattene er meget glade for, når det er koldt og vådt ude!
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. marts 2014 kl. 18.30
Ingen problemer med told. Er toldgrænsen ikke også større fra tyskland? Jeg tror, det var en tysk hjemmeside, jeg købte den på, det var bare et tilfældigt link.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2014 kl. 19.59
ok - dit link var fra USA, så det forklarer det :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. marts 2014 kl. 18.15
Selv om det ikke er haverelateret, så virker ssscat FANTASTISK!
Efter en nat, hvor katten tog en flyvetur af forskrækkelse, kommer den nu ikke i nærheden af soveværelset. Han står udenfor og kradser på vinduet, men vil ikke ind, når man åbner. Han ser SUR ud... Men haha - jeg får endelig min nattesøvn i ro og mag.
Anja, jeg tror, den vil virke i drivhuset også! Men tåler nok ikke, at stå ude i al slags vejr..? Men jeg vil nok prøve den i køkkenhaven senere på året, når det er mere tørt udenfor.
Skrevet af: Tine Horsum, 3. april 2014 kl. 2.09
Wikipedia oplyser planten hører til myntefamilien.
Tja, nogen af mine holder meget af mynte- andre gør ikke. Nogen af dem elsker lavendel- andre ikke. Nogen reagerer på "catnip" andre ikke.
Så det virker nok- på nogen katte.
Men jeg har planer om et duftbed til kattene, bare som eksperiment, for at se om de så bliver i haven. Salvie og katteurt er på listen, og persille, og faktisk mynte. Jeg har en art mynte, som dræbersnegle ikke bryder sig om. Men andre kan komme på tale.
Desuden er duft i haven vigtig for mig- så jeg skal til at så reseda. De ser ikke ud af noget men de dufter sødt lidt som hindbærbolsjer.
Og på den anden side: Mine fraxilaria (Kejserkrone) lugter af rævetis. Men jeg kan godt lide dem. Om de så holder mosegrise væk som nogen påstår- er tvivlsomt. Men mosegrise tager kattene.
Mvh
Tine- all in for bipokrig! ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > »Gå væk kat« – tror I på dette?